online Toekomstscenario’s 2020

Mijn conclusie is dus dat het alle kanten op kan gaan op weg naar 2020. Ik zie vier scenario’s voor me rond deze transitie, die ik kort heb samengevat in onderstaande tabel.

Tabel 1: Vier mogelijke scenario’s voor 2020, en hun gevolgen.

Waar gaat het heen in 2020?

‘Fressen’: eigen belang leidend

uitsluiting

 

‘Moral’: algemeen belang leidend

verbinding

Decentrale, lokale, Oplossingen

Kraslotgedrag

 

Nieuw Burgerschap

Centrale Oplossingen

‘politieke’ corporates

 

Verlicht Management

De vier scenario’s worden bepaald door twee keuzen: kiezen we voor decentrale oplossingen, of juist voor centrale? En, laten we ons leiden door het eigen of het algemeen belang? lees meer

Tags: toekomst
2020: Het kan alle kanten op…. (deel 1)

online Het zijn interessante tijden

Interessante tijden! Dat wel. Maar hoe gaat het nu verder? In 1995-2000 had ik een scherp beeld van 2010. Ook mijn laatste voorspelling uit die tijd, die nog niet was uitgekomen, lijkt er nu toch van te komen: deflatie. Alleen al de combinatie van nieuwe technologieën die nu ter beschikking komen veroorzaken een dermate grote productiviteitssprong dat deflatie, en overigens ook een permanente werkloosheid, het gevolg is.

Wat er gaat gebeuren en waarom. Wie het weet mag het zeggen. Weet jij het? Ik denk dat de grote thema’s gaan over het omgaan met intelligente machines, en de aanpassing aan een samenleving waar de middenklasse en middenstand voor een deel wegvalt. IBM’s Watson bijvoorbeeld stelt binnen 10 seconden de meest ingewikkelde medische diagnoses waarvoor top-artsen maanden nodig hebben en onderzoek aan de Universiteit van Oxford geeft aan dat 47% van de banen binnen 20 jaar niet meer bestaat. lees meer

Tags: toekomst
Ownership for all

online Nederland zoekt heel duidelijk politieke en economisch richting. Dat is in ieder geval de indruk die wij krijgen. Willen we ons verdienvermogen de komende jaren op peil houden is het in ieder geval duidelijk dat de koopman terug moet komen, dat we op moeten houden eindeloze rapporten te schrijven en dat we gewoon iets moeten doen.

Een paar ideeën? Er is geld genoeg onder de mensen. Alleen het stroomt niet. Waarom niet meer actie zetten op het omvormen van bestaande ondernemingen naar coöperaties? Ownership for all.

Voobeelden? Waarom niet als burgers je eigen ziekenhuis kopen en bij voldoende massa als coöperatief ziekenhuis je eigen regionale verzekering starten. Waarschijnlijk een stuk goedkoper. Ook een vorm van participatiemaatschappij. lees meer

Donner moet blijven

online Donner moet blijven. Kijk, dit vind ik nou een mooi voorbeeld van de verworvenheden van 2014.  Een aantal werknemers van de bekende boekhandel in Rotterdam besluit om hun lot niet af te wachten, gaat hier als ondernemer inzitten en neemt initiatief om de boekhandel voort te zetten. En natuurlijk lukt dat. Want er zijn genoeg mensen voor wie een boekhandel waarde heeft.

Je ziet hier mooi een aantal ontwikkelingen van ‘het nieuwe denken en handelen’ bij elkaar komen. Vanuit een gezond gevoel van waarde kun je via sociale media en crowdfunding mensen organiseren op een concreet en welbegrepen doel op een concrete plek. 

Je moet dan wel wat doen. ‘Wie wil glimmen moet poetsen’. lees meer

Laat je niet verrassen

Technology Natuurlijk is technologie leuk. Natuurlijk is het fijn als je in een warm huis thuiskomt omdat je smartphone eerder via plaatsbepaling heeft vastgesteld dat je op weg naar huis bent en via het M2M internet de verwarming vast heeft aangezet. Ik zie heel veel praktische, nuttige en soms levensreddende toepassingen. Natuurlijk is het fijn dat je bloedwaardes doorgestuurd worden als dat belangrijk voor je is zodat je een gewoon leven kunt leiden.

Maar toch. Het lijkt me dat er een gevaar van een heel andere kant komt. Als je kijkt dat Google 7 op robotica gerichte bedrijven heeft gekocht in 2013 (zie automatiseringsgids, 4 december) en op 15 december Boston Dynamics, (Google Robotics) en inmiddels ook een bedrijf in kamerthermostaten, ook een robot, dan is het duidelijk dat ze alles willen weten wat we zeggen, zien, doen en denken, hoe we leven en hoe we ons gedragen. Google Glass framed letterlijk jouw kijk op de wereld en bepaalt zonder dat je er veel erg in hebt hoe jij de wereld ziet.

En zo zijn er vele TECH bedrijven die daar mee bezig zijn. Gaat Google me straks vertellen dat ik nog niet mag gaan slapen, maar nog even eerst naar de gym moet? lees meer

De ‘zaalarts’
online Natuurlijk gaat deze bijdrage niet letterlijk over de zaalarts zoals we die in ziekenhuizen kennen. Ik wil het met je hebben over stewardship. Stewards vind je allerlei vormen en ik voorspel hen een grote toekomst. Verplaats je even naar Londen. Je komt aan op het vliegveld en je zoekt je weg in de underground. Hoewel veel eenvoudiger geregeld... lees meer
Singularity: zijn wij technologisch upgradable?
advertising Ik wil een paar dingen kwijt over singularity en de hele horde van buitengewoon slimme mensen die daar vorm aan geven. Aanleiding hiervoor is de speech van Peter Diamandis, cofounder en chairman of the Singularty University, Nasa Research Park, Silicon Valley, die hij vorige week in Carré gaf. Carré zat vol. Wat zegt Singularity? Alle... lees meer
Zie jij het grotere plaatje?
socialmedia Een van de simpele redenen dat we zoveel meningen, inzichten en dus vaak verwarring rond de impact van internet voorbij zien komen, is heel simpel dat we, in ieder geval in Nederland, zo veel verschillende begrippen gebruiken voor het zelfde. Dat is heel begrijpelijk maar tegelijkertijd jammer, omdat volgens mij vaak om die reden samenwerkingen... lees meer
Hoe ‘2.0’ ben jij?
web2dot0 Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen? We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaar zijn, stoppen met elkaar de tent uit te vechten. Leiderschap tonen en verantwoordelijkheid nemen, en alleen maar goede... lees meer
Innovatie in de digital age ...
Hoe ziet innovatie in de digital age eruit? Anders dan daarvoor? Is succes van innovatie in de digital age wel voorspelbaar? Bestaat er zoiets als een business logica... lees meer
Een nieuwe marketingcategorie: de strainer
De BCG-matrix is na zesendertig jaar eindelijk aan revisie toe. De question mark, star, cash cow en dog hebben er een vriendje bij: de strainer. ‘Het vergiet’ doet... lees meer
De creatieve economie, de volgende stap? [Deel 2]
Afvalverwerker van Gansewinkel heeft de geweldige, creatieve, slogan áfvalbestaat niet, en bouwt daar een nieuwe business mee. Zo zijn er meer voorbeelden van... lees meer
De creatieve economie, de volgende stap?
'Der Horizont vieler Menschen ist ein Kreis mit Radius Null - und das nennen sie ihren Standpunkt,' A. Einstein. De verandering: Internet verandert heel veel: de... lees meer
e-Security en ICT infrastructuur als maatschappelijke basisvoorziening
Op 3 december j.l. berichtte Nu.nl naar aanleiding van een gehouden onderzoek dat cyberaanvallen binnen twee jaar van nu als het grootste bedrijfsrisico in Nederland... lees meer
Total control of loslaten om het te krijgen?
Ben je bereid, om het leven te ervaren en naar jezelf te luisteren? Ik hou niet van het fenomeen leiderschap. Aandacht voor dit thema  is volgens mij simpelweg... lees meer
  1. «
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5
  7. 6
  8. »
Frans van der Reep

Frans van der Reep

Informatie

Statistieken

Online

Recommend on Google

Poll

Hoe begin jij je dag online?

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines