Webshops kijken steeds kritischer naar het gratis verzenden van producten

Webshops kijken steeds kritischer naar het gratis verzenden van producten

Bij kleine bedragen gaat klant verzendkosten betalen

Vorig artikel Volgend artikel

Gratis verzending is in Nederland inmiddels de standaard bij je online bestelling. De meeste (grote) webshops rekenen dan ook, mede om de strijd met de concurrent aan te kunnen, geen kosten voor de verzending. Natuurlijk moet de post-of pakketbezorger wel betaald worden, dus dit gaat ten koste van de marge van de webshop.

H&M en Zalando gaat verzendkosten rekenen bij kleine bestellingen

Niet alleen kleine webshops rekenen verzendkosten, ook bij de grote ketens moet je straks (of nu al) zelf weer gaan betalen om je pakje te laten bezorgen. Zalando is hiermee al in een aantal Europese landen gestart. Zo betaal je binnenkort verzendkosten in Ierland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Vooral in Italië bleek dit echt 'nodig', omdat klanten daar vaak maar één item per keer bestelden. Alleen klanten die relatief kleine bestellingen doen, moeten extra betalen. In Spanje, Ierland en Italië betalen klanten verzendkosten bijten bestelling die lager is dan € 24,90.

Ook ASOS kondigde begin april al aan dat ze het retourbeleid gaan aanpakken. Klanten die 'veel meer' kleding terugsturen dan gemiddeld, zullen dit te horen krijgen en wellicht zelfs een verbod om te bestellen. Bij H&M betaal je inmiddels verzendkosten wanneer je voor minder dan € 25,- bestelt. Eventueel kun je deze kosten betalen met bij de keten gespaarde punten.

Bij IKEA kost verzending altijd geld

Bij IKEA is het verzenden van pakketten nooit gratis geweest en de meubelgigant is niet van plan om dit te veranderen. Standaardlevering kost in ons land € 2,99. CEO Jesper Brodin zei hierover tegen de Vlaamse zakenkrant De Tijd: "Gratis leveringen bestaan niet. Niemand brengt spullen écht gratis naar je thuis. Ofwel verreken je de kosten in de prijs van je product ofwel reken je een toeslag aan. Wij doen transparant het laatste. (…) Wij hebben besloten dat we niet gaan voor gratis, want dan straffen we de klanten die naar onze winkels komen. Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn."

Bol.com rekent verzendkosten voor klanten die een bestelling doen die minder dan € 20,- kost. In dat geval betaal je € 1,99 om het pakje bij je thuis te krijgen.

Sowieso is er steeds meer discussie over verzendkosten en het retourneren van bestellingen. Dit legt een enorme druk op de webshop en bezorgers. Bovendien zijn al die retouren natuurlijk niet heel duurzaam. Overigens betalen we sinds 19 februari geen toeslag meer voor online betaling met een creditcard door invoering van de nieuwe PSD2-betaalwet.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies