Gadgets27.08.2019

AliExpress opent eerste fysieke winkel in Madrid


De Chinese online webshop AliExpress heeft sinds afgelopen weekend zijn eerste Europese winkel. De winkel met de naam AliExpress Plaza bevindt zich in het winkelcentrum Xanadu, een van de drukbezochtste winkelcentra van de Spaanse hoofdstad. Alibaba (het moederbedrijf van AliExpress) wil op deze manier aan de wens van de consument, om producten eerst in het echt te zien alvorens te kopen, tegemoet komen. De producten in de winkel dienen wel online gekocht te worden.

Op 25 augustus opende de winkel, een populaire gebeurtenis voor vele toeschouwers die er op af kwamen. Maar liefst 3000 mensen hadden zich verzameld voor de opening. Dat was niet voor niets: AliExpress strooide met cadeaus (o.a. drones, smartphones en andere elektrische apparaten) onder de eerste 500 bezoekers. De winkel zelf heeft een oppervlakte van 760 vierkante meter aan gadgets, die van meer dan 60 verschillende merken komen.

De Chinese marktplaats gaat niet alle producten verkopen in de fysieke store; bezoekers vinden er een selectie van de populairste items die ze in de winkel kunnen bekijken, aanraken en uitproberen. Het komt geregeld voor dat AliExpress van een koude kermis thuiskomen na het ontvangen van hun producten, die er op het web er toch wel heel anders uitzagen. Op deze manier moet de winkel voor veel klanten (die in de buurt van Madrid wonen) een uitkomst bieden. Een fysieke store is niet een compleet nieuw begrip voor het bedrijf: Alibaba voerde al eerder een fysieke test uit met winkels in Spanje. Deze waren echter in-store en tijdelijk (bijvoorbeeld voor grote salesdagen). Deze store is echter geen pop-up en bedoeld voor lange termijn shoppen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Online Shop

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling