Zonnedak 2.0 bij de C-MAX Solar van Ford

Vorig artikel Volgend artikel
Zonnedak 2.0 bij de C-MAX Solar van Ford

In de aanloop naar CES 2014 volgende week, geven veel producenten al informatie vrij over wat zij in Las Vegas willen laten zien. Zo ook Ford, die er zijn nieuwe C-MAX Solar Energi Concept gaat tonen.

"Let the Sun in", zo kopt Ford op de nieuwssite. Maar de zon komt niet binnen via een te openen (deel van een) dak, de energie van de zon wordt opgeslagen en in electrische energie omgezet via de zonnepanelen op het dak.

ford-solar

Deze auto kan ook nog "gewoon" als een electrische auto worden opgeladen bij een oplaadpunt, maar volgens Ford zou een gemiddelde gebruiker 75% van de afstand die hij/zij aflegt, kunnen rijden op alleen de energie geproduceerd door het eigen zonnedak. 

Op hun eigen website legt Ford uit hoe het werkt: "Researchers developed an off-vehicle solar concentrator that uses a special Fresnel lens to direct sunlight to the solar cells while boosting the impact of the sunlight by a factor of eight. Fresnel is a compact lens originally developed for use in lighthouses. Similar in concept to a magnifying glass, the patent-pending system tracks the sun as it moves from east to west, drawing enough power from the sun through the concentrator each day to equal a four-hour battery charge (8 kilowatts).

With a full charge, Ford C-MAX Solar Energi Concept is estimated to have the same total range as a conventional C-MAX Energi of up to 620 miles, including up to 21 electric-only miles. Additionally, the vehicle still has a charge port, and can be charged by connecting to a charging station via cord and plug so that drivers retain the option to power up via the grid, if desired."

Meer content

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies