Automotive10.01.2017

Volkswagen I.D. Buzz is veel te leuk om waar te zijn


Het beroemde Volkswagen busje, de T1 krijgt eindelijk een opvolger

Het heeft pakweg ruim 65 jaar geduurd voordat de redelijk epische Transporter uit 1950 een opvolger heeft gekregen. Bezitters van het oude hipster-achtige busje hebben nog 5 jaar de tijd om lege flessen te sparen want ergens na 2020 moet dit moois allemaal op de markt gaan komen. Je gelooft je eigen ogen niet als je leest wat de plannen zijn voor deze hypermoderne spacewagon. Hoewel die omschrijving niet helemaal klopt want hij kan veel maar nog niet buitenaards gaan. Lees maar even mee:

Volkswagen ID Buzz we gaan er denk maar alvast een bestellen
Volkswagen ID Buzz we gaan er denk maar alvast een bestellen
Oud en nieuw naast elkaar, zoek de verschillen
Oud en nieuw naast elkaar, zoek de verschillen

De I.D. Buzz is in staat om volledig autonoom te rijden. Als de bestuurder op een knop op het stuur drukt, beweegt het stuurwiel het dashboard in. De slimme Buzz schakelt daarna over op de volledig autonome I.D. Pilot-modus (mogelijk vanaf 2025). De bestuurdersstoel kan dan worden omgedraaid, zodat de bestuurder ontspannen met de passagiers op de tweede zitrij kan praten. De I.D. Buzz houdt zelfstandig zijn omgeving in de gaten met laserscanners, ultrasone sensoren, radarsensoren, een camera die naar voren kijkt en camera’s die alles rondom waarnemen. Overige informatie over het verkeer ontvangt de I.D. Buzz vanuit de cloud.

De I.D. Buzz heeft geen conventionele cockpit meer. Alle belangrijke informatie wordt via een head-up display als augmented reality en in 3D aan de bestuurder getoond. Het infotainmentsysteem en de airconditioning zijn te bedienen via een uitneembare tablet. De bedieningsknoppen die belangrijk zijn voor het rijden, zitten op het stuur. Het hart van het stuur is een touchscreen dat functioneert als een aanraakgevoelig, multifunctioneel scherm. Was getekend Volkswagen en zeg niet dat ze geen ambities hebben.

volkswageni.d.buzz0003
volkswageni.d.buzz0003
volkswageni.d.buzz0004
volkswageni.d.buzz0004
volkswageni.d.buzz0006
volkswageni.d.buzz0006

Dit hippe vierwielaangedreven ruimtewonder met elektromotoren op de voor- en achteras, is gebaseerd op de nieuwe Modular Electric Drive Kit (MEB). Zijn elektrische actieradius is 600 kilometer volgens de NEDC-meetmethode als deze test vandaag zou worden uitgevoerd. De I.D. Buzz kan worden opgeladen via inductie of een laadstation. Met een laadvermogen van 150 kW duurt het ongeveer een half uur om de I.D. Buzz tot tachtig procent op te laden maar dat kan als dit wonder op wielen echt op de weg komt natuurlijk na 2020 allemaal weer anders zijn.

volkswageni.d.buzz0013
volkswageni.d.buzz0013
volkswageni.d.buzz0014
volkswageni.d.buzz0014
volkswageni.d.buzz0016
volkswageni.d.buzz0016

De I.D. Buzz neet 4.94 meter lang, 1.97 meter breed en 1.96 meterhoog en gebruikt zijn binnenruimte optimaal vergeleken met andere elektrische auto’s. In het interieur is plek voor maximaal acht stoelen, waarbij je de indeling zelf kunt bepalen. Zijn elektrische aandrijflijn is goed voor een vermogen van 275 kW/374 pk en gaat in 5 seconden van stilstand naar 100 km/u met een begrensde topsnelheid van 160 km/u. Als we het allemaal bij elkaar optellen is het haast te mooi om waar te zijn. Maar als tie echt gaat komen denk ik dat we er nu alvast maar eentje gaan bestellen. Je kunt maar de eerste zijn.

volkswageni.d.buzz0018
volkswageni.d.buzz0018
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Volkswagen

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Volkswagen maakte meer dan 75 jaar geleden de eerste uitvoering van haar welbekende busje. De T1, T2 en al diens opvolgers – inclusief de camper-uitvoeringen - waren, zijn en blijven ongekend populair onder hippies, su...

Automotive17.10.2023

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. "Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige med...

Automotive06.09.2023

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]