Is multiplayer wat de nieuwe God of War nodig heeft?

Vorig artikel Volgend artikel

Nu dat, nadat God Of War: Ascension vakkundig gelekt was en Sony in een snelle reactie de game heeft aangekondigd, het geen verrassing meer is dat we nog een keertje met Kratos aan de slag mogen is het lastig om niet al te blasé te reageren. Ja, leuk, een prequel, kunnen we zien waarom Kratos de enige man in het universum is die de 'meest boze persoon in het universum'-wedstrijd met Asura aan durft te gaan. Het zal wel liggen aan het feit dat we de meeste series nu al tien jaar aan het spelen zijn, maar ik kan er niet meer zo enthousiast van worden. En daarom is het zowel verrassend als volstrekt logisch toen ik na het bekijken van de video van de multiplayermodus van Ascension dacht: ja, ik geloof wel dat multiplayer iets is dat de nieuwe God of War nodig heeft.

Is multiplayer wat de nieuwe God of War nodig heeft?

En wel hierom: God of War is zo'n gegeven dat je precies weet wat je kunt verwachten van Kratos en zijn slachtoffers. Producer Todd Papy vertelde tegen Eurogamer dat de prequel in de eerste 20 minuten genoeg spektakel biedt om de rest van de generatie weg te blazen, maar met dat soort uitspraken vermoed ik straks een Uncharted 3-effect, waarbij de game technisch gezien weinig te verwijten valt maar dat nog niet betekent dat spelers er helemaal ondersteboven van zijn.

Wat Sony tot nu toe heeft laten zien is een modus waarin je in twee teams van vier tegen elkaar speelt om als winnend team de kans te krijgen de titaan in de achtergrond co-op een kopje kleiner te maken. Allemaal prima vormgegeven, lekker bloederig en niet heel veel anders dan in het verhaal. Los van de vraag hoe lang de 'beloning' leuk blijft (hoe vaak wil je die cycloop in zijn oog steken voordat je het wel gezien hebt?) die je krijgt als winnend team ziet het er wel allemaal verdomde amusant uit, al zijn de parallellen met de ook net aangekondigde Playstation All-Stars Battle Royale op het eerste gezicht ook niet subtiel.

De vraag "heeft al die toegevoegde multiplayer geen nadelig gevolg op de lengte en/of kwaliteit van het singleplayer verhaal?" werd beantwoord, al was dat niet het antwoorde waar je misschien op zou hopen. Papy vertelde dat het verhaal iets korten zou zijn dan de vorige games, maar dat de multiplayer dat meer dan genoeg zou gaan compenseren. Hoe het er allemaal uit gaat komen te zien en hoe fantastisch het wordt zal ons nog genoeg verteld worden voor de lancering eind dit jaar, maar dat Sony gaat proberen om Kratos op een hoge noot de PS3 te laten verlaten mag duidelijk zijn.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies