Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
Kledingmerk H&M introduceert het Take Care concept in Nederland. Take Care is een platform waar klanten tips en tricks vinden om kleding te repareren of vlekken te verwijderen, met als doel om de kleding zo lang mogelijk mee te laten gaan. Enkele tips die er op het platform staan zijn onder andere hoe je een kapotte rits repareert, een vlek verwijdert met tandpasta, of je kapotte spijkerbroek een makeover geeft.
Workshops
Vanaf volgende maand verzorgt H&M verschillende workshops in winkels in Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Breda. Het doel van de workshops is om meer te leren over het upcyclen, customizen en repareren van kleding. Daarnaast zijn er ook producten in het online assortiment van Take Care die hierbij moeten helpen, zoals een vlekverwijderaar, decoratieve patches, reparatiesets en een waszak die microfibers opvangt.
Vervuiling door de mode industrie
De mode industrie is ontzettend vervuilend. Bij ieder moment in het productieproces vindt er forse vervuiling plaats. Er worden grote hoeveelheden water gebruikt, zowel bij het telen van grondstoffen als het verven van de stoffen. Voor de productie van één spijkerbroek is tussen de 7000 en 10000 liter water nodig. Grond- en rivierwater wordt tevens vervuild door pesticide en bij de productie en het vervoer komt er veel CO2 uitstoot vrij.
Meer dan de helft van alle kleding wordt gemaakt in ontwikkelingslanden, waar er over het algemeen geen regels zijn voor het dumpen van afvalwater. Bovendien valt de meeste kleding die we aanschaffen onder ‘fast fashion’, een term die gebruikt wordt om goedkope kleding te beschrijven die snel op trends ingaat en weinig wordt gedragen. Bekende merken die onder fast fashion vallen zijn Primark, Zara en ook H&M. Door de opkomst van fast fashion kopen we 60 procent meer kleding dan 15 jaar geleden, maar dragen we het minder, waardoor het snel bij het grof vuil beland. In Nederland alleen al gooien we 124 miljoen kilogram textiel weg, per jaar, wat vaak op stortplaatsen eindigt in ontwikkelingslanden.
Alleen een marketingstrategie?
Naast het Take Care concept onderneemt H&M ook andere initiatieven om te verduurzamen. Zo zamelt het wereldwijd kleding in en biedt het nu de mogelijkheid om in Nederland kleding te bezorgen per fietskoerier. Is het een marketingstrategie, of doet H&M echt moeite om zich te verduurzamen? Aannemelijk is dat beide statements waar zijn. H&M blijft immers een fast fashion merk en daarom is het belangrijk voor consumenten om goed na te denken over wat ze kopen en zorgvuldig om te gaan met hun spullen. Desalniettemin is het een positief initiatief en er zullen ongetwijfeld veel mensen zijn die iets zien in de workshops, tips en producten H&M’s Take Care.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Marketing16.03.2024
Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid
Tony Chocolonely nog steeds op éénVerder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023