Anky van Grunsven wint de "Vrouw in de Media Award"

Vorig artikel Volgend artikel
Anky van Grunsven wint de "Vrouw in de Media Award"

VIDM.nl  heeft in samenwerking met ZijSpreekt een onderzoek laten uitvoeren door de Nederlandse Nieuwsmonitor. Uit dat onderzoek kwam een lijst van vrouwen die in 2013  de meeste aandacht kregen in de landelijke dagbladen en informatieve tv-programma's. Vervolgens kon er online worden gestemd op de vrouw die in de media het sterkst haar expertise heeft uitgedragen. En dit jaar heeft Anky van Grunsven, met 21% van alle stemmen, gewonnen.

Anky van Grunsven is niet alleen de Nederlander die (individueel) de meeste Olympische medailles in de sportgeschiedenis heeft behaald. Daarnaast is ze onder andere met haar opgerichte kledinglijn, ANKY® Technical Casuals een succesvolle zakenvrouw. Uit de toelichting van de stemmers: "Ze is altijd zichzelf, is een vakvrouw die meer te vertellen heeft dan alleen over de sport. Een sportvrouw die tot veel meer in staat is dan alleen sporten. Inspirerende vrouw, die zich voor meer dan 100 procent inzet bij alles wat ze doet."

Vrouwen zijn in de media sterk ondervertegenwoordigd. Niet alleen in sport (in de Europese kranten vertegenwoordigen vrouwen slechts 5 procent van de geportretteerde sportmensen. Van alle sporters die in de Nederlandse media aan het woord komen is 7 procent vrouw). Maar ook in het algemene nieuws, zowel in kranten als op televisie.

Uit onderzoek van vorig jaar blijkt dat 74 procent van alle gesprekken in talkshows met een man is. Opvallend is dat het percentage vrouwelijke gasten sinds vorig decennium niet lijkt te zijn toegenomen. Van de gasten van Barend en van Dorp was 30 procent vrouwelijk – exact hetzelfde percentage als het gemiddelde van hedendaagse talkshows.

Janneke van Heugten van VIDM.nl: "Van de vele invloeden op hoe we naar mannen en vrouwen kijken is media de meest doordringende en machtigste. Vrouwen zijn bijna overal ter wereld en zeker ook in Nederland zwaar ondervertegenwoordigd in de media. Als vrouwen wel zichtbaar zijn in de media worden ze vaak stereotype geportretteerd. Met als effect dat er ten onrechte een beeld wordt geschetst dat vrouwen naast de traditionele rollen geen belangrijk onderdeel van de maatschappij zijn".

Meer content

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies