Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Economisten bij de ING bank zijn positief over de ontwikkelingen van het elektrisch rijden in Europa. Ze voorspellen dat tegen het jaar 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch zullen zijn. Dat klinkt als goed nieuws: elektrische auto’s worden op een angstaanjagend tempo beter, met een langere afstand die gereden kan worden op een volle batterij, die ook nog eens sneller opgeladen kan worden en steeds goedkoper wordt.
Het is inderdaad angstaanjagend, maar dan wel voor de Europese autobedrijven, althans volgens de ING. Die hebben namelijk slechts een heel klein aandeel in die batterijmarkt met drie procent. Dat betekent dat we als Europeanen moeten gaan leunen op landen als China en Japan voor die batterijen.
De voorsprong (eventueel door techniek) die de Europese automakers hebben opgebouwd qua motor-ontwerp is straks relatief nutteloos met de veel simpelere maar verdomd effectieve manier van aandrijving die elektrisch rijden mogelijk maakt.
Er komen wat interessante cijfers uit het rapport: zo denken de economen dat een elektrische auto per gereden kilometer al in 2024 net zo duur zal zijn als een benzine-auto. Let wel: de berekeningen gaan uit van Duitsland (vanwege het simpelere belastingstelsel voor auto’s) en uitgaande van gelijk blijvende brandstof- en energieprijzen.
Om onze elektrische toekomst te laten slagen moeten er een aantal dingen verbeterd worden rondom de elektrische auto: er moeten meer laadpalen komen, je moet meer kilometers kunnen rijden op de batterij en – natuurlijk – moeten de auto’s nog goedkoper worden.
Ligt allemaal voor de hand, maar terwijl dat allemaal in de komende tien jaar gebeurt zullen er zeker weten automerken en -concerns in de knoei komen, met Europa – helaas – voorop. Niet het soort race dat je wilt winnen, maar laten we eerlijk zijn: er zijn nu eigenlijk al te veel automerken en hoe meer elektrisch rijden vanzelf gaat (want die ontwikkeling wordt niet eens meegenomen), hoe minder we een ‘eigen’ auto nodig hebben.
[Afbeeldingen © Michael Flippo]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024