Nederlanders shoppen voor € 880 miljoen bij buitenlandse webshops

Nederlanders shoppen voor € 880 miljoen bij buitenlandse webshops

Meeste bestellingen geplaatst bij Chinese winkels

Vorig artikel Volgend artikel

Consumenten kopen steeds meer online en Nederlanders plaatsen niet alleen bestellingen bij webshops in eigen land. In 2018 werd voor € 880 miljoen online geshopt bij winkels in het buitenland. China is het populairste land, 31% van de aankopen bij webshops buiten Nederland, wordt geplaatst bij een Chinese webshop. Dat kunnen we ons goed voorstellen, webshops zoals Alibaba zijn heel populair. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Buitenlandse bestellingen hebben aandeel van 3,7%

De aankopen die worden gedaan bij buitenlandse webshops maken maar een klein onderdeel uit van het totaal aantal online bestellingen. 'Slechts' 3,7% hiervan wordt besteld bij een buitenlandse winkel. Nederlanders bestelden in 2018 voor € 3,7 miljard online. De online bestedingen in het buitenland zijn wel met 15% gestegen, van € 765 miljoen in 2017 naar € 880 miljoen vorig jaar.

Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen. In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.
- Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org

Chinese webshops meest populair

Buiten eigen land online winkelen gebeurt het meest bij webshops in China (31%), gevolgd door Duitsland (17%) en Groot-Brittannië (15%). De dominantie van China op dit vlak geldt overigens alleen voor bestedingen aan producten. Als we alleen daarnaar kijken is het aandeel zelfs 47%. Als Nederlandse consumenten diensten kopen, dan gaat de voorkeur uit naar Britse webshops (18%) en online winkels in Duitsland (14%). In 2% van de gevallen wordt dan gekozen voor een Chinese webwinkel voor de aankoop van diensten.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies