Assassin's Creed 4 gaat op de piratentoer

Vorig artikel Volgend artikel

We wisten het (net zoals bij de vorige Assassin's Creed) al, maar vandaag heeft Ubisoft ook officieel aangekondigd wat we kunnen verwachten van het vierde deel in de Assassin's Creed serie. In een woord: Piraten. Arrrr. We volgen dit keer Edward Kenway (de grootvader van Connor uit deel 3) is een sluipmoordenaar die door piraten is opgeleid. Het speelt zich allemaal dus in een eerdere periode af dan het derde deel, maar wat dit betekent voor het overkoepelende Assassin's Creed verhaal is niet duidelijk. Wel duidelijk is dat AC4 een monstergame wordt op een schaal die we nog niet hebben gezien. Dat heeft alles te maken met de belangrijke rol die de scheepvaart speelt in dit deel. Als je het leuk vond om bootje te varen in AC3 (en wie vond dat niet?) is dat goed nieuws.

Assassin's Creed 4 gaat op de piratentoer

Het grote verschil zit 'm in het feit dat AC4 zich echt richting open wereld aan het bewegen is, waardoor je dus naadloos op een schip kunt stappen, gaan zeilen, iets tegenkomen, dat enteren en leegplunderen, met je gestolen schip een leuk eilandje tegenkomen en daar ervanaf springen om te gaan onderzoeken welke schat daar begraven ligt, en dat alles doorgaans zonder laadtijden en andere struikelblokken die de pret kunnen verpesten. Het klinkt allemaa goed, moet ik zeggen, maar dat dacht ik ook van het vorige deel en dat bleek toch niet helemaal te kunnen bekoren. Het is dus nu aan Ubisoft om te laten zien dat de grotere schaal ook leuk gevuld kan worden en dat het verwisselen van door het bos lopen (toch één van de betere gedeeltes van het vorige deel) goed uit te wisselen is voor het leven als schobbejak.

Screen Shot 2013-03-04 at 22.23.05

Dat betekent niet dat er geen daken meer te beklimmen zijn, want Ubisoft stresste dat dit gedeelte nog steeds ontzettend belangrijk is. De steden in de game zijn Havana, Kingston en Nassau (jaja, datzelfde Nassau dat, zoals we allemaal weten, in 1695 naar Willem de derde is vernoemd), dus de Caribische sfeer gaat er helemaal inzitten. Dat, gekoppeld aan de volgens Ubisoft 50 (voornamelijk kleinere) lokaties die de game rijk zal zijn zouden het interessant moeten maken om gewoon het ruime sop te kiezen en maar te zien waar het avontuur je brengt. Nogmaals, ik geloof het als ik het zie, maar het is in elk geval een smeuïgere setting dan de Verenigde Staten in burgeroorlog en de voortekenen zijn goed. De game is al anderhalf jaar in ontwikkeling dus het is niet even rap in elkaar geflanst en aangezien er acht (!) studios aan meewerken zal Ubisoft dit jaar hopelijk ook proberen om een game op de markt te brengen die ook af is, zodat we ze niet hoeven te kielhalen. En nu genoeg nautische referenties, kijk de trailer maar.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies