Coolblue verkozen tot Marketing Company 2012

Vorig artikel Volgend artikel
Coolblue verkozen tot Marketing Company 2012

Eind vorige week zijn de drie winnaars van de NIMA Awards 2012 bekend gemaakt. Coolblue is door de vakjury en het publiek verkozen tot Marketing Company 2012. Andere winnaars waren: 2theloo (categorie Marketing Launch), het Scheepvaartmuseum (categorie Marketing Turnaround) en Tex Gunning (NIMA Oeuvreprijs Marketing Personality). 

Marketing Company: Dit jaar streden er vier bedrijven om de NIMA Award Marketing Company 2012: Coolblue, Efteling, Unilever en Rituals. Iedere finalist kreeg 5 minuten de tijd om met een inspirerende pitch het publiek voor zich te winnen. Uiteindelijk nam Coolblue de NIMA Award voor Marketing Company 2012 in ontvangst uit handen van juryvoorzitter René Repko. 

Repko namens de vakjury: "Coolblue wil een voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgericht ondernemen. Coolblue haalt ‘Delivering Happiness’ naar de lage landen. Kortom: New Kid on the Block Coolblue beats the best!"

Marketing Launch: De finalisten voor de NIMA Aaward in de categorie Marketing Launch 2012 waren: Hago Next, De Vegetarische Slager en 2theloo. De keuze viel op 2theloo. Jury afgevaardigde in deze categorie Martijn Arts: “2theloo is een innovatief concept dat inspeelt op een van de meest basale behoeftes: een schoon toilet. De kracht van het concept zit ‘m in een fris toilet met een extra beleving vanwege de aankleding. De jury is onder de indruk van de prestatie die door 2theloo is neergezet. Binnen twee jaar is het concept succesvol op mondiale schaal neergezet. Winstgevend met een gezonde uitrolstrategie voor de noodzakelijke schaalgrootte.” 

Marketing Turnaround: In de categorie Marketing Turnaround 2012 nam Hunkemöller het op tegen Het Scheepvaartmuseum. Algemeen directeur Willem Bijleveld wist het publiek het meest te overtuigen en ging met de Marketing Turnaround 2012 Award naar huis. “Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam is volgens de jury door de zakelijk succesvolle benadering en de spraakmakende invulling van de publieke functie, een groot voorbeeld voor de Nederlandse museumwereld en het bedrijfsleven”, aldus jurylid Susanne Swinkels. “Het iconische gebouw heeft zich na een ingrijpende renovatie gedurende 4,5 jaar met succes opnieuw uitgevonden met een eigentijds marketingconcept dat consumenten van jong tot oud een dagje uit biedt, maar ook bedrijven aanspreekt als locatie voor feesten en partijen. Het maritieme museum heeft vanaf de heropening op 2 oktober 2011 in een jaar tijd 475.000 bezoekers ontvangen, waarvan 30.000 studenten. Dat is meer dan een verdubbeling dan voor de sluiting in 2007.” 

NIMA Oeuvreprijs Marketing Personality
Voor het eerst dit jaar heeft NIMA een Oeuvreprijs toegekend aan de marketing personality 2012: Tex Gunning, Raad van Bestuur AkzoNobel. Tex is unaniem door de jury gekozen en is een inspiratiebron die voor zijn omgeving functioneert als ‘enabler’. Tex Gunning nam in zijn periode bij Van den Bergh managers op sleeptouw naar heisessies in de Ardennen, Schotland en Jordanië om de vastgeroeste Unilever organisatie weer op de rails te zetten. Hiermee is Gunning een verrassende en verfrissende inspirator in het vak.

René Repko: “Tex Gunning is Nederlands enige en belangrijkste marketeer die al meer dan 15 jaar consequent bouwt aan een hoger doel: namelijk dat de rol van organisaties en merken zich moet verbreden. Tex heeft lang geleden al bedacht dat organisaties een onlosmakelijk onderdeel zijn van de maatschappij, en dus dat alle grote thema’s als oorlog, armoede en ziekte niet meer kunnen worden genegeerd vanuit een bedrijfsmatig perspectief.
Hij heeft dit onderwerp ontdaan van een zweverige schil; bij o.a. Unilever en AkzoNobel heeft hij bewezen dat marketing veel breder kan worden ingevuld. Nadenken vanuit “why” en “purpose”, nu overal een actueel thema, was voor Tex Gunning 15 jaar geleden al gemeengoed.

Tex Gunning is een non-conformist, richt zich op ‘re-invention’, en dat is eigenlijk de beste eigenschap voor iedere marketeer. Mede dankzij hem hebben we in Nederland nu bedrijven die accepteren dat ze gewoon onderdeel zijn van de maatschappij, en dat een exclusieve focus op alleen winst achterhaald is.” 

“Er bestaan geen verzadigde markten, alleen verzadigde marketeers.” - Tex Gunning