Marketing28.08.2014

Volkswagen geeft een lesje hogere marketing!


Geen nieuw model, geen nieuwe specificaties maar een guerrilla marketing campagne volledig gericht op het aspect verkeersveiligheid. Volkswagen laat in een video advertentie wel heel duidelijk zien wat het gevaar is van mobiel gebruik tijdens het autorijden.

Volkswagen lanceerde onlangs de ‘Eyes on the Road Cinema Stunt’ in Hong Kong. Tijdens de commercials voorafgaand aan de film verschijnt er op groot scherm een beeld vanuit de bestuurders perspectief. Je rijdt op een verlaten weg met aan weerszijden bomen. Iedere bezoeker krijgt plots een SMS bericht met daarin de tekst: mobiel gebruik is doodsoorzaak nummer 1 bij verkeersongevallen. Het gevolg laat zich uiteraard al raden. De auto raakt van de weg en knalt tegen een boom.

De video simuleert perfect de situatie in een auto wanneer je je laat afleiden door je mobiel. Door deze SMS was je focus immers volledig weg van het beeld! De video laat dus op een wel heel doeltreffende en confronterende manier het effect in werkelijkheid zien.

Middels deze campagne laat Volkswagen wel heel duidelijk het gevaar zien. Uiteraard is het meest bijzondere van deze campagne het onverwachte SMS bericht die wordt verstuurd via een location based uitzender op exact het juiste moment! Onderstaande video ‘raakt’ de bioscoopgangers. Zeker met het geluid en de setting waarin het zich afspeelt wordt direct het gevaar van mobiel gebruik tijdens het autorijden benadrukt.

Met deze campagne besteedt Volkswagen aandacht aan het thema verkeersveiligheid. Volkswagen gaat in deze campagne echt een stap verder. Het benadrukt geen veiligheidsaspecten of nieuwe features van Volkswagen zelf maar zet de veiligheid van alle automobilisten centraal. Enige moment van branding is het logo aan het einde van de video!

Deze video is inmiddels ruim 27 miljoen keer bekeken en draagt zeer zeker bij aan het thema verkeerveiligheid. Uiteraard straalt dit vervolgens af op het merk Volkswagen en versterkt dit het imago! 

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

Verder lezen over Commercial

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Het is de Los Angeles Rams gelukt, maar niet zonder slag of stoot: ze hebben het tijdens de 56ste Super Bowl gewonnen van de Cincinnati Bengals met 23-20. De American Football-wedstrijd trekt elk jaar weer veel bekijks....

Events14.02.2022

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Duurste reclamespotjes van de wereld
Apple gebruikt angst om haar Watch te promoten

Natuurlijk, elk hulpmiddel dat in het geval van een eenzijdig ongeluk op een afgelegen plek kan bijdragen aan het redden van iemands leven, is meer dan welkom. Tegenwoordig, anders dan een jaar of 30 geleden, hebben we d...

Mobile02.01.2022

Apple gebruikt angst om haar Watch te promoten

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Als je je smart-tv aandoet, dan is de kans groot dat je geconfronteerd wordt met ofwel filmreclames van streamingdiensten die je niet hebt of met andere commerciële uitingen waar je niet op zit te wachten. Op sommige te...

Gadgets02.10.2021

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

De Olympische Spelen starten vandaag: dit zijn de beste commercials

Voor sportliefhebbers is het een mooie zomer dit jaar. Na het EK voetbal kunnen we vanaf vandaag namelijk ook genieten van de Olympische Spelen. Nederland heeft volop medaillekansen en er wordt zelfs al gehoopt op een to...

Advertising23.07.2021

De Olympische Spelen starten vandaag: dit zijn de beste commercials

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Sportmerk Nike weet altijd te prikkelen en lanceert eens in de zoveel tijd indrukwekkende campagnes. Ze winnen er regelmatig prijzen mee en dat verbaast ons niet. Neem nu de 'You Can't Stop Us'-serie, die bestaat uit 3 k...

Marketing31.07.2020

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Professionele atleten en amateurs komen samen
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Eindelijk heeft Albert Heijn een opvolger gevonden voor de bekende supermarktmanager Harry Piekema. Ilse heet ze en we gaan haar de komende tijd regelmatig zien op tv. De nieuwe hoofdrolspeelster is net als Harry superm...

Advertising27.09.2019

Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden

Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zien
1.677 regisseurs​ voor nieuw spotje met Jean-Claude Van Damme

In België wil Orange consumenten zoveel mogelijk verschillende keuzes bieden. Daarom lanceerde het deze week Love Duo, een combinatie van een mobiel abonnement naar keuze met vast internet in een pack. Ze leggen de keuz...

Advertising19.07.2019

1.677 regisseurs​ voor nieuw spotje met Jean-Claude Van Damme