Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
In Nederland wordt steeds meer online besteld bij Europese webwinkels. Die trend is al een tijdje aan de gang, want ook in het eerste kwartaal van 2019 zag het CBS dit. In het tweede kwartaal werd zelfs een record aan omzet geboekt bij webshops die buiten Nederland, maar binnen de Europese Unie, gevestigd zijn.
Het kan trouwens heel goed zo zijn dat je als consument niet merkt dat je bij een webshop buiten Nederland bestelt. Veel sites hebben namelijk alle tekst naar het Nederlands vertaald.
Omzet 18 procent hoger dan jaar geleden
De uitgaven die Nederlanders deden bij Europese webwinkels waren ruim 18 procent hoger dan in 2018. In totaal werd hier voor bijna een half miljard euro online geshopt. Het CBS meldt dit op basis van een doorlopend onderzoek. Toch maakt deze omzet maar een heel klein deel uit van de totale bestedingen bij de detailhandel.
Ook meer omzet voor Nederlandse webwinkels
We shoppen ook nog steeds graag bij Nederlandse webwinkels. De omzet lag in het tweede kwartaal van dit jaar ruim 18 procent hoger dan vorig jaar. Het CBS maakt onderscheid tussen webwinkels en zogenaamde ‘multichannelers’. Die laatste groep verkoopt niet alleen online, denk bijvoorbeeld aan grote kledingwinkels en bedrijven zoals MediaMarkt. De omzet van webwinkels was bijna 15 procent hoger dan een jaar eerder, bij de Nederlandse multichannelers zelfs 23 procent.
Online extra informatie opzoeken
Uit onderzoek van Salesforce bleek onlangs dat meer dan de helft van de Nederlandse consumenten online extra informatie opzoekt over een product dat ze tijdens het offline winkelen zijn tegengekomen. Ongeveer een kwart van die mensen koopt het product daarna online. Opmerkelijk uit het onderzoek is dat ongeveer de helft van de consumenten wereldwijd alleen producten zegt te kopen die in de aanbieding zijn.
Fysieke winkels gaan de komende jaren veranderen van functie, volgens de onderzoekers. Het wordt straks veel meer een plek waar je gaat beleven, in plaats van alleen aankopen te doen. We denken hierbij zelf meteen aan Apple, dat geen volgestouwde winkels vol met producten heeft, maar wel voldoende ruimte om je zelf in alle rust kennis te laten maken met de producten.
Verder lezen over Online Shop
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024