Marketing26.11.2012

Coolblue verkozen tot Marketing Company 2012


coolblue-verkozen-tot-marketing-company-.jpg
coolblue-verkozen-tot-marketing-company-.jpg

Eind vorige week zijn de drie winnaars van de NIMA Awards 2012 bekend gemaakt. Coolblue is door de vakjury en het publiek verkozen tot Marketing Company 2012. Andere winnaars waren: 2theloo (categorie Marketing Launch), het Scheepvaartmuseum (categorie Marketing Turnaround) en Tex Gunning (NIMA Oeuvreprijs Marketing Personality). 

Marketing Company: Dit jaar streden er vier bedrijven om de NIMA Award Marketing Company 2012: Coolblue, Efteling, Unilever en Rituals. Iedere finalist kreeg 5 minuten de tijd om met een inspirerende pitch het publiek voor zich te winnen. Uiteindelijk nam Coolblue de NIMA Award voor Marketing Company 2012 in ontvangst uit handen van juryvoorzitter René Repko. 

Repko namens de vakjury: “Coolblue wil een voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgericht ondernemen. Coolblue haalt ‘Delivering Happiness’ naar de lage landen. Kortom: New Kid on the Block Coolblue beats the best!

Marketing Launch: De finalisten voor de NIMA Aaward in de categorie Marketing Launch 2012 waren: Hago Next, De Vegetarische Slager en 2theloo. De keuze viel op 2theloo. Jury afgevaardigde in deze categorie Martijn Arts: “2theloo is een innovatief concept dat inspeelt op een van de meest basale behoeftes: een schoon toilet. De kracht van het concept zit ‘m in een fris toilet met een extra beleving vanwege de aankleding. De jury is onder de indruk van de prestatie die door 2theloo is neergezet. Binnen twee jaar is het concept succesvol op mondiale schaal neergezet. Winstgevend met een gezonde uitrolstrategie voor de noodzakelijke schaalgrootte.” 

Marketing Turnaround: In de categorie Marketing Turnaround 2012 nam Hunkemöller het op tegen Het Scheepvaartmuseum. Algemeen directeur Willem Bijleveld wist het publiek het meest te overtuigen en ging met de Marketing Turnaround 2012 Award naar huis. “Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam is volgens de jury door de zakelijk succesvolle benadering en de spraakmakende invulling van de publieke functie, een groot voorbeeld voor de Nederlandse museumwereld en het bedrijfsleven”, aldus jurylid Susanne Swinkels. “Het iconische gebouw heeft zich na een ingrijpende renovatie gedurende 4,5 jaar met succes opnieuw uitgevonden met een eigentijds marketingconcept dat consumenten van jong tot oud een dagje uit biedt, maar ook bedrijven aanspreekt als locatie voor feesten en partijen. Het maritieme museum heeft vanaf de heropening op 2 oktober 2011 in een jaar tijd 475.000 bezoekers ontvangen, waarvan 30.000 studenten. Dat is meer dan een verdubbeling dan voor de sluiting in 2007.” 

NIMA Oeuvreprijs Marketing Personality
Voor het eerst dit jaar heeft NIMA een Oeuvreprijs toegekend aan de marketing personality 2012: Tex Gunning, Raad van Bestuur AkzoNobel. Tex is unaniem door de jury gekozen en is een inspiratiebron die voor zijn omgeving functioneert als ‘enabler’. Tex Gunning nam in zijn periode bij Van den Bergh managers op sleeptouw naar heisessies in de Ardennen, Schotland en Jordanië om de vastgeroeste Unilever organisatie weer op de rails te zetten. Hiermee is Gunning een verrassende en verfrissende inspirator in het vak.

René Repko: “Tex Gunning is Nederlands enige en belangrijkste marketeer die al meer dan 15 jaar consequent bouwt aan een hoger doel: namelijk dat de rol van organisaties en merken zich moet verbreden. Tex heeft lang geleden al bedacht dat organisaties een onlosmakelijk onderdeel zijn van de maatschappij, en dus dat alle grote thema’s als oorlog, armoede en ziekte niet meer kunnen worden genegeerd vanuit een bedrijfsmatig perspectief.
Hij heeft dit onderwerp ontdaan van een zweverige schil; bij o.a. Unilever en AkzoNobel heeft hij bewezen dat marketing veel breder kan worden ingevuld. Nadenken vanuit “why” en “purpose”, nu overal een actueel thema, was voor Tex Gunning 15 jaar geleden al gemeengoed.

Tex Gunning is een non-conformist, richt zich op ‘re-invention’, en dat is eigenlijk de beste eigenschap voor iedere marketeer. Mede dankzij hem hebben we in Nederland nu bedrijven die accepteren dat ze gewoon onderdeel zijn van de maatschappij, en dat een exclusieve focus op alleen winst achterhaald is.” 

“Er bestaan geen verzadigde markten, alleen verzadigde marketeers.” – Tex Gunning

Verder lezen over Award

Oscars 2024: hier stream je alle winnaars

De Oscars zijn vergeven: de beste films van 2023 hebben hun prijzen gekregen en hierbij viel vooral op dat Oppenheimer goed op stoom was: 7 Oscars gingen er naar die film, waaronder de meest begeerde, namelijk die van Be...

Entertainment11.03.2024

Oscars 2024: hier stream je alle winnaars

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

Oscar-nominaties bekend: Oppenheimer en Barbies strijden door

De Oscar-nominaties van dit jaar (maar voor films van 2023) zijn bekendgemaakt. We zien dat Oppenheimer de grootste kanshebber is met 13 nominaties, Poor Things heeft er 11, Killers of the Flower Moon 10 en het fijne Bar...

Entertainment23.01.2024

Oscar-nominaties bekend: Oppenheimer en Barbies strijden door

​Game Awards 2023: alle aankondigingen op een rij

We stonden al stil bij de winnaars van de Game Awards, maar naast die enorme rij games die een award hebben ontvangen, barst het evenement ook altijd van de aankondigingen. We gaan ze allemaal bij langs. Hideo Kojima on...

Gaming08.12.2023

​Game Awards 2023: alle aankondigingen op een rij

​Dit zijn de beste games van 2023

Afgelopen nacht zijn de Game Awards weer vergeven en dat betekent dat we weten welk spel de beste game van het jaar is geworden. Maar we weten ook wel indiegame het meest gewaardeerd werd. De grote winnaar van de Game Aw...

Gaming08.12.2023

​Dit zijn de beste games van 2023

Game Awards 2023
Dit zijn de fluffy winnaars van de Comedy Pet Photography Awards

Elk jaar worden er door Comedy Pet awards uitgegeven voor de dierenfoto’s die het grappigst of mooist zijn. Er zijn dit jaar weer veel terechte winnaars gevonden. Fotografen hebben allerlei verschillende dieren op hun...

Media12.08.2023

Dit zijn de fluffy winnaars van de Comedy Pet Photography Awards

Emmy-nominaties 2023: Succession & The Last of Us zijn populair

Heb je The Last of Us wel gezien? Succession? The White Lotus? HBO Max heeft wat te vieren, want veel van de series die heel veel Emmy-nominaties hebben gekregen, staan op die streamingdienst. Sterker nog: nog nooit kree...

Entertainment13.07.2023

Emmy-nominaties 2023: Succession & The Last of Us zijn populair

Plus de jongste genomineerde ooit
Grammy’s komen met nieuwe regel: AI kan niet winnen

In een wereld waarin de Beatles hun laatste nummer afmaken met AI, Spotify de strijd aangaat met nummers die door Drake gezongen lijken te zijn maar stiekem door een robot zijn samengesteld en waarin we straks tekst kunn...

Entertainment20.06.2023

Grammy’s komen met nieuwe regel: AI kan niet winnen