Sony op de Gamescom: uitverkoop!

Vorig artikel Volgend artikel

Als er één platformhouder is die de Gamescom serieus neemt is het Sony wel. Waar Nintendo slechts wat persberichten de wereld in gooit en Microsoft meestal helemaal niets doet in Keulen heeft Sony altijd wel iets aan te kondigen, ook al is dat meestal een prijsverlaging. En ja, ook dit jaar was het weer prijs. De aankondiging dat de PS3 met onmiddelijke ingang voor maar €250 verkocht gaat worden was zonder meer de grootste van afgelopen dinsdag, maar dat wil niet zeggen dat er verder niets leuks te melden was in kamp PlayStation.

Sony op de Gamescom: uitverkoop!

Er werd natuurlijk door nieuwbakken CEO en houten klaas Jim Ryan veel gepraat over de aankomende PlayStation Vita handheld. Geen datum voor de lancering, helaas, maar wel werd nog even ingegaan op de sociale functies die de Vita gaat hebben. Vreemd genoeg is het geen geïntegreerde service, maar een aantal aparte dingen met namen als Near, Party en Live Area die je apart moet bekijken. Ik geloof daar niet helemaal in, maar het is nog iets te vroeg om al een oordeel te vellen. Wel fijn was de aankondiging dat de Vita gaat doen wat de PSP Go niet lukte: alle games tegelijk laten uitkomen in de winkel en als digitale download. Erg fijn voor diegenen die de fysieke media zat zijn.

Er werden ook een aantal games getoond, zoals echte FPS Resistance: Burning Skies, die op een aantal leuke manieren gebruik maakte van de Vita-touch screen door wapens als shortcut op het scherm te zetten à la Zelda en op het scherm te tikken voor alternatief vuur zoals granaten en het vastleggen van raketdoelen. Het is grafisch niet de beste reclame voor de Vita, maar laat wel zien dat het systeem alle 'console' genres moeiteloos aankan doordat alles er op zit, van dual sticks tot dubbele touchscreens.

Sterker nog, in sommige gevallen, zoals bij LittleBigPlanet, lijkt de Vita zelfs een grote voorsprong te nemen. De game lijkt echt gemaakt voor de Vita en doet de nieuwe slogan "play create anywhere" eer aan. Na een korte onderbreking door Reality Fighters, een zet-je-eigen-hoofd-op-het-karakter vechtgame die goed liet zien hoe de Vita Augmented Reality kan doen en zo hypercasual is dat ik het als game niet serieus kon nemen kregen we ook nog Escape Plan te zien, een indie-puzzelaar met leuke karakters, een grote berg stijl en een zwartwit motief. Los van de ontegenzeggenlijke charme van het geheel was me niet helemaal duidelijk waarom die ervaring precies op de Vita hoort, maar het ziet er in elk geval veelbelovend uit.

Screen Shot 2011-08-20 at 17.57.16

En terwijl iedereen toch nog in de portable stemming was werd daar opeens, bijna tussen neus en lippen door, een nieuw model PSP aangekondigd. Voor 100 euro ben je binnenkort de trotse bezitter van een PSP E-1000, die geen Wifi-mogelijkheden heeft maar verder wel alles doet wat je van een PSP mag verwachten. Het enige vreemde is natuurlijk dat -althans voor zover ik weet- niemand meer PSP's aan het kopen is buiten Japan. Voor wie deze revisie dus bedoeld is weet ik niet helemaal. Een interessanter stukje hardware was Sony's -al eerder aangekondigde- 3D TV bedoeld voor de studenten- of kinderkamer. De 65 cm grote Bravia kost €499, inclusief twee 3D brillen. Niet echt goedkoop, maar daarvoor krijg je wel de technologie die je met twee spelers op hetzelfde scherm co-op laat spelen waarbij je allebei een volledig scherm te zien krijgt. Welke games dat allemaal gaan ondersteunen is wel nog de vraag, want daar werd verder ook niets over gezegd.

En dan het gedeelte van de persconferentie waar alle 'hardcore' commentatoren buikpijn van krijgen: de PS3 Move lineup voor de komende tijd. De handreiking voor die groep was de ondersteuning van Move in FIFA 13. Misschien een beetje vroeg om nu al aan te kondigen, aangezien 12 nog niet uit is, maar het komt er aan. En voordat je het vraagt: ik heb ook geen idee hoe dat moet gaan werken. Er waren nog een aantal aankondigingen, zoals Move Fitness, dat schaamteloos achter alle andere 'Fit' games aanloopt en Dance Star Party, dat ook geenszins een kopie van Just Dance is, natuurlijk. Maar goed, Sony 's strategie als het om de Move gaat lijkt simpelweg "zorgen dat we in ieder geval de succesnummers van Nintendo ook hebben" en daarin misten deze twee nog.

Er waren ook nog wat PS3-titels, waaronder verrassing Infamous 2: Festival of Blood, een downloadgame waarin Infamous-hoofdpersoon Cole gebeten wordt door een zombie en één nacht heeft om de hoofdzombie te doden en zijn infectie ongedaan te maken. Zag er niet slecht uit, vooral doordat het grootste gedeelte van de omgevingen zo uit Infamous 2 gehaald is, wat ook verklaart hoe ze zo'n ogenschijnlijk flinke titel in zo'n korte tijd konden realiseren. En dan de grote finale, die natuurlijk bestond uit de avonturen van Nathan Drake. De Uncharted 3 demo, met een actiescène die zich rond een opstijgend vliegtuig afspeelde liet maar weer zien waarom Naughty Dog het helemaal snapt: het hele stuk was prachtig om te kijken omdat het aanvoelt als een scène uit een Indiana Jones film. Perfect geregisseerd laat het zien dat ook actiestukken in een game een script kunnen hebben, als je maar goed genoeg weet waar je heengaat. Gebaseerd op wat we tot nu toe gezien hebben van deze titel heeft Sony alweer een klassieker in handen en het zou me niet verbazen als Uncharted 3 het grootste succes van de PlayStation 3 ooit gaat worden. Terecht de afsluitende game in een persconferentie die de meter nooit echt verder kreeg dan 'aardig.'

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies