Run your own race ...

Vorig artikel Volgend artikel
Run your own race ...

Waar gaat het om in ondernemen? "Just do it" en het avontuur starten, zegt natuurlijk meer dan duizend woorden. Don't wait for your life... shape it!  Een paar zaken die ik belangrijk vind.

De ondernemer moet iets willen, iets kunnen en vooral iets doen: iets wat heel diep in je leeft buiten je neerzetten in aardse vormen. Verbind visie en executiekracht. Dromen, denken, durven, doen, doorzetten leveren dan veel 'pret, poen en prestige' op.

Ondernemen is vooral ook communiceren. Dat wordt met 'social media' alleen maar belangrijker. Tijdlijnen worden korter. De 'window of opportunity' kritischer. Als de klant je niet kent of je waarde niet ziet (wie niet gezien is, is weg), wordt je droom al snel een nachtmerrie.

Besteed je tijd, kracht en talent aan jouw droom. Als je los komt te staan van je droom in de dingen die je doet, houd je het sowieso niet vol. Je krijgt dan geen voldoening van je werk. Je wordt slaaf van je bezigheden en je passie verdampt. Wordt geen kopie. Blijf een 'original'. Wees je natuurlijke zelf. Blijf weg bij valsheid.

Klanten ruiken dat, waarderen dit en schatten je als veel geloofwaardiger in. Klanten en investeerders hebben eigenlijk  'maar' drie vragen ben ik achter gekomen. En die gaan hierover. De eerste vraag van de private investor aan jou  is eigenlijk: snap jij wat je wilt. De tweede vraag is: zie ik het je doen? En de derde: is deze business schaalbaar? Pas bij drie positieve antwoorden begint het gesprek over je business logica en wellicht daarna over de business case.

Hoe zit dat bij jou? Denk je dat je drie plussen scoort op deze drie vragen?

Stel vooral ook vragen, blijf luisteren en veronderstel niets. Sta open voor visies van buitenaf, ondanks dat je je eigen weg bewandelt. Vermijd een tunnelvisie door steeds actief met steeds een andere bril op naar de business te kijken: 'Ver-sta': durf anders te kijken en te staan. 'Zonder ver-staan geen verstaan' en kom je in je eigen, donkere, tunnel terecht.

Schat je eigen talent en de waarde ervan goed in. Zoek de eigen 'negens'. Een ondernemer durft altijd leraar en leerling te zijn!

Run your own race!

Meer content

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies