Online21.10.2013

Locatie-gebaseerde analyses bieden echt inzicht en nieuwe kansen


locatie-gebaseerde-analyses-bieden-echt-.jpg
locatie-gebaseerde-analyses-bieden-echt-.jpg

Consumenten ontvangen veel reclame die op dat moment niet interessant voor hen is. Wil reclame effectief zijn, dan moet het zoveel mogelijk aansluiten op de specifieke situatie van de ontvanger. Hoe zou het dan zijn om berichten te kunnen sturen op het exacte moment dat de consument in de buurt is: dus als hij of zij zich op een voor de reclame relevante locatie bevindt? Gecombineerd met lifestyle-gegevens kan zo’n touchpoint het echte effect hebben. Location Analytics biedt zenders van reclame inzicht in die waardevolle consumenteninformatie.

Nagenoeg elke smartphone of tablet legt nu zijn positie vast. Zo weet je waar de gebruiker is. Sommige apps maken gebruik van deze positie om consumenten gerichte informatie aan te bieden die voor hen op dat moment daadwerkelijk relevant is“, zegt Frits van der Schaaf, directeur business development bij Esri Nederland. “Op deze manier is een winkelier in staat om mensen via een app te benaderen op het moment dat ze in de buurt van hun winkel zijn. Zo kun je nog meer halen uit je loyaliteitsprogramma.

Locatie-gebaseerde analyses
Bedrijven kunnen al waardevolle informatie halen uit de stroom aan data die dagelijks wordt verzameld. Location Analytics verzamelt en verkent daarnaast ook alle gegevens uit diverse databronnen, zoals social media en klantgegevens, maar ook demografische gegevens van CBS. Location Analytics doet hier nog op een stapje bovenop. Het verwerkt alle analyseresultaten in een intelligente kaart, een kaart die interactief is en geografische analyses uitvoert op basis van een koppeling naar onder meer CRM-systemen en CBS. Dit maakt het mogelijk om resultaten te vergelijken op demografische en geografische kenmerken.”

Gericht de doelgroep bepalen
In de praktijk betekent dit dat bedrijven bijvoorbeeld kunnen inzien in welke wijken bepaalde producten wel of niet goed verkopen. “Stel dat het grootste assortiment van een bepaalde winkel bestaat uit sportschoenen. Dan kan deze winkelier precies zien waar sportschoenen ook daadwerkelijk beter verkopen. Is dit nu echt wel zo in een studentenwijk in vergelijking met een vergrijsde buurt“, verklaart Van der Schaaf. “Dit geldt uiteraard niet alleen voor winkeliers: het kan nuttig zijn voor diverse industrieën. Zo helpen de gerichte analyses bij het bepalen van nog specifiekere doelgroepen. Op basis van deze zorgvuldig uitgekozen doelgroep, kunnen vervolgens efficiënte sales- en marketingcampagnes worden opgezet. En pas je het assortiment van de winkel aan op de behoefte van de omgeving.

Locatie gebaseerde campagnes opzetten
Het opzetten van dergelijke campagnes is veel werk. Bedrijven maken daarom vaak gebruik van een oplossing die veel werk uit handen neemt. Geoloqi, een oplossing op het ArcGIS-platform, is hier een voorbeeld van. “Het helpt bedrijven locatie-gebaseerde marketingprogramma’s te creëren“, aldus Van der Schaaf.

Geoloqi biedt bedrijven de mogelijkheid cross-platform campagnes op te zetten. Dit betekent dat zij één campagne ontwikkelen voor zowel iPhones, iPads als Android-gebaseerde smartphones en tablets. Daarnaast kunnen zij gebruikmaken van geofencing. Hierbij wordt een geografische zone gemarkeerd, waarna de oplossing registreert wanneer gebruikers deze zone betreden. Een dergelijke zone kan bijvoorbeeld bestaan uit één pand, maar ook uit alle panden die een winkelketen in handen heeft. Het is ook mogelijk een geografische zone op te zetten voor een straat of een stad.

En dan?
Consumenten zijn steeds beter te vinden, via hun smartphone of tablet, of via hun statusupdate op social mediakanalen. Het kan voor grote groepen consumenten dan juist averechts werken als zij reclame ontvangen die niet op hen persoonlijk van toepassing is. Het combineren van lifestyle gegevens is dan ook essentieel. “Een man van 28 die elke zaterdag met zijn vrienden op het voetbalveld staat, hoeft op zijn mobiel geen reclame te ontvangen over punnikwedstrijden in Brabant. Als de reclame continu niets voor hem betekent, dan is de kans groot dat hij de app verwijdert of negatieve associaties krijgt bij het bedrijf dat hem steeds de verkeerde reclame toezendt.

De technologie is er nu om veel te leren over onze consumenten, klanten en prospects. Dit maakt een persoonlijke benadering mogelijk en reduceert het aantal ongemakkelijke situaties. Location Analytics toont daarnaast alle bruikbare gegevens ook niet in onduidelijke lijsten, maar clustert automatisch data op een kaart en hanteert daarbij kleurcodes. Dit verbetert de inzichtelijkheid van zo’n intelligente kaart aanzienlijk. Vervolgens kan het management effectief beslissingen nemen. Sportschoenen verkopen blijkbaar goed in wijk x, dan gaan we daar het assortiment verbreden. In wijk y verkopen ze minder goed, dan verhogen we daar het assortiment in handschoenen, omdat de bewoners daar wellicht meer behoefte aan hebben. Location Analytics helpt dus niet alleen de doelgroep te bepalen, maar de hieruit voortkomende kennis ondersteunt ook de bedrijfsprocessen op andere gebieden, bijvoorbeeld logistiek. Het is dus een verrijking voor het bedrijf“, besluit Van der Schaaf.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Location Based

​Waarom folders zo goed werken onder doe-het-zelvers

Je wil iets in je huis veranderen maar je weet niet wat. Je hoeft niet heel ver te zoeken naar inspiratie. Social media? Nee hoor, helemaal niet nodig: je kunt gewoon de folder van je lokale doe-het-zelf-winkel openslaan...

DC Business16.10.2023

​Waarom folders zo goed werken onder doe-het-zelvers

​Waarom Apple’s AirTag een slecht idee blijkt te zijn

Toen ze werden aangekondigd waren de reacties op AirTag gemengd. Apple’s superkleine gadget die je aan je sleutels kunt bevestigen om ze terug te vinden als je ze weer eens te nonchalant door de kamer hebt gegooid bij...

Gadgets27.01.2022

​Waarom Apple’s AirTag een slecht idee blijkt te zijn

Google trackt je locatie ook als je zegt dat het niet mag

Associated Press heeft een diepgravend onderzoek gedaan naar de locatievoorzieningen van Google en daar kwam een schokkende conclusie uit: Google trackt je locatie via een iPhone of Android toestel altijd, zelfs als je e...

Online13.08.2018

Google trackt je locatie ook als je zegt dat het niet mag

De ene instelling is de andere blijkbaar niet
Defensie Nederland volgt voorbeeld VS: geen locatietrackers meer

Het kwam deze week naar buiten dat het Pentagon een verbod had ingesteld op de locatie-optie die onder andere in fitnesstrackers zit. Dat was een reactie op een eerder incident waarbij diezelfde locatiedata uit Strava h...

Nieuws09.08.2018

Defensie Nederland volgt voorbeeld VS: geen locatietrackers meer

gps-locatie geeft te veel weg
Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook is de laatste tijd weer druk bezig met de tijdlijn. Begin dit jaar kwam het bedrijf naar buiten met het nieuws dat gebruikers meer dingen van vrienden te zien krijgen, en wat minder nieuws. Maar New York Times k...

Nieuws30.01.2018

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

WhatsApp laat je nu ook je locatie live delen

Het delen van je locatie in real-time met anderen is inmiddels al in veel apps mogelijk, maar WhatsApp krijgt de mogelijkheid nu ook. In de komende tijd gaat er een update live die dat mogelijk maakt, zodat je via de app...

Social Media18.10.2017

WhatsApp laat je nu ook je locatie live delen

Snapchat onduidelijk over delen locatie bij gebruik van Snap Map

Als je niet wilt dat iedereen waar je vrienden mee bent op Snapchat je locatie kan checken, hoop ik dat je nog geen gebruik maakt van Snap Map. Die nieuwe functie die vorige week geïntroduceerd is blijkt namelijk verre...

Social Media26.06.2017

Snapchat onduidelijk over delen locatie bij gebruik van Snap Map

Facebook Places: ontdek de beste locaties in steden wereldwijd

Facebook heeft een nieuwe Places Directory uitgebracht, hiermee kan je zoeken naar de beste bestemmingen in steden over de hele wereld. Zo wist searchengineland te melden.Als je eenmaal een specifieke stad of dorp h...

Social Media13.11.2014

Facebook Places: ontdek de beste locaties in steden wereldwijd

gerangschikt op basis van jouw facebook-netwerk