Social Media16.05.2017

Instagram Pods voor meer likes en volgers


Hoe social influencers Instagram's algoritme te slim af willen zijn

Sinds Instagram zijn algoritme heeft aangepast en de eerste posts op je Instagram Feed niet automatisch de laatst geposte post van je vrienden is, is het meer dan anders belangrijk om goed je best te doen op je Instagram posts. Of nou ja, als het je doel is om zoveel mogelijk mensen te bereiken en likes en reacties te genereren. Wat voor social influencers en bedrijven vaak wel het geval is. En geef toe, ook jij vindt het leuker om dertig, dan om vijf likes te krijgen, toch? Hoewel het leven niet draait om likes en followers, geeft het vaak toch een goed gevoel als anderen wat jij deelt leuk vinden.

Degenen die het ‘hardst’ getroffen worden door het nieuwe algoritme van Instagram zijn social influencers en bedrijven, zij hebben vooral volgers die ze persoonlijk niet kennen. De follow en like-ratio ligt voor hen een stuk lager dan bij iemand die vooral veel bekenden als volgers heeft. Influencers die al een tijdje meedoen en voor een groot gedeelte ‘oude’ volgers heeft, als in; volgers die ze al meer dan een half jaar hebben, lijken het aller hardst getroffen te worden. Nieuwe volgers hebben de neiging om meer te liken en reacties te geven. En dat is nu juist wat een Instagrampost nodig heeft om hoger in de ranking te komen.

instagrampod
instagrampod

Om dit probleem te slim af te zijn vormen sommige social influencers Pods. Dit zijn groepen van vergelijkbare influencers van maximaal vijftien personen die elkaar groot houden/maken door elkaars foto’s te liken en reacties te plaatsen. Een reactie als ‘so cool’, of een rits aan smileys helpt niet. Er moeten échte reacties geplaatst worden die uit meer bestaan dan smileys en populaire korte zinnetjes om het algoritme van Instagram voor je te laten werken.

Instagram Pods zijn super exclusief, of bepaalde Instagrammers een ‘Pod’ vormen, daar kom je alleen achter als je heel goed oplet. Wil je zelf een Pod vormen met Instagrammers om je eigen Instagram-waarde te vergroten, ga dan als volgt te werk.

instagrampod2
instagrampod2

1. Voeg iedereen die je toe wil voegen aan je Pod toe in een groepsbericht op Instagram en vertel je idee.

2. Laat iedereen zijn notificaties aanzetten voor de andere Pod-leden, zodat wanneer een van de Pod-leden een foto plaatst, de squad (Pod) meteen in actie kan komen en de foto kan liken en een reactie kan plaatsen.

3. Zorg dat je reactie op de foto bestaat uit meer dan vier woorden en geen generieke zinnetjes bevat. Pas je reactie aan op de foto (anders valt het al snel op) en tag de plaatser van de foto voor extra effect.

instagrampod3
instagrampod3

Het kost net even wat meer tijd, maar het moet je Instagram helpen. Zelf heb ik me nog niet aan een Instagram Pod gewaagd, omdat ik niet zoveel met Instagram bezig wil zijn. Maar ik moet toch ook toegeven dat het met de komst van het nieuwe algoritme een stuk moeilijker is om je op deze manier staande te houden op Instagram. Groeide ik vorig jaar in acht maanden tijd met 10.000 volgers, het afgelopen jaar verzamelde ik ‘slechts’ 4000 nieuwe volgers (ik zit nu in totaal op 34K). Wellicht moet ook ik er aan geloven en meer tijd in social media gaan steken, wil ik over een paar jaar nog ‘mee tellen’ op social media.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Instagram

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Gebruik jij de Notities op Instagram wel eens? Je kunt straks zo’n Note achterlaten als reactie op een post.

Social Media18.07.2024

Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers

Meta labelde allerlei posts die niet AI waren wel als kunstmatige intelligentie. Daar waren de daadwerkelijke fotografen niet over te spreken.

Social Media02.07.2024

Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers