Ownership for all

online Nederland zoekt heel duidelijk politieke en economisch richting. Dat is in ieder geval de indruk die wij krijgen. Willen we ons verdienvermogen de komende jaren op peil houden is het in ieder geval duidelijk dat de koopman terug moet komen, dat we op moeten houden eindeloze rapporten te schrijven en dat we gewoon iets moeten doen.

Een paar ideeën? Er is geld genoeg onder de mensen. Alleen het stroomt niet. Waarom niet meer actie zetten op het omvormen van bestaande ondernemingen naar coöperaties? Ownership for all.

Voobeelden? Waarom niet als burgers je eigen ziekenhuis kopen en bij voldoende massa als coöperatief ziekenhuis je eigen regionale verzekering starten. Waarschijnlijk een stuk goedkoper. Ook een vorm van participatiemaatschappij. lees meer

Donner moet blijven

online Donner moet blijven. Kijk, dit vind ik nou een mooi voorbeeld van de verworvenheden van 2014.  Een aantal werknemers van de bekende boekhandel in Rotterdam besluit om hun lot niet af te wachten, gaat hier als ondernemer inzitten en neemt initiatief om de boekhandel voort te zetten. En natuurlijk lukt dat. Want er zijn genoeg mensen voor wie een boekhandel waarde heeft.

Je ziet hier mooi een aantal ontwikkelingen van ‘het nieuwe denken en handelen’ bij elkaar komen. Vanuit een gezond gevoel van waarde kun je via sociale media en crowdfunding mensen organiseren op een concreet en welbegrepen doel op een concrete plek. 

Je moet dan wel wat doen. ‘Wie wil glimmen moet poetsen’. lees meer

Laat je niet verrassen

Technology Natuurlijk is technologie leuk. Natuurlijk is het fijn als je in een warm huis thuiskomt omdat je smartphone eerder via plaatsbepaling heeft vastgesteld dat je op weg naar huis bent en via het M2M internet de verwarming vast heeft aangezet. Ik zie heel veel praktische, nuttige en soms levensreddende toepassingen. Natuurlijk is het fijn dat je bloedwaardes doorgestuurd worden als dat belangrijk voor je is zodat je een gewoon leven kunt leiden.

Maar toch. Het lijkt me dat er een gevaar van een heel andere kant komt. Als je kijkt dat Google 7 op robotica gerichte bedrijven heeft gekocht in 2013 (zie automatiseringsgids, 4 december) en op 15 december Boston Dynamics, (Google Robotics) en inmiddels ook een bedrijf in kamerthermostaten, ook een robot, dan is het duidelijk dat ze alles willen weten wat we zeggen, zien, doen en denken, hoe we leven en hoe we ons gedragen. Google Glass framed letterlijk jouw kijk op de wereld en bepaalt zonder dat je er veel erg in hebt hoe jij de wereld ziet.

En zo zijn er vele TECH bedrijven die daar mee bezig zijn. Gaat Google me straks vertellen dat ik nog niet mag gaan slapen, maar nog even eerst naar de gym moet? lees meer

De ‘zaalarts’

online Natuurlijk gaat deze bijdrage niet letterlijk over de zaalarts zoals we die in ziekenhuizen kennen. Ik wil het met je hebben over stewardship. Stewards vind je allerlei vormen en ik voorspel hen een grote toekomst.

Verplaats je even naar Londen. Je komt aan op het vliegveld en je zoekt je weg in de underground. Hoewel veel eenvoudiger geregeld dan in Nederland is dat ingewikkeld. Waar is dat station waar je naartoe moet? Langs welke metrolijn ligt die? Wat voor kaartje heb je nodig? Het kost veel tijd om daar in je eentje achter te komen. Gelukkig ontwaar je dan op het metrostation een mens, een steward. Hij/zij heeft een hele stapel plattegrondjes bij zich. In no time, 10 seconden of zo, zorgt die ervoor dat je het metrosysteem snapt en weet wat je moet doen naar aanleiding van je vraag ‘hoe kom ik bij….’.  Dat is stewardship.

Wat doet die steward? Hij luistert, geeft antwoord en vertaalt dat antwoord in wat je in dat metro-systeem moet doen. Hij helpt je 'in het systeem', in dit geval de metro. Hij zorgt ervoor dat je je senang voelt in de machinekamer. Hij brengt het gevoel van de menselijke maat terug en zorgt ervoor dat zelfs de Londense metro overzichtelijk wordt en aanvoelt als een klein bedrijf. lees meer

Singularity: zijn wij technologisch upgradable?

advertising Ik wil een paar dingen kwijt over singularity en de hele horde van buitengewoon slimme mensen die daar vorm aan geven. Aanleiding hiervoor is de speech van Peter Diamandis, cofounder en chairman of the Singularty University, Nasa Research Park, Silicon Valley, die hij vorige week in Carré gaf. Carré zat vol.

Wat zegt Singularity?

  • Alle technologische ontwikkelingen gaan door, accelereren en convergeren op één moment  in de toekomst.
  • Ze hebben hier geen enkele twijfel over.

Ontwikkelingen en ervaringen vanuit het verleden zijn niet relevant en dus preken zij een grote aanstaande discontinuïteit. Overigens hebben zij geen mensvisie maar uitsluitend een technologievisie. De mens lijkt straks niet meer mee te doen. Singularisten hebben geen enkele twijfel over mogelijke downsides. Bijvoorbeeld voedsel en energie worden tegen het licht van de groei van de wereldbevolking geen enkel probleem. lees meer

Zie jij het grotere plaatje?
socialmedia Een van de simpele redenen dat we zoveel meningen, inzichten en dus vaak verwarring rond de impact van internet voorbij zien komen, is heel simpel dat we, in ieder geval in Nederland, zo veel verschillende begrippen gebruiken voor het zelfde. Dat is heel begrijpelijk maar tegelijkertijd jammer, omdat volgens mij vaak om die reden samenwerkingen... lees meer
Hoe ‘2.0’ ben jij?
web2dot0 Fressen oder Moral, zullen we elkaars zakken gaan vullen? We hebben nu wel genoeg gelezen dat je uit je comfort zone moet stappen om echt te veranderen. Dat er nu een tijd ontstaat waarin we sharen, transparant naar elkaar zijn, stoppen met elkaar de tent uit te vechten. Leiderschap tonen en verantwoordelijkheid nemen, en alleen maar goede... lees meer
Innovatie in de digital age ...
online Hoe ziet innovatie in de digital age eruit? Anders dan daarvoor? Is succes van innovatie in de digital age wel voorspelbaar? Bestaat er zoiets als een business logica voor innovatie? Voor echt nieuwe business is dat maar heel beperkt zo. Er zijn geen marktvoorbeelden waar je naar kunt kijken. Concurrenten of collega’s zijn je niet voorgegaan en... lees meer
Een nieuwe marketingcategorie: de strainer
marketing De BCG-matrix is na zesendertig jaar eindelijk aan revisie toe. De question mark, star, cash cow en dog hebben er een vriendje bij: de strainer. ‘Het vergiet’ doet zich aan de marketingstrateeg misleidend voor als een van de usual suspects, waardoor hij denkt te moeten handelen volgens de oude handleiding van de Boston Consulting Group. Maar... lees meer
De creatieve economie, de volgende stap? [Deel 2]
Afvalverwerker van Gansewinkel heeft de geweldige, creatieve, slogan áfvalbestaat niet, en bouwt daar een nieuwe business mee. Zo zijn er meer voorbeelden van... lees meer
De creatieve economie, de volgende stap?
'Der Horizont vieler Menschen ist ein Kreis mit Radius Null - und das nennen sie ihren Standpunkt,' A. Einstein. De verandering: Internet verandert heel veel: de... lees meer
e-Security en ICT infrastructuur als maatschappelijke basisvoorziening
Op 3 december j.l. berichtte Nu.nl naar aanleiding van een gehouden onderzoek dat cyberaanvallen binnen twee jaar van nu als het grootste bedrijfsrisico in Nederland... lees meer
Total control of loslaten om het te krijgen?
Ben je bereid, om het leven te ervaren en naar jezelf te luisteren? Ik hou niet van het fenomeen leiderschap. Aandacht voor dit thema  is volgens mij simpelweg... lees meer
Flexibiliteit en ondernemerschap, het nieuwe paradijs?
Een van de effecten van internet en sociale media is dat het vormen van communities en groepen van gelijkgestemden veel gemakkelijker en daarmee goedkoper is... lees meer
Het systeem doorbroken?
Met al dat economische gerommel in de westerse wereld vraag ik me ook wel eens af wat maatregelen zouden kunnen zijn om de weg naar waarde terug te vinden. Wat is de... lees meer
  1. «
  2. 1
  3. 2
  4. 3
  5. 4
  6. 5
  7. 6
  8. »
Frans van der Reep

Frans van der Reep

Informatie

Statistieken

Online

Recommend on Google

Poll

Hoe begin jij je dag online?

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines