Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Nederlanders winkelen nog steeds graag online en bestellen steeds meer bij webshops uit het buitenland. Het CBS meldt vandaag dat er in het derde kwartaal van 2019 455 miljoen euro werd uitgegeven bij buitenlandse webshops in de EU. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2018 is dat een toename van 20 procent. Het CBS en andere partijen houden deze statistieken continu bij, ook voor wat betreft bestellingen buiten de EU en in Nederland zelf.
Flinke toename in de afgelopen 5 jaar
We bestelden de afgelopen 5 jaar flink meer bij Europese webwinkels. De omzet lag in 2019 170 procent hoger dan in 2014. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk, want we doen en kopen nu eenmaal meer online. Het is daarnaast veel gemakkelijker geworden om met onze smartphone een bestelling te plaatsen. Elke webwinkel die zichzelf serieus neemt heeft inmiddels een app.
Het is jammer dat het CBS niet noemt welke Europese webshops het meest populair zijn in Nederland. Zalando zal zeker in de top-10 te vinden zijn, net als H&M en ASOS. Al zal die laatste uit de lijst verdwijnen vanwege de Brexit.
Nederlandse webshops doen het ook goed
Het CBS berekende dat de internetverkopen van de in Nederland gevestigde detailhandel 17,5% hoger waren in het derde kwartaal van 2019 ten opzichte van een jaar eerder. Bij de berekening wordt onderscheid gemaakt tussen ‘pure’ webwinkels en multichannelers, die zowel online als in de winkel verkopen. Daarvan hebben we er veel in ons land, denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn, Jumbo, Coolblue en Hema.
Amazon, Bol.com, Coolblue en AliExpress
Hoewel we meer bij Europese webwinkels kopen, is het aandeel nog steeds beperkt. Vaak is het voor consumenten trouwens niet duidelijk dat zij winkelen bij een buitenlandse webshop. Omdat de websites van populaire sites zoals H&M en Zalando helemaal in het Nederlands beschikbaar zijn, krijg je het gevoel bij een winkel uit eigen land te bestellen.
Met de komst van Amazon kan het aandeel van Bol.com en Coolblue weleens afnemen. AliExpress is nog steeds onverminderd populair, ook onder Nederlandse consumenten. Vorig jaar opende de Chinese gigant in Europa de eerstel fysieke winkels.
Verder lezen over Online Shop
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024