Destiny 2 beta: wie ziet het verschil tussen test en reclame nog?

Destiny 2 beta: wie ziet het verschil tussen test en reclame nog?

De dillema's van een beta

Vorig artikel Volgend artikel

Het blijft altijd tricky om een beta te doen voor een game-vervolg dat nog volop in ontwikkeling is. Je kunt als ontwikkelaar iets laten zien van de veranderingen ten opzichte van eerdere games, maar hoe ingewikkelder het spel is, hoe minder representatief zo'n beta-test is.

Precies in die spagaat zit Bungie, ontwikkelaar van Destiny 2, nu ook. De game, die 6 september zal verschijnen, heeft de beta vorige week dinsdag geopend voor mensen die de game hebben vooruitbesteld, met een heuse launch event die live op Twitch werd uitgezonden door Gamekings. Heel gezellig natuurlijk, al waren de meeste fans vermoedelijk bezig met het spelen van de beta in plaats van het kijken naar andere mensen die dat deden.

Afgelopen weekend gingen de sluizen open en mocht iedereen er in. Zoals dat wel vaker gaat is de beta zelfs verlengd: je kunt nog tot morgennacht spelen.

Test of reclame?

De reacties variëren nogal: sommige oudgedienden zoals ikzelf zijn heel tevreden over de grote lijn die te zien is in de veranderingen en de kwaliteit van het schieten, maar anderen vinden er helemaal niks aan. Dat heeft ook te maken met hoe beperkt de beta is: één verhaalmissie, een strike en twee smaakjes multiplayer, elk met maar één map om op te spelen. Zet dat af tegen de beta van de eerste Destiny, waarbij je echte progressie had en ook loot kreeg, en dan lijkt het wat karig. Ze hebben op zondag nog heel even de nieuwe social space, The Farm, opengegooid, maar dat was meer om even rond te kijken.

Het probleem met de beta van de eerste game is dat het enorm tegenviel toen het spel kwam en bleek dat de beta bijna een kwart van het hele spel bleek te zijn. Die vergissing wil Bungie niet nog eens maken. Daarnaast is een ander aspect van de beta dat het meer test dan preview is. Er wordt gekeken naar hoe de servers omgaan met grote aantallen spelers en waar technisch gezien de problemen nog zitten. Bungie heeft al aangegeven dat ze vandaag en morgen aan de knoppen gaan draaien om te kijken wat er gebeurt als infrastructuur uitvalt en of de systemen dat aankunnen, dus als je nog niet hebt gespeeld moet je er wel rekening mee houden dat het af en toe mis zal gaan.

Vertical slice

De ellende is dat het bijna onmogelijk is om spelers duidelijk te maken dat wat ze hier spelen een oudere versie van Destiny 2 is die een paar maanden geleden al afgesplitst is om te laten zien voor de grote reveal in Los Angeles. Dat betekent dat alle ontwikkelingen die aan de systemen van de game gedaan zijn na pak 'm beet mei niet te zien zijn in deze versie van de game. Aangezien de fijne balans van wapens, munitie, hoe lang het duurt voordat je een super krijgt, hoe snel je beweegt, alles vaak pas helemaal op het laatste wordt gedaan wil dat zeggen dat het buiten de hele grote lijnen zinloos is om te reageren op de details van de beta.

Het is bedoeld om te spelen, zodat je een idee krijgt van het schieten in de game. De grote verbeteringen aan de wereld, loot en het verhaal zien we pas als het complete plaatje zichtbaar wordt in september. Bungie zelf heeft al gezegd dat een aantal van de pijnpunten die spelers aanstippen al aangepast zijn in de uiteindelijke game, maar dat is een boodschap die niet iedereen te horen krijgt. Ach ja, als de servers het dan maar doen heeft deze test in elk geval zijn doel bereikt.

[Afbeeldingen © Activision]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies