Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Modeketen H&M gaat zich ook richten op de verkoop van tweedehandskleding. De winkel start hiermee online via dochterlabel & Other Stories en de test. wordt voorlopig alleen in Zweden uitgerold. Wanneer het een succes blijkt, zal het concept ook worden uitgebreid naar andere landen. Consumenten zijn steeds meer bezig met de vraag waar hun kleding vandaan komt en welke belasting de productie ervan heeft op het milieu. Bovendien ziet H&M de vraag naar vintage groeien en daarom past deze pilot goed bij de huidige markt.
Duurzaamheid wint terrein
Vorig jaar was in de BBC-documentaire ‘Fasion’s Dirty Secrets’ te zien dat mode een van ’s werelds meest vervuilende industrieën is. Desondanks is de vraag naar ‘fast fashion’ nog steeds enorm. Er ontstaat wel steeds meer behoefte aan tweedehands kleding en naar verwachting verdubbeld de vraag hiernaar de komende vijf jaar. Anna Gedda, Hoofd Duurzaamheid bij H&M licht toe:
“Het komt terug op de hele circulaire visie … het is gewoon logisch om naar deze business te kijken”, zei ze tijdens een evenement in Berlijn over de toekomst van de mode. “We zien dit als een groeiend onderdeel van de industrie, met grote kansen voor zowel consumenten als, niet in het minst, voor de impact op het milieu, en hoe we dat drastisch kunnen verminderen door de levensduur van de producten te verlengen.”
De laatste jaren komt steeds meer commentaar op de ‘fast fashion’ industrie, waar Zara en Primark, maar ook H&M, onderdeel van uitmaken. Kleding die zo goedkoop is, dat je het na slechts één keer dragen weg kunt gooien.
Duurzame stappen van H&M
Sinds 2011 biedt H&M de H&M Conscious collectie aan. Dit zijn duurzaam geproduceerde kledingstukken, die over het algemeen ook een iets hogere prijs hebben dan de reguliere collectie en zijn te herkennen aan de groene labels. Voor de productie van de kleding uit deze collectie wordt onder andere gebruik gemaakt van biologisch katoen en gerecycled polyester. Toch maakt dit aandeel van gerecyclede materialen nog maar 0,2 procent uit van het totale materiaalgebruik van de modeketen. Sinds een aantal jaar is het ook mogelijk om je eigen gebruikte kleding in te leveren in de winkel.
H&M heeft de afgelopen jaren geprobeerd zijn milieuprestaties te verbeteren door meer biologisch katoen te gebruiken en klanten aan te moedigen hun kleding te recyclen en in sommige landen reparatiediensten aan te bieden.
Pilot in Zweden met Sellpy
De pilot met verkoop van tweedehandskleding start in Zweden in samenwerking met platform Sellpy. H&M investeerde zelf al eerder in deze start-up. Op de website vertellen verkopers ook een verhaal achter de kledingstukken die worden verkocht.
H&M is na Zara de grootste verkoper van kleding ter wereld. De winsten namen de laatste jaren af, terwijl de voorraden zich opstapelen. Door minder producten af te prijzen en de marges te verhogen, probeert het bedrijf de winst op te krikken.
Terwijl klanten meer transparantie willen over toeleveringsketens, zegt Gedda dat H&M op het punt staat een systeem te lanceren waarmee kopers kunnen zien in welke fabriek elk kledingstuk is geproduceerd en meer details over de stof.
Verder lezen over Duurzaamheid
Technology11.12.2024
Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024