Online omzet stijgt met bijna 17%

Online omzet stijgt met bijna 17%

Totale omzet detailhandel in februari hoger dan jaar geleden

Vorig artikel Volgend artikel

Ondanks de faillissementen die dit jaar al zijn uitgesproken, zit de detailhandel in de lift. In februari werd er 4,3 procent meer omzet dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van het CBS. De omzet nam toe in zowel de foodsector als de non-foodsector. Online ging de verkoop nog harder en werd 16,8 procent meer omgezet.

Winkels in doe-het-zelfartikelen zagen omzet flink toenemen

Het lijkt erop dat steeds meer Nederlanders hebben besloten te gaan klussen, want winkels in doe-het-zelfartikelen zagen de omzet het hardst toenemen met bijna 10 procent. Ook winkels in keukens en vloeren en woninginrichting en meubels deden het goed.

De omzet van winkels in non-food groeide in februari met gemiddeld 5,7 procent. Kledingwinkels hadden in januari te maken met een flinke dip in de omzet, maar dit werd in februari goed gemaakt. Ook in bijna alle andere sectoren steeg de omzet, zoals je kunt zien in onderstaande tabel.

Omzet detailhandel gestegen
Bron: CBS

Winkels in voedingsmiddelen zien kleinere stijging van de omzet

Winkels in voeding- en genotmiddelen zagen in februari de omzet met 1 procent groeien ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. De omzet van supermarkten steeg nog iets harder, met 1,3 procent. Speciaalzaken doen het minder goed. Zij moesten het doen met 0,7 procent minder omzet.

Dat we online meer kopen is in de cijfers goed terug te zien. De online omzet was in februari namelijk 16,8 procent hoger dan een jaar geleden. Webwinkels zetten 11,3 procent meer om. Deze hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. Online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met maar liefst 26,5 procent.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies