E-mail25.05.2009

Optin gebruik in E-mailmarketing


optin-gebruik-in-e-mailmarketing.jpg
optin-gebruik-in-e-mailmarketing.jpg

Op Belgiancowboys schrijft Hans Smellinckx een aantal postings over e-mailmarketing naar aanleiding van het onlangs verschenen e-mailmarketing Cookbook. In zijn recente posting heeft hij het over “To optin or not to optin“. Of je er nou wel of niet gebruik van moet maken.

Sinds de wet van 11 maart 2003 op de elektronische handel is “het versturen van elektronische post voor reclame, waaronder e-mail maar ook bijvoorbeeld sms, verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen“. Ook wel “optin” genoemd.

Dat wil zeggen dat zowel email als SMS/MMS marketing dezelfde basis beginselen hebben. Als we de officiële tekst ontleden dan komt het erop neer dat je dus niet zomaar adressen kunt toevoegen aan je database en dat het “prefillen” van vakjes om het je ontvangers “gemakkelijker” te maken dus niet wettelijk is.

De ontvanger moet dus op de hoogte zijn van wat er met zijn of haar adres(sen) gaat gebeuren en ze moeten altijd de mogelijkheid hebben om zich uit te kunnen schrijven.

Maar uitzonderingen zijn er altijd binnen de Belgische wetgeving en dat is ook hierbij het geval. In een B2B omgeving is de wet soepeler en mag je wel commerciële boodschappen sturen naar bestaande klanten en naar algemene email adressen zoals info@ of marketing@. Opslaan van gegevens kan niet zomaar. Het opslaan van gegevens in België moet gemeld worden aan de privacy commissie en kost je 25 euro. Je bent dus niet vrij om zomaar persoonsgegevens op te slaan.

De wet toepassen is 1, bij het starten van direct email marketing moet je ook het algemeen fatsoen respecteren. Eentje waar je hier en daar toch wel een onaangenaam gevoel krijgt is het uitschrijven. Maak het gebruikers niet extra moeilijk, 1 link of knop moet volstaan om te kunnen zeggen “stop!”

Als je echt zeker wilt zijn dat je database een hoge kwaliteit heeft vanaf de start, gebruik dan een double optin, dit wil zeggen dat je een tweede bevestiging vraagt (meestal een linkje in een email) alvorens de persoon in kwestie lid wordt van je lijst. Natuurlijk ga je hierdoor wel een uitval kennen, aan jou de keuze of je kiest voor pure kwaliteit of iets meer speelt met hoeveelheid.

Verder lezen over SMS

Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?

Apple heeft geen ‘Berichten’ zoals Android. Althans: de app heet wel Berichten, maar staat beter bekend als iMessage. Het is een app waarin je sms’jes binnenkomen, maar waarmee je ook berichten kunt sturen. Die ber...

Mobile15.11.2023

Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven

Apple laat de groene bolletjes in iMessage lekker staan. Google is hier al een tijd tegen aan het protesteren onder het mom van #GetTheMessage. Het door Google geïntroduceerde RCS (Rich Communication Services) is de opv...

Mobile09.09.2022

Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven

‘Koop voor je moeder maar een iPhone’
Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen

“Een vriend met een andere telefoon een bericht sturen, zou geen probleem moeten zijn, toch Apple?” Google en Android hebben de campagne tegen Apple’s ouderwetse manier van berichten sturen flink opgeschroefd. Het...

Mobile14.08.2022

Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen

Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding

Dat oudere mensen soms moeite hebben met het wennen aan de vele (ingewikkelde) functies van een smartphone is bekend. Maar dat onze eigen Premier, Makr Rutte, in die doelgroep valt, is toch enigszins opzienbarend. Bovend...

Mobile18.05.2022

Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding

Jarenlang SMS’jes gewist vanwege ‘te weinig opslagruimte'
​We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak

Je zou denken dat we door het thuiswerken vaker de telefoon pakken om te bellen, maar dat doen we in ieder geval niet op de traditionele manier. In het derde kwartaal van 2021 hebben we weer minder gebeld: het daalde met...

Mobile27.12.2021

​We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak

​Noodbericht ontvangen? Zo kun je een NL-Alert teruglezen

Heb je hem ook gekregen? Vandaag om 12 uur, tegelijk met het testluchtalarm, ging er weer een test-NL-Alert uit. Deze berichtendienst van de overheid zorgt ervoor dat er in één keer een groot aantal mensen in een bepaa...

Technology07.06.2021

​Noodbericht ontvangen? Zo kun je een NL-Alert teruglezen

Spoiler: niet in je sms-box