De likes-maffia van Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
De likes-maffia van Facebook

Een columnist van de New York Times, Nick Bolton, schreef eerder deze week een stuk waarin hij zich er over verwonderde dat zijn columns, die vroeger duizenden ‘likes’ op Facebook genereerden, dat vandaag de dag niet meer doen. Tenminste, wanneer hij zijn columns niet betalend adverteert. Volgens Bolton kan iedereen die 'likes' wil blijven genereren dat maar op 1 manier bereiken: door zijn artikelen tegen betaling te promoten.

Toen Bolton 7 dollar investeerde in een promotie gingen de ‘likes’ plots opnieuw de hoogte in en kreeg hij het bericht dat zijn column nu 5,2 keer zo vaak was gezien als anders. "Niet alleen moet je betalen om ‘likes’ te krijgen, doe je dat niet dan worden gegenereerde ‘likes’ gewoon niet op je pagina weergegeven," zo luidt de conclusie van Bolton.

Boltons claims zijn allerminst nieuw. In oktober vorig jaar zette de Vlaamse ondernemer Jan van den Bergh een studie online waaruit bleek dat Facebookpromoties één grote zwendel zijn. Hij zette zijn claim kracht bij met een rapport over de laatste promotie die hij op Facebook deed met zijn e-commercebedrijf Dataotuan en waaruit bleek dat 90% van de 'likes' die via zo'n promotie werden gegenereerd volstrekt waardeloos waren. De hoeveelheid valse profielen en bots maakt dat advertentiecampagnes op Facebook in de meeste gevallen niet meer dan een vorm van tijd- en geldverspilling zijn, besloot hij.

Eerder al was ook de BBC tot een soortgelijke conclusie gekomen toen bleek echter dat er zo’n 83 miljoen valse profielen (8,7% van de totale gebruikers) actief zijn op Facebook. Deze valse profielen zijn vaak moeilijk van echte te onderscheiden en verspreiden spam en gevaarlijke links.

Volgens Facebook was er ‘geen significant probleem’, noch ‘bewijs dat er golven van 'likes' komen van valse profielen’. Het is echter in het voordeel van Facebook om de omvang van het probleem te bagatelliseren: het bedrijft verdient geld elke keer een bedrijf er een fan bijkrijgt, zelfs al is die vals, aldus de Britse openbare omroep.

In november dan rook ook het techblad Ars Technica onraad: De daling in clickthroughs – ondanks de immer toenemende populariteit van het netwerk en de oplopende likes– is artificieel, vermoeden de bloggers: 'Facebook wil namelijk zijn betaalde promoted posts aan de man brengen.'

Ook experts zoals Richard Metzger van Dangerous Minds en Dimitri Drujchin van Ars Technica onderschrijven die stelling. De kosten van de promoted posts kunnen oplopen tot duizenden dollars en worden door Metzger als “exorbitant” omschreven. Dimitri Drujchin spreekt van 'een ware overval'.

Toch zijn er ook andere manieren om ‘likes’ te generen. Op websites als Fiverr bieden honderden mensen zich aan om 10, 100, 1.000 of zelfs 2.700 ‘likes’ op je pagina te plaatsen tegen betaling van... 5 dollar.

En Facebook zelf? Het sociale netwerk blijft er bij dat de recente veranderingen geen geldklopperij zijn, maar een manier om de newsfeed van gebruikers interessant te houden.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies