Waarom lukt het Apple iedere keer weer om jou een nieuwe iPhone te laten kopen?

Waarom lukt het Apple iedere keer weer om jou een nieuwe iPhone te laten kopen?

Vorig artikel Volgend artikel

Boeiende vraag natuurlijk want linksom of rechtsom, het lukt ze iedere keer weer, soms minder succesvol (iPhone 5S) en soms ook tegenvallend (iPhone 5C) maar met alle andere modellen en zeker met de nieuwe iPhone 6 lijkt het wederom bingo te zijn. De filosofie is minstens zo boeiend en heeft alles te maken met de software . Het is volgens ingewijden de sleutel tot succes en onderdeel van de strategie waardoor je iedere keer weer behoefte hebt om een nieuwe iPhone te kopen. 

Apple brengt ieder jaar een nieuwe release van het besturingssysteem uit en dat is redelijk bepalend voor je keuze daarna. Zodra er een nieuw versie van iOS wordt uitgebracht, zal vrijwel iedereen het downloaden. Het nieuwe iOS is echter vooral ontworpen voor de nieuwste hardware. Heb je een ouder toestel, ga er dan maar vanuit dat je toestel trager wordt. App-ontwikkelaars zullen altijd daarna rap hun software aanpassen. Bij de ontwikkeling van nieuwe apps is het logisch je te focussen op de nieuwste soft- en hardware. Maar daar is niets vreemds aan want zo werkt het al jaren in de wereld van consumenten elektronica.

Wanneer je eenmaal een tweede update installeert is het vaak gedaan: je iPhone werkt nog wel, maar bij lange na niet meer optimaal. En zo ontstaat de honger naar een nieuwe iPhone. Natuurlijk zal Apple nooit moedwillig jouw iPhone willen vertragen, dat zou belachelijk zijn en het past niet bij het bedrijf, maar het is de consequentie van de innovatieve koers die Apple vaart. Nieuwe en meer geavanceerde software van Apple heeft gewoon impact op de werking van je oude iPhone. Afgelopen maand ging het echter even mis nadat er wat klachten waren over het nieuwe iOS waardoor mensen met name in de VS voorzichter werden met het installeren van iOS-updates. De reden is iedereen alweer vergeten en er worden nu alleen nog grapjes gemaakt of je iPhone buigt.

Maar misschien is er nog en andere reden en dit is wat we noemen emotie. Apple is het als een van de weinigen merken gelukt om het merk ook te positioneren als een soort van lifestyle. Voor miljoenen mensen is het onbespreekbaar om ooit een andere smartphone te kiezen. Er is er in hun leven maar één en dat is de iPhone.

Samsung, LG, HTC en anderen leveranciers maken perfecte smartphones, de Galaxy S5, LG G3 en de HTC One zijn toptoestellen maar deze fabrikanten maken er een stuk of wat meer voor iedere portemonnee en ieder type consument. Zij missen de daardoor de X-factor van het merk en spreiden hun marketing over veel meer toestellen waardoor er eigenlijk nooit sprake is van emotie of merkverbondenheid. Bij Apple is dat niet, je hebt een iPhone en dan het liefst de nieuwste uitvoering voor de rest van leven en Apple wil dat graag zo houden. 

Bron: Huff Post.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies