Reputatieschade gezien als grootste gevaar van social media

Vorig artikel Volgend artikel
Reputatieschade gezien als grootste gevaar van social media

Net geen 50% van alle Europese bedrijven maakt zich zorgen over de potentiële risico's (bijv. reputatieschade) die door social media platformen zoals Facebook of Twitter kunnen worden veroorzaakt.

Zo blijkt uit een enquête van de Federation of European Risk Management Associations en het Institute of Risk Management bij Europese bedrijfsleiders. Daarnaast maakt 20% zich ook zorgen dat activiteiten in social media zouden kunnen leiden tot het verlies van vertrouwelijke informatie. "Bedrijven moeten leren hoe ze zich moeten beweging in deze nieuwe omgeving, waar informatie onmiddellijk en overal beschikbaar is, het verschil tussen privé en professioneel leven vervaagt en waar de balans van macht verschuift," aldus de onderzoekers.

Voor het eigen bedrijf worden operationele informatica-problemen als de grootste bezorgdheid naar voor geschoven, gevolgd door de diefstal van klanteninformatie, reputatieschade en het verlies van vertrouwelijke informatie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 65% een beleid heeft uitgestippeld voor het gebruik van social media door medewerkers. Een bijkomende groep van 14% werkt aan de implementering van een beleid. "Maar tegelijkertijd blijkt dat slechts 14% van de verantwoordelijken voor risico-management actief is in afdelingen zoals public relations, die nochtans een steeds grotere rol spelen in het beheer van sociale media binnen bedrijven," zo stippen de onderzoekers aan. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies