Volkswagen I.D. Buzz is veel te leuk om waar te zijn

Volkswagen I.D. Buzz is veel te leuk om waar te zijn

Het beroemde Volkswagen busje, de T1 krijgt eindelijk een opvolger

Vorig artikel Volgend artikel

Het heeft pakweg ruim 65 jaar geduurd voordat de redelijk epische Transporter uit 1950 een opvolger heeft gekregen. Bezitters van het oude hipster-achtige busje hebben nog 5 jaar de tijd om lege flessen te sparen want ergens na 2020 moet dit moois allemaal op de markt gaan komen. Je gelooft je eigen ogen niet als je leest wat de plannen zijn voor deze hypermoderne spacewagon. Hoewel die omschrijving niet helemaal klopt want hij kan veel maar nog niet buitenaards gaan. Lees maar even mee:

volkswageni.d.buzz0001
Volkswagen ID Buzz we gaan er denk maar alvast een bestellen
volkswageni.d.buzz0012
Oud en nieuw naast elkaar, zoek de verschillen

De I.D. Buzz is in staat om volledig autonoom te rijden. Als de bestuurder op een knop op het stuur drukt, beweegt het stuurwiel het dashboard in. De slimme Buzz schakelt daarna over op de volledig autonome I.D. Pilot-modus (mogelijk vanaf 2025). De bestuurdersstoel kan dan worden omgedraaid, zodat de bestuurder ontspannen met de passagiers op de tweede zitrij kan praten. De I.D. Buzz houdt zelfstandig zijn omgeving in de gaten met laserscanners, ultrasone sensoren, radarsensoren, een camera die naar voren kijkt en camera’s die alles rondom waarnemen. Overige informatie over het verkeer ontvangt de I.D. Buzz vanuit de cloud.

De I.D. Buzz heeft geen conventionele cockpit meer. Alle belangrijke informatie wordt via een head-up display als augmented reality en in 3D aan de bestuurder getoond. Het infotainmentsysteem en de airconditioning zijn te bedienen via een uitneembare tablet. De bedieningsknoppen die belangrijk zijn voor het rijden, zitten op het stuur. Het hart van het stuur is een touchscreen dat functioneert als een aanraakgevoelig, multifunctioneel scherm. Was getekend Volkswagen en zeg niet dat ze geen ambities hebben.

volkswageni.d.buzz0003
volkswageni.d.buzz0004
volkswageni.d.buzz0006

Dit hippe vierwielaangedreven ruimtewonder met elektromotoren op de voor- en achteras, is gebaseerd op de nieuwe Modular Electric Drive Kit (MEB). Zijn elektrische actieradius is 600 kilometer volgens de NEDC-meetmethode als deze test vandaag zou worden uitgevoerd. De I.D. Buzz kan worden opgeladen via inductie of een laadstation. Met een laadvermogen van 150 kW duurt het ongeveer een half uur om de I.D. Buzz tot tachtig procent op te laden maar dat kan als dit wonder op wielen echt op de weg komt natuurlijk na 2020 allemaal weer anders zijn.

volkswageni.d.buzz0013
volkswageni.d.buzz0014
volkswageni.d.buzz0016

De I.D. Buzz neet 4.94 meter lang, 1.97 meter breed en 1.96 meterhoog en gebruikt zijn binnenruimte optimaal vergeleken met andere elektrische auto’s. In het interieur is plek voor maximaal acht stoelen, waarbij je de indeling zelf kunt bepalen. Zijn elektrische aandrijflijn is goed voor een vermogen van 275 kW/374 pk en gaat in 5 seconden van stilstand naar 100 km/u met een begrensde topsnelheid van 160 km/u. Als we het allemaal bij elkaar optellen is het haast te mooi om waar te zijn. Maar als tie echt gaat komen denk ik dat we er nu alvast maar eentje gaan bestellen. Je kunt maar de eerste zijn.

volkswageni.d.buzz0018
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies