Online26.02.2016

Maak korte metten met je achtervolgingsparanoia: Wees cyberslim!


Ben je paranoïde als je denkt achtervolgd te worden door die leuke maar toch net te dure schoenen? Of als je ineens hardnekkig een weekendje Londen aangeboden krijgt? Wees gerust: het ligt niet aan jou. Wees ongerust: schoenenwinkels, reisbureaus en vele anderen houden je in de gaten. Maar daar kun je echt zelf wat aan doen.

Waar kijk je naar leuke schoenen? Misschien in de fysieke winkelstraat, waar je ze gelijk kunt passen, voelen en mee naar huis nemen. Tenminste, als ze net jouw maat op voorraad hebben. Grote kans dat je online kijkt, via een webwinkel rechtstreeks in de grote magazijnen. Daarbij kun je ook verder kijken: of die luxe hakjes met dito prijskaartje ergens anders niet net goedkoper zijn te krijgen. Toch blijven ze wat aan de dure kant, dus je ziet nu maar af van de aankoop. Maar daarna blijven die rode schoentjes je maar achtervolgen! Op Facebook, in Google’s zijbalk, in je webmail, op andere websites, overal!

Sturing van ons online-gedrag

Paranoïde ben je eigenlijk alleen als je dénkt dat ‘ze’ je volgen. In de moderne online-gedreven wereld wéten we dat we gevolgd worden en we weten we ook wie ‘ze’ zijn. Het zijn niet alleen de webwinkels waar je concreet naar leuke schoenen hebt gekeken, of de reisbureaus waar je een weekendje Londen hebt aangeklikt. Je wordt ook gevolgd als je in een eerder stadium zoekt naar de nieuwe collecties van foot fashion designers of wanneer je kijkt naar leuke dingen om te doen in Londen.

Veel consumenten vinden het een beklemmende gedachte dat hun online-activiteiten uitgebreid worden gemonitord en geanalyseerd. Wat weten ‘ze’ nog meer van je? In hoeverre sturen ‘ze’ wat je te zien krijgt als je zelf naar iets denkt te zoeken of te browsen? Trackingparanaoia is reëel, maar je staat er niet machteloos tegenover. Veel consumenten weten blijkbaar niet dat ze er echt zelf wat aan kunnen doen. Cyberonkunde werkt trackingparanoia in de hand. Die onwetendheid gaan we hier verhelpen.

Bezorgd, want gevolgd

Privacy wordt door veel consumenten hoog aangeslagen, ook in Nederland. Dat bleek al uit het Nationaal Privacyonderzoek en aansluitende Nationaal Privacydebat dat Kaspersky Lab ruim een jaar geleden heeft laten uitvoeren. Het is onwetendheid troef wat betreft de bescherming van online privacy. Deels ligt dit aan kennisgebrek over welke rol de overheid hierin speelt, maar deels ligt het aan het niet nemen van technische maatregelen door gebruikers zelf.

Uit de recente peiling ‘Ben jij cyberslim?’ van Kaspersky Lab komt dit beeld opnieuw naar voren. Het leeuwendeel (79 procent) van de ondervraagde consumenten heeft liever niet dat websites hun locatie en hun online-activiteiten tracken. Ik begrijp die zorg wel. Immers, ons gewone gedrag speelt zich in steeds grotere mate online af én heeft een online weerslag. We shoppen, chatten, surfen, delen. En waar we gaan, staan en vaak komen wordt ook online vastgelegd.

Al deze informatierijkdom wordt verzameld, gecombineerd en geanalyseerd. Advertentienetwerken, sociale netwerken, webwinkels en andere online-handelaren benutten zo onze profielen om gerichte ads voor te schotelen. Ook consumenten die menen dat ze niets te verbergen hebben, voelen zich ongemakkelijk bij de gedachte dat grote hoeveelheden data over hun worden vergaard, opgeslagen en doorverkocht aan derde partijen. Dit nog naast de mogelijkheid dat die digitale dossiers worden gelekt aan een wijder – en mogelijk kwaadwillend – netwerk van online opererende partijen.

Bezorgd? Benut de basics!

Toch doen veel privacy-minnende mensen zelf niets aan de bescherming van hun doen en laten online. Van de ondervraagde consumenten neemt een groot deel (41 procent) geen maatregelen. Waarom niet? Uit onwetendheid. Gewone gebruikers van smartphones, tablets en pc’s zijn namelijk niet goed bekend met de middelen die zij tot hun beschikking hebben ter bescherming van hun privacy op internet.

Ik heb het niet eens over de meer technische of complexere middelen. Nee, het gaat om de basics. Zo gebruikt maar net iets meer dan een kwart (27 procent) van de respondenten de privacymodus van hun webbrowser. Klinkt je dat bekend in de oren? Dan zullen de volgende zeven simpele en effectieve tips je vast helpen om jezelf online beter te beschermen tegen ongebreidelde tracking. Zo kun je voorkomen dat je die doordansende rode schoentjes nog wel eens tegenkomt.

  • Wijzig enkele browserinstellingen. Schakel bijvoorbeeld automatische installatie van add-ons uit, zet het blokkeren van pop-ups en verdachte websites aan, verplicht controles van SSL-certificaten, en weiger cookies van derden.
  • Let goed op bij het installeren van gratis software: vink de selectievakjes uit waarmee die software aanvullende toolbars, plug-ins, browserextenties en ander ongewenst spul installeert. Die meeliftende software kan – geheel legaal – gebruikt worden om méér consumentengegevens te vergaren.
  • Gebruik https-verbindingen met websites waar mogelijk. Webprotocol https zorgt ervoor dat het verkeer van en naar bezochte websites wordt versleuteld.
  • Vermijd mailproviders, sociale netwerken en ecommerce sites die geen https bieden.
  • Gebruik twee verschillende webbrowsers: de één voor je belangrijke online-diensten (zoals webmail, productiviteitstools, sociale netwerken, ecommerce) en de ander voor gewoon surfen. Hierdoor valt je online-activiteit niet zomaar te koppelen aan je online-identiteit.
  • Gebruik VPN-verbindingen om je netwerkverkeer te versleutelen.
  • En tot slot: benut de speciale privacyfuncties van beveiligingssoftware, zoals Private Browsing in de Kaspersky Internet Suite, in Kaspersky Total Security of een equivalent in de producten van onze concullega’s. Private Browsing stript identificeerbare gebruikersinformatie van je internetverkeer, waardoor je echt privé kunt browsen op het web.

Deze blogpost is geschreven door Martijn van Lom – Kaspersky Lab.

Verder lezen over Kaspersky Lab

Meer dan 1 op de 10 mensen deelt digitale, intieme content

Hoewel veel mensen wel weten dat er risico's aan vastkleven, blijken 1 op de tien mensen wel gevoelige, intieme digitale beelden te delen.

Cybercrime23.04.2024

Meer dan 1 op de 10 mensen deelt digitale, intieme content

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Cyberaanvallen zijn dagelijkse kost geworden. Voor de criminelen die erachter zitten is het gewoon een lucratieve business. En zolang bedrijven blijven betalen, zoals recent de KNVB nog, blijft dt onverminderd doorgaan....

Cybercrime09.11.2023

Flinke toename in cyberaanvallen gericht op gamers

Ook hackers volgen alle trends: Cryptocurrency phishing groeit met 40%

De anti-phishing systemen van Kaspersky hebben in 2022 5 miljoen cryptocurrency-gerelateerde phishing-aanvallen voorkomen. Dit is een stijging van 40 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Omgekeerd was er een afname...

Cybercrime12.04.2023

Ook hackers volgen alle trends: Cryptocurrency phishing groeit met 40%

Digitaal geweld via stalkerware toont weinig tekenen van afname

In 2022 waren bijna 30.000 mobiele gebruikers wereldwijd het doelwit van stalkerware (geheime observatiesoftware die door huiselijk geweldplegers wordt gebruikt om slachtoffers te volgen), zo blijkt het meest recente Sta...

Cybercrime10.03.2023

Digitaal geweld via stalkerware toont weinig tekenen van afname

Ook cybercriminelen haken in op The Last of Us

De langverwachte serie “The Last of Us”, gebaseerd op de gelijknamige PlayStation-game, wordt nu uitgezonden in Nederland en is naar verluidt een van de meest succesvolle shows van HBO van het afgelopen decennium. Zo...

Cybercrime27.01.2023

Ook cybercriminelen haken in op The Last of Us

The Last of ... scams
Meer dan 1,5 miljoen mensen hun bestanden terug via No More Ransom

No More Ransom, het initiatief dat werd geïntroduceerd om slachtoffers van ransomware te helpen hun bestanden te ontsleutelen, viert zijn zesjarig bestaan. Sinds de introductie is het gegroeid van vier partners naar 188...

Cybercrime26.07.2022

Meer dan 1,5 miljoen mensen hun bestanden terug via No More Ransom

Amerika vindt gebruik Kaspersky-software niet veilig

Het klinkt als een omgekeerde wereld, maar het is zo: beveiligingsbedrijf Kaspersky staat op de lijst van onveilige bedrijven in de Verenigde Staten. Het gaat hierbij niet zozeer om de werking van de antivirus- en cybers...

Cybercrime28.03.2022

Amerika vindt gebruik Kaspersky-software niet veilig

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024