We geven 28% meer uit in buitenlandse webshops, vooral in China

We geven 28% meer uit in buitenlandse webshops, vooral in China

Vorig artikel Volgend artikel

In 2017 hebben Nederlandse consumenten voor ruim € 817 miljoen aankopen gedaan via buitenlandse webwinkels. Een groei van 28% ten opzichte van een jaar eerder. China is nog altijd de grootste cross-bordermarkt; 30% van alle cross-borderbestedingen wordt uitgegeven via Chinese webwinkels. Waarvan een groot deel waarschijnlijk bij AliExpress. Zo blijkt uit weer nieuwe cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Bijna drie op de tien Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2017 een of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,8 miljoen cross-border kopers € 817 miljoen uitgegeven via buitenlandse webwinkels in 2017. De groei van het cross-borderkanaal ligt hoger dan vorig jaar (2016 vs. 2015: +24%). En als deze trend doorzet gaan we in 2018 mogelijk al richting de grens van € 1 miljard euri aan bestedingen in buitenlandse webshops.

Als we kijken naar het totaalniveau, dan gaat 4% van de Nederlandse consumentenbestedingen naar buitenlandse webwinkels, in 2016 was dat 3%.

China

China was dus ook vorig jaar weer de grootste cross-bordermarkt voor Nederlands consumenten. In totaal hebben we € 248 miljoen uitgeven op Chinese websites, een groei van 31% ten opzichte van 2016. Overigens zwakte de groei wel iets af t.o.v. de groei die vorig jaar te zien was (2016 vs. 2015: + 59%).

China is vooral populair voor de aanschaf van consumentenelektronica, IT, home & garden, telecomproducten en speelgoed. Voor consumenten die nog nooit bij Aziatische webshops hebben besteld, ligt de drempel hiervoor vooral in het feit dat zij de productkwaliteit niet vertrouwen en het makkelijker vinden om via een Nederlandse website te bestellen.

Toekomst

Maar die populariteit gaat in de toekomst mogelijk veranderen. Nu is het nog altijd erg populair vanwege de lage prijzen en bezorgkosten. Zo hebben Chinese bedrijven jarenlang grote voordelen gehad t.o.v. Europese retailers, waardoor ze hun producten goedkoper in de Europese Unie op de markt konden brengen. Maar sinds 1 januari 2018 is er een einde gekomen aan het goedkoop verzenden van pakketjes als brievenbusstuk. Er geldt nu een nieuw internationaal tariefsysteem waardoor het vanuit China versturen van commerciële post duurder is geworden.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, vult aan: "Daarnaast moeten Chinese webwinkels met ingang van 2021 ook btw gaan afdragen voor cross-border zendingen met een orderwaarde lager dan € 22,-. Hiermee komt er een einde aan de jarenlange uitzonderingspositie van China en de btw-ontwijking die daarmee gepaard ging. Twee maatregelen die mede op aandringen van Thuiswinkel.org tot stand zijn gekomen en die bijdragen aan een level playing field voor Nederlandse (web)winkels."

Duitsland

Onze oosterburen uit Duitsland zijn na China het populairst voor Nederlandse online shoppers. 17% van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat op een derde plaats met een aandeel van 14%. Opvallende stijgers dit jaar zijn Frankrijk en Spanje. Spanje heeft (nog) een relatief laag aandeel van 4% binnen de cross-borderbestedingen, maar ziet wel bijna een verdubbeling van de Nederlandse cross-borderbestedingen terug. Ook Frankrijk wint aan populariteit (+84%).

De sterkste groei in cross-borderuitgaven is terug te zien in het segment Pakketreizen. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met 67%. Ook IT (+51%), Food/Nearfood/Health (+44%) en Home & Garden (+41%) laten een sterke cross-bordergroei zien.

[Afbeelding © openwater - Adobe Stock]

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies