Ford gaat testen met 'Obstacle Avoidance'-technologie

Vorig artikel Volgend artikel

Ford onthulde eerder vandaag een testauto die is uitgerust met technologie voor automatisch sturen en remmen om hiermee botsingen met stilstaande of langzaam rijdende auto s in dezelfde rijbaan en het aanrijden van voetgangers te voorkomen.

De 'Obstacle Avoidance'-technologie van Ford geeft eerst een waarschuwing als zich langzaam voortbewegende objecten, stilstaande obstakels of voetgangers in dezelfde rijbaan worden waargenomen. Als de bestuurder na deze waarschuwing niet stuurt of remt, doet het systeem dit automatisch om een botsing te voorkomen.

Ford demonstreerde deze nieuwe technologie (zie video) voor het eerst in het testcentrum van het bedrijf in het Belgische Lommel.

Ford gaat testen met 'Obstacle Avoidance'-technologie

 

Ford voorzag een Ford Focus van Obstacle Avoidance in het kader van het door Ford geleide Europees onderzoeksproject "interactIVe" (Accident Avoidance by Active Intervention of Intelligent Vehicles). Dit samenwerkingsverband van 29 partners ontwikkelt actieve veiligheidssystemen die ingrijpen bij dreigende botsingen.

"Er zijn veel situaties in het verkeer, zoals bijvoorbeeld een onverwachte verkeersopstopping, waarbij zowel de bestuurder van de auto die is uitgerust met de technologie als de andere weggebruikers baat kunnen hebben van het systeem," aldus Barb Samardzich, VP Product Development bij Ford Europa. "Het Obstacle Avoidance-onderzoeksproject biedt een spannende vooruitblik op een mogelijke veiligere toekomst waarin het risico op bepaalde ongevallen drastisch kan worden teruggebracht."

De Obstacle Avoidance-technologie maakt gebruik van drie radars, ultrasonische sensoren en een camera die de weg tot 200 meter verderop in de gaten houden. Wanneer het systeem een zich langzaam voortbewegend of stilstaand object signaleert, wordt eerst een waarschuwing getoond, gevolgd door een geluidssignaal. Als de bestuurder niet stuurt of remt, remt de Obstacle Avoidance-technologie af, zoekt het systeem naar ruimte aan weerszijden van de gevaarlijke situatie en maakt het gebruik van de stuurbekrachtiging om een botsing te voorkomen.

"Met de demonstratie van Obstacle Avoidance in de interactIVe-auto bouwt Ford voort op zijn toonaangevende veiligheidstechnologieën en laten we zien waar wij denken dat nieuwe baanbrekende innovaties ons in de toekomst heen zouden kunnen leiden," aldus Samardzich.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies