Nieuws09.01.2020

Take Care concept van H&M nu ook in Nederland


Kledingmerk H&M introduceert het Take Care concept in Nederland. Take Care is een platform waar klanten tips en tricks vinden om kleding te repareren of vlekken te verwijderen, met als doel om de kleding zo lang mogelijk mee te laten gaan. Enkele tips die er op het platform staan zijn onder andere hoe je een kapotte rits repareert, een vlek verwijdert met tandpasta, of je kapotte spijkerbroek een makeover geeft.

<em>Een spijkerbroek met kapotte rits hoeft niet meteen weggegooid te worden.<\/em>
Een spijkerbroek met kapotte rits hoeft niet meteen weggegooid te worden.

Workshops

Vanaf volgende maand verzorgt H&M verschillende workshops in winkels in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Breda. Het doel van de workshops is om meer te leren over het upcyclen, customizen en repareren van kleding. Daarnaast zijn er ook producten in het online assortiment van Take Care die hierbij moeten helpen, zoals een vlekverwijderaar, decoratieve patches, reparatiesets en een waszak die microfibers opvangt.

<em>Schoenen h\u00f3\u00e9ven niet te stinken.<\/em>
Schoenen hóéven niet te stinken.

Vervuiling door de mode industrie

De mode industrie is ontzettend vervuilend. Bij ieder moment in het productieproces vindt er forse vervuiling plaats. Er worden grote hoeveelheden water gebruikt, zowel bij het telen van grondstoffen als het verven van de stoffen. Voor de productie van één spijkerbroek is tussen de 7000 en 10000 liter water nodig. Grond- en rivierwater wordt tevens vervuild door pesticide en bij de productie en het vervoer komt er veel CO2 uitstoot vrij.

Meer dan de helft van alle kleding wordt gemaakt in ontwikkelingslanden, waar er over het algemeen geen regels zijn voor het dumpen van afvalwater. Bovendien valt de meeste kleding die we aanschaffen onder ‘fast fashion’, een term die gebruikt wordt om goedkope kleding te beschrijven die snel op trends ingaat en weinig wordt gedragen. Bekende merken die onder fast fashion vallen zijn Primark, Zara en ook H&M. Door de opkomst van fast fashion kopen we 60 procent meer kleding dan 15 jaar geleden, maar dragen we het minder, waardoor het snel bij het grof vuil beland. In Nederland alleen al gooien we 124 miljoen kilogram textiel weg, per jaar, wat vaak op stortplaatsen eindigt in ontwikkelingslanden.

Alleen een marketingstrategie?

Naast het Take Care concept onderneemt H&M ook andere initiatieven om te verduurzamen. Zo zamelt het wereldwijd kleding in en biedt het nu de mogelijkheid om in Nederland kleding te bezorgen per fietskoerier. Is het een marketingstrategie, of doet H&M echt moeite om zich te verduurzamen? Aannemelijk is dat beide statements waar zijn. H&M blijft immers een fast fashion merk en daarom is het belangrijk voor consumenten om goed na te denken over wat ze kopen en zorgvuldig om te gaan met hun spullen. Desalniettemin is het een positief initiatief en er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die iets zien in de workshops, tips en producten H&M’s Take Care.

Amy Swinkels

Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.

Verder lezen over Duurzaam

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Zo haal je magnesium uit je voeding

Ben je wat meer aan het sporten, heb je last van je zenuwen of wil je gewoon bijdragen aan een goede gezondheid? Dan is magnesium uit voeding een essentieel mineraal om je lijf te helpen.

Lifestyle17.06.2024

Zo haal je magnesium uit je voeding

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

De knappe koppen van MIT hebben cement ontwikkeld dat vol energie zit. Hiermee maak je in één keer een giga-accu van je woning.

Technology14.06.2024

Huizen worden met speciaal energiecement een soort giga-accu’s

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

De slimste manier om je terugleverkosten laag te houden, is door zoveel mogelijk van je eigen energie zelf te gebruiken. Wat je immers zelf gebruikt, hoef je niet terug te leveren. En kost je dus niets extra’s. Zo houd je grip op je energierekening.

Technology13.06.2024

Terugleverkosten bij zonnepanelen: zo verminder je ze

Houd je energierekening laag 
Industrie 5.0: Integratie van menselijke ethiek en machinale efficiëntie voor duurzame groei

Industrie 5.0 staat voor schaalbaarheid met een doel: bedrijven groeien op een manier die zowel de samenleving als het milieu ten goede komt. Het introduceert systemen die menselijke creativiteit en machinale efficiëntie combineren om flexibele en veerkrachtige bedrijfsmodellen te ontwikkelen. 

Technology11.06.2024

Industrie 5.0: Integratie van menselijke ethiek en machinale efficiëntie voor duurzame groei

Microplastics zitten volop in sperma: waarschijnlijk ook bij jou

We weten al dat we microplastics binnenkrijgen door vis die we eten, of scrubs die we gebruiken, maar wist je dat het echt overal zit? Nieuw onderzoek wijst uit dat microplastics ook in sperma zitten.

Nieuws10.06.2024

Microplastics zitten volop in sperma: waarschijnlijk ook bij jou

Zonnepanelen hebben hun best gedaan: record zonne-energie gehaald

Het leek alsof het de hele maand regende, maar zonnepanelen hebben dus alsnog een heleboel zon weten op te vangen. Mei was een recordmaand voor zonne-energie.

Technology03.06.2024

Zonnepanelen hebben hun best gedaan: record zonne-energie gehaald

Er valt in 2027 waarschijnlijk een groot voordeel van zonnepanelen weg

De salderingsregeling van zonnepanelen gaat veranderen. Althans, als het huidige kabinet zijn zin krijgt. Dat betekent een voordeel minder voor mensen met zonnepanelen.

Technology17.05.2024

Er valt in 2027 waarschijnlijk een groot voordeel van zonnepanelen weg

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen