Co-founder wil Facebook opsplitsen

Co-founder wil Facebook opsplitsen

Chris Hughes: "It's time to break up Facebook"

Vorig artikel Volgend artikel

"Facebook moet worden opgesplitst" aldus Chris Hughes, de kamergenoot van Mark Zuckerberg waarmee hij in de begin jaren 2000 Facebook oprichtte. Hij schreef dit in een uitgebreid stuk voor de New York Times dat gisteren gepubliceerd werd. Hughes werkt dan misschien al ruim tien jaar niet meer voor het bedrijf, het is wel bijzonder dat deze woorden uit zijn mond (of in dit geval pen) komen. Het bedrijf is volgens Chris op dit moment gewoonweg te groot en machtig.

"Mark’s influence is staggering, far beyond that of anyone else in the private sector or in government. He controls three core communications platforms — Facebook, Instagram and WhatsApp — that billions of people use every day. Facebook’s board works more like an advisory committee than an overseer, because Mark controls around 60 percent of voting shares. Mark alone can decide how to configure Facebook’s algorithms to determine what people see in their News Feeds, what privacy settings they can use and even which messages get delivered. He sets the rules for how to distinguish violent and incendiary speech from the merely offensive, and he can choose to shut down a competitor by acquiring, blocking or copying it. Mark is a good, kind person. But I’m angry that his focus on growth led him to sacrifice security and civility for clicks. I’m disappointed in myself and the early Facebook team for not thinking more about how the News Feed algorithm could change our culture, influence elections and empower nationalist leaders. And I’m worried that Mark has surrounded himself with a team that reinforces his beliefs instead of challenging them."
- Chris Hughes

Chris maakt in zijn opiniestuk voor de New York Times dat hij persoonlijk niets tegen zijn oude schoolvriend heeft, maar het bedrijf is gewoon te groot en te machtig geworden. Met Facebook, WhatsApp en Instagram - netwerken die dagelijks door miljarden personen gebruikt worden- is hij van te grote invloed op de maatschappij. En omdat Mark 60% van de stemmen heeft in de board room, kan hij in zijn eentje beslissingen maken over Facebook's algoritme en zo beslissen wat mensen zien in het News Feed, welke privacy instellingen ze kunnen gebruiken en zelfs welke berichten ze ontvangen.

The cost of breaking up Facebook would be next to zero for the government, and lots of people stand to gain economically. A ban on short-term acquisitions would ensure that competitors, and the investors who take a bet on them, would have the space to flourish. Digital advertisers would suddenly have multiple companies vying for their dollars. Even Facebook shareholders would probably benefit, as shareholders often do in the years after a company’s split. The value of the companies that made up Standard Oil doubled within a year of its being dismantled and had increased by fivefold a few years later. Ten years after the 1984 breakup of AT&T, the value of its successor companies had tripled. But the biggest winners would be the American people. Imagine a competitive market in which they could choose among one network that offered higher privacy standards, another that cost a fee to join but had little advertising and another that would allow users to customize and tweak their feeds as they saw fit. No one knows exactly what Facebook’s competitors would offer to differentiate themselves. That’s exactly the point.
- Chris Hughes

Door Facebook op te splitsen ziet Chris voordelen voor iedereen. De competitie krijgt eindelijk kans om eerlijk te groeien, digitale adverteerders hebben een keuze over waar ze hun geld naartoe brengen. Zelfs aandeelhouders van Facebook zouden profiteren, omdat uit eerdere splitsingen van grote bedrijven is gebleken dat de waarde van een bedrijf juist vergroot wordt.

Maar de grootste winnaar is het volk. Stel je voor, een competitieve markt waarin je zelf je netwerk uit kunt kiezen. Het netwerk met de beste privacy voorwaarden, een service die misschien geld kost maar waarbij je niet voortdurend reclame voorbij krijgt. Volgens Chris zou er zoveel meer mogelijk zijn met sociale netwerken als de competitie van Facebook zich vrij zou kunnen ontwikkelen.

Hughes pleit voor het scheiden van Facebook, WhatsApp en Instagram. Voordat Zuckerberg verder gaat met zijn plan om Facebook, WhatsApp en Instagram volledig in elkaar op te laten gaan. Zijn monopoly positie is gewoonweg te groot, waardoor het te veel en te grote beslissingen kan maken.

In een reactie op het stuk van Hughes laat Facebook weten dat het accepteert dat succes om verantwoordelijkheid vraagt, maar dat je geen succesvol bedrijf opbreekt om dit te bewerkstelligen. Verantwoordelijkheid van grote techbedrijven kan alleen ontstaan door nieuwe regels voor het internet te introduceren. Iets waar Mark Zuckberg een voorstander van is.

De Democratische senator Elizabeth Warren (die overigens een gooi gaat doen om de Democratisch presidentskandidaat te worden voor 2020) is het eens met Chris Hughes. Techbedrijven hebben volgens haar teveel macht over onze economie, maatschappij en democratie. Volgens Elizabeth is het tijd om #BreakUpBigTech.

Zelf denk ik dat het opsplitsen van Facebook, WhatsApp en Instagram een goede zaak zal zijn. Niet alleen vanwege privacy issues, maar ook omdat ik wel weer eens zin heb in een grote vernieuwing op social media. De laatste echt grote verandering was toen Instagram in augustus 2016 Snapchat kopieerde Instagram Stories introduceerde. Natuurlijk is Instagram Stories sinds dien wel steeds meer uitgebreid en interessanter gemaakt, maar echt iets nieuws hebben we niet gezien. Oh nu vergeet ik IGTV helemaal, maar wie gebruikt dit nu echt dagelijks?

Begin 2018 probeerde de app 'Véro' nog door te breken, maar na een paar dagen was ook iedereen dit weer vergeten. En wellicht was dit wél doorgebroken op het moment dat ze een betere concurrentiepositie gehad hadden.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlo...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies