Social Media13.06.2017

Hoe geautomatiseerde like-bots en tools ook Instagram kapotmaken


Aantal volgers minder waard

Nu dat Instagram serieus populair is geworden is het ook steeds meer een platform voor marketing. De redelijk veel voorkomende gesponsorde posts die je nu voorbij ziet komen als je door de foto’s heen bladert op Insta zijn al irritant genoeg, maar iemand moet de Instagram servers toch betalen. Een ander marketing-wapen dat meer en meer wordt ingezet door andere partijen levert ook ellende op: de commentaren.

De kans bestaat dat je een aantal aardige comments hebt gekregen op je foto’s, zeker als je veel er op zet. Die mensen vinden je foto’s niet leuk. Sterker nog, ze hebben je foto’s helemaal niet gezien. Het is het werk van een steeds groter wordende industrie, websites die voor een paar euro per maand voor bedrijven geautomatiseerd commentaar achterlaten op posts, in de hoop dat je een like of follow teruggeeft daarvoor.

Natuurlijk mag dat niet, maar tot op heden kwam je er redelijk makkelijk mee weg. Dat gaat nu veranderen, zo zegt Instagram. Sites als Instagress, Peer Boost en Fan Harvest zijn opeens uit de lucht, al is het fenomeen volgens de NY Times nog niet helemaal verdwenen.

Het is ook lastig om dit gedrag te zien. Anders dan 100 procent neppe accounts, die relatief makkelijk te herkennen zijn, doen deze geautomatiseerde services niks wat een gebruiker niet ook zelf kan doen: commentaren achterlaten op foto’s. Door de snelheid waarmee de bots werken te beperken tot wat een mens zelf ook zou kunnen doen is het moeilijk dit aan de achterkant te doorzien.

Influencer Schminfluencer

De reden dat dit soort sites bestaan is simpel: cijfers regeren. Of regeerden, moeten we zeggen. De grotere marketeers beginnen al wakker te worden. Het aantal volgers is onder de geïnformeerde marketeers al minder relevant, niet alleen op Instagram natuurlijk, maar ook op andere kanalen. Het is veel te makkelijk om je aantal volgers te verhogen en zo een sneeuwbal-effect te genereren: als mensen zien dat je tienduizenden volgers hebt, is het vast de moeite waard.

Daar wordt nu steeds meer doorheen gekeken, dus het aantal volgers gaat steeds minder waard worden in de komende tijd. Al die influencers, met hun torenhoge aantal volgers, gebruiken dit soort trucs (en andere, zoals Instagram Pods) ook gewoon, dus al dat geld dat aan influencer marketing is opgegaan (meer dan 570 miljoen dollar!) is goeddeels voor niks geweest, zo blijkt.

Waar doe je het voor?

Niet alleen dat, het ondermijnt ook het hele idee van Instagram commentaren: als je een leuke foto hebt gemaakt en mensen zeggen daar iets aardigs over, is dat tof. Als dan blijkt dat zo’n beetje de helft door hersenloze bots is achtergelaten om een like of follow uit je te trekken is dat niks waard.

Daar voelt niemand zich lekker bij, behalve het bedrijf dat betaald wordt om de bots te maken. Hopen dus dat Instagram (en de andere social media-bedrijven) hier op de een of andere manier een einde aan kunnen maken.

[Afbeeldingen © Sonyachny – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Instagram

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Als je een goed gevoel hebt over een proefreel en hoe deze presteert, kun je ervoor kiezen om deze met één tik te delen met je volgers.

Social Media12.12.2024

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Meta heeft uitgeschakeld dat ontwikkelaars Instagram kunnen laten uitlezen in hun app, waardoor je Instagram van je Tinder af is.

Social Media09.12.2024

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Deze week hebben we enorm uiteenlopende virals gezien, waarvan Strava Art waarschijnlijk een van de prominentere virals was.

Social Media24.11.2024

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Verder lezen over Likes

Waarom sommige mensen likes kopen op social media

Die heeft ineens zoveel volgers: die zijn vast gekocht. Er zijn veel mensen die ervoor kiezen om volgers te kopen. Soms omdat ze graag samenwerkingen met bedrijven willen scoren, maar soms ook gewoon omdat ze nieuwsgieri...

Lifestyle19.01.2023

Waarom sommige mensen likes kopen op social media

​De geheime wereld van volgers & likes kopen op Social Media

Ben jij actief op social media, en heb je je weleens afgevraagd hoe sommige accounts het voor elkaar krijgen om in korte tijd zo veel volgers te hebben? Of wellicht zie je een post die dermate populair is, dat je je afvr...

Social Media22.02.2022

​De geheime wereld van volgers & likes kopen op Social Media

Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

We weten dat sommige merken en bedrijven zich heel goed kunnen profileren op social media. Toch is het lastig om je echt te onderscheiden en origineel te blijven op Instagram. Somention heeft onderzoek gedaan naar de 100...

Social Media14.07.2020

Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

Is dit het einde van openbare likes op Instagram?

Instagram is kortgeleden gaan testen of likes wel echt bijdragen aan het platform en om te kijken of ze misschien zonder kunnen. Dit alles om de sociale druk die dit soort social media platformen veroorzaken wat te vermi...

Mobile18.07.2019

Is dit het einde van openbare likes op Instagram?

Instagram wil het aantal likes gaan verbergen

Tijdens de jaarlijkse Facebook-conferentie kondigde Instagram aan dat het een test (als eerste in Canada) gaat doen om het aantal likes onder een bericht niet langer zichtbaar te maken. Deze optie die Facebook omschrijft...

Social Media03.05.2019

Instagram wil het aantal likes gaan verbergen

Influencers worden weer influencers
Wat is jouw politieke voorkeur volgens je Facebook likes?

Dat Facebook enorm veel van ons weet, is een feit. Ook qua politieke voorkeur, want of dat nu VVD, SP of CDA is, kun je aangeven in je persoonlijke profiel. Maar niet iedereen vult dit in of heeft zijn profiel op openbaa...

Social Media01.03.2017

Wat is jouw politieke voorkeur volgens je Facebook likes?

Facebook: naast liken nu ook een bloem geven voor Moederdag

Facebook is speciaal voor moederdag aan het testen met een digitale bloem in een paar markten. De bloem werd gespot door Twitter gebruiker Sreedev Sharma.

Social Media06.05.2016

Facebook: naast liken nu ook een bloem geven voor Moederdag

Alles dat je moet weten over de ‘dislike’ knoppen van Facebook

Lang werd er gedacht dat Facebook nooit een dislike-knop zou gaan introduceren. Deze zou teveel negativiteit tonen. Maar deze komt er binnenkort toch. De tijd is eindelijk rijp voor verandering. Dat zal alleen niet zijn...

Social Media28.01.2016

Alles dat je moet weten over de ‘dislike’ knoppen van Facebook

Verder lezen over Sociale netwerken

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

Als je een goed gevoel hebt over een proefreel en hoe deze presteert, kun je ervoor kiezen om deze met één tik te delen met je volgers.

Social Media12.12.2024

Instagram maakt van iedereen een proefkonijn

‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’

TikTok moet worden verkocht, anders volgt er een ban. ByteDance wil zijn gigantische cashcow natuurlijk niet kwijt, dus zoekt het allerlei manieren om onder deze officiële wet uit te komen. 

Social Media10.12.2024

‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

Meta heeft uitgeschakeld dat ontwikkelaars Instagram kunnen laten uitlezen in hun app, waardoor je Instagram van je Tinder af is.

Social Media09.12.2024

Helaas, je kunt geen Instagram-foto’s meer tonen op Tinder

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Wat is er zo bijzonder aan het social medium Bluesky en waarom stromen mensen er massaal naartoe?

Social Media06.12.2024

5 redenen om Bluesky te gebruiken

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het schijnt een horrorspits te worden, dus hopelijk weet de Sint met zijn Pieten op tijd op de goede plekken te komen. Wij hebben fijne social media-posts verzameld waarmee je vast in de sfeer komt.

Social Media05.12.2024

Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

We schrijven wat af op het internet en daarbij schromen we steeds minder om kunstmatige intelligentie te gebruiken. Vooral op LinkedIn.

Social Media02.12.2024

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Sociale media zijn allang geen nieuw verschijnsel meer: we hebben inmiddels bergen aan data en onderzoeken over het gebruik van sociale media.

Social Media29.11.2024

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar