De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Gratis verzending is in Nederland inmiddels de standaard bij je online bestelling. De meeste (grote) webshops rekenen dan ook, mede om de strijd met de concurrent aan te kunnen, geen kosten voor de verzending. Natuurlijk moet de post-of pakketbezorger wel betaald worden, dus dit gaat ten koste van de marge van de webshop.
H&M en Zalando gaat verzendkosten rekenen bij kleine bestellingen
Niet alleen kleine webshops rekenen verzendkosten, ook bij de grote ketens moet je straks (of nu al) zelf weer gaan betalen om je pakje te laten bezorgen. Zalando is hiermee al in een aantal Europese landen gestart. Zo betaal je binnenkort verzendkosten in Ierland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Vooral in Italië bleek dit echt ‘nodig’, omdat klanten daar vaak maar één item per keer bestelden. Alleen klanten die relatief kleine bestellingen doen, moeten extra betalen. In Spanje, Ierland en Italië betalen klanten verzendkosten bijten bestelling die lager is dan € 24,90.
Ook ASOS kondigde begin april al aan dat ze het retourbeleid gaan aanpakken. Klanten die ‘veel meer’ kleding terugsturen dan gemiddeld, zullen dit te horen krijgen en wellicht zelfs een verbod om te bestellen. Bij H&M betaal je inmiddels verzendkosten wanneer je voor minder dan € 25,- bestelt. Eventueel kun je deze kosten betalen met bij de keten gespaarde punten.
Bij IKEA kost verzending altijd geld
Bij IKEA is het verzenden van pakketten nooit gratis geweest en de meubelgigant is niet van plan om dit te veranderen. Standaardlevering kost in ons land € 2,99. CEO Jesper Brodin zei hierover tegen de Vlaamse zakenkrant De Tijd: “Gratis leveringen bestaan niet. Niemand brengt spullen écht gratis naar je thuis. Ofwel verreken je de kosten in de prijs van je product ofwel reken je een toeslag aan. Wij doen transparant het laatste. (…) Wij hebben besloten dat we niet gaan voor gratis, want dan straffen we de klanten die naar onze winkels komen. Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn.”
Bol.com rekent verzendkosten voor klanten die een bestelling doen die minder dan € 20,- kost. In dat geval betaal je € 1,99 om het pakje bij je thuis te krijgen.
Sowieso is er steeds meer discussie over verzendkosten en het retourneren van bestellingen. Dit legt een enorme druk op de webshop en bezorgers. Bovendien zijn al die retouren natuurlijk niet heel duurzaam. Overigens betalen we sinds 19 februari geen toeslag meer voor online betaling met een creditcard door invoering van de nieuwe PSD2-betaalwet.
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023