Online shoppen: Smartphone voor het eerst populairder dan tablet

Online shoppen: Smartphone voor het eerst populairder dan tablet

Vorig artikel Volgend artikel

De omzet van Nederlandse webwinkels die producten en/of diensten verkopen, bedroeg in heel 2017 zo'n € 22,5 miljard. Een groei van 13% ten opzichte van het jaar daarvoor. Zo blikt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

2017

In 2017 heeft 95% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Deze online kopers gaven in totaal € 22,5 miljard (+13%) uit aan 201,7 miljoen online aankopen (+17%).

"Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel," aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2017 € 12,7 miljard, waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,7% komt te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016."

Wanneer we de groei in online bestedingen voor heel 2017 (+13%) vergelijken met de groei in 2016 (+22%), dan zien we dat de groei is afgenomen. Ook de groei in het aantal online aankopen is in 2017 minder groot (+17%) dan in 2016 (+22%).

En waar het in 2016 vooral de segmenten schoenen & personal lifestyle, verzekeringen, food/nearfood en It waren die een aanzienlijke online groei lieten zien, zijn in 2017 health & beauty, food/nearfood en home & garden de grootste stijgers in termen van online bestedingen.

Q4 2017

In het vierde kwartaal van 2017 gaven Nederlandse consumenten mede dankzij een toenemend aantal ‘koop-feestdagen’ online aanzienlijk meer uit dan in de andere kwartalen. De online uitgaven waren in Q4 goed voor € 6,9 miljard, een groei van 11% ten opzichte van dezelfde periode in 2016.

Smartphone > tablet

Het percentage online kopers dat minimaal één keer gebruik had gemaakt van een tablet voor het doen van online aankopen, steeg nog ieder kwartaal van 2016. Maar sinds het eerste kwartaal van 2017 is de penetratie van de tablet voor het doen van online aankopen echter vrijwel stabiel gebleven. De populariteit van de smartphone binnen e-commerce is wel blijven stijgen, waardoor de penetratie van de smartphone bij online aankopen vanaf het tweede kwartaal van 2017 voor het eerst hoger ligt dan de penetratie van de tablet.

In Q4 2017 geldt dat 28% van de online kopers bij minimaal een van hun aankopen een smartphone heeft gebruikt en 24% een tablet. Een trend die in 2018 alleen maar verder door zal zetten.

Thuiswinkel-grafiek2
[Afbeelding © Bits and Splits - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies