Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Google deed het enkele jaren geleden al. De naam van het moederbedrijf vernieuwen in ‘Alphabet’. Google was toen al lang niet meer alleen een zoekmachine. Daarom moest de naam van het bedrijf er aan geloven om de lading beter te kunnen dekken. Facebook zou nu hetzelfde overwegen. Dat beweren althans insiders die claimen dat ze over informatie beschikken die direct van de bron afkomstig is. Volgende week al, tijdens het Connect event van Facebook, zou Mark Zuckerberg de nieuwe naam gaan onthullen.
Meer dan alleen een sociaal netwerk
De reden daarvoor, zo stelt de bron van deze geruchten, is dat Facebook – en dan vooral Zuckerberg – er naar streeft dat het (zijn) bedrijf uiteindelijk herinnerd zal worden als meer dan alleen de maker van een populair sociaal netwerk. ‘XXXXXXXX’ <Voeg hier de nieuwe naam in>, moet het bedrijf van de ‘metaversie’ worden. Die ambitie heeft Zuckerberg zelf deze zomer al diverse keren wereldkundig gemaakt.
Over de nieuwe naam van Facebook’s moederbedrijf wordt, uiteraard, nu volop gespeculeerd. ‘Horizon’ of iets dat daar op lijkt, wordt als een van de opties genoemd. Dat is gebaseerd op de al geruime tijd in ontwikkeling zijnde VR-versie van Facebook. We gaan het wel zien, of niet. De bron van deze geruchten laat er in ieder geval niets over los. Waarschijnlijk omdat hij of zij het ook echt niet weet. Vooralsnog houdt Facebook de nieuwe naam dus goed verborgen. Let wel, áls die er komt.
Gaan we Facebook dan ook echt ‘XXXXXXXX’ noemen?
Op zich is het natuurlijk niet vreemd dat Facebook en alle andere activiteiten van het bedrijf, zoals WhatsApp, Instagram en de hardware tak Oculus, uiteindelijk onder de vlag van een moederbedrijf met een eigen naam gaan vallen.
Of het in de praktijk veel uitmaakt? Ik ken maar weinig mensen die de naam Alphabet ook daadwerkelijk gebruiken als ze het over activiteiten hebben van Google’s moederbedrijf. Daarvoor is, na bijna 25 jaar (gestart in 1997), de naam Google veel te diep in ons geheugen geworteld. De kans is heel groot dat Facebook, of welke naam er straks ook ‘boven’ hangt, ondanks dat het nog niet ‘zo oud’ is (2004) hetzelfde lot treft.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023