Technology10.09.2019

Zalando zet 3D-technologie in om retouren te reduceren


Hiermee weet je of items passen voordat je bestelt

Zalando doet een test met 3D-technologie en Artificial Intelligence (AI) om ervoor te zorgen dat er minder items retour worden gestuurd. Steeds meer modemerken en retailers gebruiken algoritmen en 3D-bodyscanners om het aantal retouren terug te dringen. Dat is vooral goed toepasbaar om te bepalen of een bepaald product goed past bij specifieke maten, zo meldt Vogue Business. Ook Nike maakt gebruikt van 3D-technologie.

Testen op Europees hoofdkantoor

Zalando is begonnen met testen op het Europese hoofdkantoor in Berlijn. Modellen passen daar honderden items, zodat zoveel mogelijk data verzameld kan worden. Een assistent vraagt de modellen vervolgens hoe de kleding zit en op welke plekken het strak of juist losser valt. Per dag passen modellen ongeveer 110 items. Dat zijn op dit moment jurken, schoenen en mannenshirts en jeans. Op deze manier wil Zalando het voor elkaar krijgen om ongeveer 80 procent van het assortiment in deze categorieën in kaart te brengen.

Waarschuwen als items te groot of klein zijn

Een van de maatregelen die Zalando heeft genomen om het aantal retouren te reduceren, is om klanten te waarschuwen als items groter of kleiner vallen dan de maat suggereert. Dat helpt enigszins, maar is niet accuraat genoeg. Asos, de grootste Europese concurrent van Zalando, maakt ook gebruik van ‘fit software’, waarbij ze klanten vragen om de leeftijd, lengte, gewicht en maten voordat ze suggesties te zien krijgen. Foot Locker doet hetzelfde en heeft daarmee het aantal retouren met 14% teruggebracht.

Retouren groot probleem voor webshops

Webshops kampen met enorme hoeveelheden items die retour komen en Zalando wil hier iets aan doen. Ze hebben een groot aanbod aan ‘fast fashion’, met relatief goedkope items die consumenten aanschaffen zonder er lang over na te denken. Duitsland is de grootste afzetmarkt voor Zalando, meer dan de helft van de aankopen wordt retour gestuurd en dat is het hoogste aantal retouren van Europa. Kleding en schoenen worden vaak teruggestuurd omdat de maat niet goed is. Nieuwe technologieën kunnen ervoor zorgen dat die aantallen worden teruggeschroefd.

Sommige webshops overwegen om consumenten die vaak items retourneren, te gaan beboeten of op een ‘blacklist’ te plaatsen. Of ze sturen geen retourbrief mee met de bestelling, zodat de stap om iets terug te sturen groter wordt. Toch lijken deze maatregelen vooral averechts te werken, want een webshop wil klanten ook niet kwijtraken. De nieuwe technologie gaat ervoor zorgen dat klanten nog dichterbij de ervaring van een paskamer aan huis komen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop