De overeenkomst tussen Apple en Microsoft, tips voor online startups

Vorig artikel Volgend artikel

"Wat is de overeenkomst tussen Apple, IBM en Microsoft? Alle drie waren het online start ups die gestart zijn tijdens een recessie." Aldus organisator van het Online Startups Event  Katherine Kucherenko. Wat maakt online startups succesvol en wat kunnen we leren van ondernemers die reeds succes hebben geboekt? Dat was het onderwerp tijdens het Online Startups Event van de Nyenrode Marketing Society en de VCV Marketing & Communicatie Kring op dinsdag 25 september.

De overeenkomst tussen Apple en Microsoft, tips voor online startups

v.l.n.r. Syed Shuttari, Merien van Houten, Edwin van de Bospoort en Katherine Kucherenko

Tips voor als je net begonnen bent
Edwin van de Bospoort trapt de avond af. Hij is samen met zijn partner Sciomino gestart. Een social mining tool die zich het beste omschrijft als een linkedin met een grotere focus op sociaal kapitaal. Hij geeft vooral erg goed weer wat de problemen zijn tijdens een startup. Zo praat hij openlijk over de moeite om klanten te vinden. Een ander punt waar hij mee worstelt ken ik zelf ook heel goed uit mijn eigen start periode. "Iedereen geeft je advies, maar niemand helpt je hieruit te kiezen."

Hij geeft gelukkig zelf tips waarvoor je niet hoeft te kiezen voor een geslaagde online startup:
• If team, then trust. Ga alleen met mensen in zee die je vertrouwt en doe het dan met volledig vertrouwen.
• Share your ideas. Praat met zoveel mogelijk mensen over je idee. Zo krijg je bekendheid. Zelf hebben ze hun idee lang geheim gehouden. Volgens hem één van de redenen dat ze nu nog zo onbekend zijn.
• Update your connections. Wellicht een open deur in de huidige tijd, maar wel één die nog steeds regelmatig vergeten wordt.

Marketing is like sex, only losers pay for it
Aan het woord is Syed Shuttari met zijn concept letslunch.com. Zijn idee is even simpel als briljant. Als iedereen gaat lunchen, betekent dit dat alle briljante mensen bij elkaar zitten en tijd hebben om te praten. De lunch is dan ook een perfecte tijd om te netwerken en door letslunch.com kan dit met een interessante mede-ondernemer, potentiële klant of gewoon een goede sparringpartner.

Syed’s idee kreeg snel vlucht door een post in TechCrunch en hierdoor heeft hij aan aandacht geen gebrek. Hoewel Nederland alweer het vierde land is waar zijn netwerk zich uitbreid heeft hij nog geen euro in marketing hoeven steken. Sinds de start heeft Syed alweer 40 mensen moeten aannemen en hij wijt een groot deel van zijn succes aan zijn manier van mensen aannemen.

letslunch-1

Tips voor als je eerste successen zijn geboekt
"Personnel needs altitude and attitude." Niet alleen is het belangrijk dat een potentieel medewerker de benodigde werkkwaliteiten bezit (intelligentie, charisma, end.) maar dat hij ook de benodigde attitude heeft. Hij focust hierbij vooral op de periode na een paar weken na indiensttreding, na de “honeymoon weeks”. Hoe gaat jouw toekomstige medewerker om met het gegeven dat jij als baas wellicht ook zwakkere kanten bezit?

Het begin van ilse.nl en nu.nl
Afsluiter is Merien van Houten, founder van ilse.nl en nu.nl, de online startup die groot succes heeft gehad en hiervan ook weer het eind heeft meegemaakt.

Merien vind dat een online startup het moet doen met weinig investeringen, omdat grote investeringen een vals gevoel van veiligheid geven. Hij geeft als tip mee dat je verder moet kijken dan alleen het geld van de investeerder. Zo heeft hij vooral geprofiteerd van het netwerk van zijn investeerders, die hem mensen hebben aangeleverd die onmisbaar waren voor zijn organisatie.

Na zijn grote successen besproken te hebben heeft hij het ook over de internetbubbel en de ondergang van Ilse.nl. Hij geeft ook een verklaring hiervoor, namelijk het gebrek aan focus. Hij raad iedereen dan ook aan nooit de focus te verliezen.

Verder geeft hij twee paar stellingen die ik jullie niet wil onthouden en die de kern van zijn verhaal goed samenvatten:

Things are easy as long as everything goes according to plan
Nothing ever goes according to plan
En
Partnerships are necessary
Unequal partnerships are hard to manage
Partnerships are almost never equal
Tips voor een online startup op een rij

letslunch-2

Hoewel elke spreker zich in een andere fase van een online startup bevond zijn er wel degelijk overeenkomsten in de tips te vinden. Hierbij de tips die elke online startup ter harte zou moeten nemen volgens deze drie ondernemers:

- Focus je aandacht. Iets waar denk ik elke ondernemer tegenaan loopt/is gelopen (ik tenminste wel!). Ondernemers zien in de regel kansen. En laat teveel kansen tegelijkertijd aangrijpen er nou voor zorgen dat deze kansen niet optimaal benut wordt.

- Durf fouten te maken. Het is niet erg om fouten te maken. In tegendeel, je moet juist fouten maken om er van te leren om in de toekomst de vooruitgang te kunnen boeken.

- Doorzettingsvermogen is onmisbaar. Alle ondernemers vertellen over het doorgaan na teleurstellingen en problemen. Alleen door door te gaan waar anderen stoppen vind je kansen die niemand anders grijpt.

- Deel je idee. Wees niet bang dat je idee gestolen wordt. Jij bent de eerste en kan je idee het beste uitwerken. Door het te delen wordt je gewezen op kritieke fouten in je idee en wordt je idee sterker. Tevens zorgt dit voor je eerste klanten/fans.

- Werk vanuit je passie. Alledrie de ondernemers zijn succesvol door te focussen op producten die ze zelf misten. Ze wilden deze producten graag zelf en zijn daardoor meer betrokken dan wanneer het puur en alleen om het geld zou gaan.

Allen veel succes met de startup en wie nog een lunchpartner in Utrecht zoekt, ik ben te vinden op letslunch.com!

Deze blogpost is geschreven door Rick Koopman, Online marketeer bij Koopman Marketing.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies