Nex Machina: nooit aflatende actie uit de nieuwe oude doos

Nex Machina: nooit aflatende actie uit de nieuwe oude doos

PS4 review

Vorig artikel Volgend artikel

Nex Machina is zo'n game die teruggrijpt naar het verleden met één been in de toekomst. Het is, volgens het genreboekje van de games, een top-down twin-stick shooter, wat betekent dat je karakter met een pookje wordt bestuurd en de constante stroom kogels met het andere.

De man die dat genre heeft bedacht is Eugene Jarvis en zijn game Robotron. Dat is een klassieker, in de zin dat die nu nog steeds heel goed te spelen is. Dat moet wat geweest zijn voor makers Housemarque om hem dan ook te betrekken bij het maken van Nex Machina. Het speelt in elk geval heerlijk, zoveel kan ik al verklappen.

Nex Machina voegt een paar dingen toe aan de standaard Robotron/Smash TV/Geometry Wars formule doordat je een dash hebt om door laserstralen en vijanden heen te kunnen schieten zonder geraakt te worden en de toevoeging van een secundair wapen. Die laatste is er in verschillende vormen en kun je af en toe oprapen uit gevallen vijanden. Met dat arsenaal ga je van heel kort level naar level met als hoofddoel om alle vijanden uit te schakelen.

Hoe sneller je dat doet, hoe meer punten je krijgt. Score is een belangrijk aspect van deze game en als je niet het type bent om achter de ultieme run aan te jagen zul je er relatief snel doorheen zijn. Om het nog iets spannender te maken zijn de typische Housemarque 'humans' ook terug die gered moeten worden voor nog meer punten, kun je geheime uitgangen, radiotorens en zelfs humans vinden voor die extra boost. Het gaat nog dieper, maar geloof me: er valt veel te leren.

Ik doe het even voor

Wat je hieronder ziet is het resultaat van een paar weken spelen en wat ervaring in het genre, maar let wel: dit is pas het tweede niveau van moeilijkheid en dus in feite nog best simpel. Het tempo ligt moordend hoog, als je afgaat ben je twee seconden later weer aan het schieten dus het is echt intens. De normale modus laat je rustig wennen, met 99 continues voor de vijf werelden en vijanden die het relatief rustig aan doen.

De moeilijkheidsniveaus daarboven laten je wel echt zweten, want de patronen van de vijanden en de kogels worden sneller en aggressiever. De truc is echter om het 'oh shit ik overleef dit maar net'-stadium te ontstijgen en als een ingestudeerd ballet precies de juiste keuze te maken zodat je score gemaximaliseerd wordt. Als je in die fase terecht komt ga je serieus genieten van hoe clever Nex Machina in elkaar is gezet en kijk je over de niet heel bijster spannende graphics heen.

Uitdaging

De uitdagingen die je kunt vrijspelen vragen ook het een en ander van je: overleef zoveel waves, scoor zo veel mogelijk in een paar minuten, of haal deze wereld als alle vijanden en kogels twee keer zo snel bewegen. De latere uitdagingen zijn op het masochistische af, trouwens. Wil je hulp? Dat kan, want je kunt de game ook in co-op spelen, als je tenminste in dezelfde ruimte bent. Online werkt het helaas niet.

Ik heb daar geen last van, om heel eerlijk te zijn: als je achter een high score aan zit of per se de score van je vrienden wil verbeteren (alle scores van alle modi zitten op een ranglijst en je kunt zo zien hoe je vrienden het doen) moet je niemand hebben die je in de weg loopt. Al met al is het simpel: Housemarque Games heeft het weer gedaan. Nex Machina mag dan wel niet moeders mooiste zijn, maar de interactie van de game maakt dat meer dan goed. Dit is schieten op topniveau.

[Afbeeldingen © Housemarque Games]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies