Autoreview: De nieuwe Peugeot 308

Autoreview: De nieuwe Peugeot 308

Vorig artikel Volgend artikel

Enkele weken geleden waren we te gast bij Peugeot in de Elzas waar we voor het eerst kennis mochten maken met de splinternieuwe Peugeot 308. Tussen alle rijervaringen met deze zeer fraai uitgevoerde nieuwe auto van het Franse merk hadden we ook een kort bezoek aan de fabriek in Sochaux, tevens het hoofdkantoor van het Franse autoconcern PSA Groupe (eigenaar van Peugeot en Citroën).

Deze nieuwe Peugeot 308 mag er wezen. Volgens Peugeot is dit de beste wagen die tot nu toe door het merk is geproduceerd. Daar kun je je als je de auto ziet en er mee rijdt veel bij voorstellen. De wagen is voor zijn klasse zeer fraai en modern uitgevoerd en rijdt echt uitstekend.

De wagen is geen modificatie van het oude en stoffige model maar een volledig nieuw gefabriceerde auto met alleen maar nieuwe materialen, een nieuwe zeer prettige motor en een nieuw fraai gestyled interieur waar knoppen ontbreken en vrijwel alle bediening via een touchscreen kan worden gedaan.

Autoreview: De nieuwe Peugeot 308

Rijervaring: We hebben met deze nieuwe 308 behoorlijk wat kilometers (400) gereden. Voor ons stond een Peugeot 308 1.6 THP met een 155 Pk motor klaar. Het comfort van de auto mag er wezen. De stoelen zijn in alle richtingen te verstellen en zitten voortreffelijk. De 308 heeft een klein en aan de onderkant afgevlakt stuur (351 x 329 mm) wat je redelijk laag (of stoel hoger) moet zetten om de meters goed te kunnen zien. Dat is jammer want bij een ideale zit ben je dan net een stukje kwijt. 

De wagen rijdt voortreffelijk. De motor schakelt soepel en dankzij de 155 Pk hebben we genoeg paardenkrachten om ook sportief te rijden. In de hoge heuvels van de Elzas missen we alleen wat trekkracht onderin als we via een haarspeltbocht bergop rijden. De wagen is echter niet ontwikkelt voor extreem rijgedrag maar vooral op comfort en daarin scoort hij zeer hoog.


Sturen in de auto is een genot. De nieuwe Peugeot 308 reageert echt prima en dit in combinatie met de motor geeft je het gevoel volledig grip te hebben op de auto. Wat zeker moet worden genoemd is dat Michelin voor deze 308 een heel nieuwe band heeft ontwikkeld. Boven op het natte wegdek van in de mist gehulde Col de la Schlucht (1.139 meter) hield de 308 ook met hoge snelheid maximaal contact. Een compliment aan de constructeurs van de auto en aan Michelin voor deze prima combinatie.

michelin

Wie lekker op z'n gemak wil rondtoeren met deze 308 wordt eveneens beloond want bij lage snelheden is de auto uitermate stil. Het zeer grote panorama dak wat letterlijk bijna van de voorruit naar de achterruit loopt geeft je een heel ruimtelijk gevoel. Achterin zitten moet een feestje zijn voor kinderen al blijft Peugeot hardnekkig ontkennen de auto specifiek voor jonge gezinnen te hebben ontwikkelt. De nieuwe 3008 is op dat punt bij Peugeot nog een beter alternatief. Aan alles is te merken dat Peugeot zijn uiterste best heeft gedaan om een prima auto te ontwikkelen.

De wagen is 140 kg lichter en is met een lengte van 4.25 meter en een hoogte van 1.46 meter korter en lager dan het vorige model van de 308. Dit resulteert in een beduidend lager brandstofverbruik.

Het interieur: De nieuwe 308 heeft vrijwel geen knoppen meer in de auto. Hier voorin de plaats zit een redelijk groot 9,7 inch touchscreen waarmee vrijwel alles is te regelen. Deze fraai vorm gegeven i-cockpit (nieuwe naam van Peugeot) moet symbool staan voor het nieuwe rijden en gaan we vaker terugzien in toekomstige modellen.

icockpit

Wat ons betreft heeft Peugeot echter veel te lang nagedacht over het navigatiesysteem. lang niet alles is even logisch en soms moet je gewoon teveel stappen doorlopen voor eenvoudige functies. Ook de snelheid van het navigatiesysteem verdient zeker nog een update. Ons advies is om bij meer complexe kruispunten goed beide navigatie schermen (touchscreen en het schermpje tussen de tellers) in de gaten te houden. 

Op het touchscreen kun je verder alle belangrijke functies vinden, radio, airco en meer. Het blijft echter vreemd dat bellen in een auto zwaar wordt bestraft terwijl we nu ook zien dat steeds meer handelingen op een scherm moeten gebeuren. Sommige functies kunnen alleen worden uitgevoerd als de wagen helemaal stil staat. Of dit is wat we allemaal willen is maar de vraag. Doordat alle knoppen zijn weggelaten en Peugeot heeft gekozen meer chroom rond het dashboard krijgt de wagen een luxere uitstraling die je niet vaak tegen komt in deze klasse. 

touchscreen

De stoffen en andere voor het interieur gebruikte materialen zijn van een uitstekende kwaliteit. Zo is vanaf het uitrustingsniveau Active het stuurwiel bekleed met nerfleder en voorzien van zwart gelakte en gematteerd verchroomde sierdelen. De stoelen kunnen worden bekleed met een combinatie van kunstleder TEP en alcantara of met het optionele nappaleder.

Het exterieur: 

Peugeot heeft deze 308 beduidend sportiever gestyled dan het oude model wat echt een oudbollige look had. Met deze nieuwe 308 kun je gezien worden. Kleur doet veel bij deze wagen. Grijs en wit maken hem neutraal. rood met sportvelgen geven hem zeker de sportieve look die je wilt en in een donkerblauwe versie ziet de 308 er bjzondee sjiek uit. Ook de velgen doen veel bij deze auto. De wagen vraagt echt om competatieve velgen en oogt er ook beter door.

308

Door de toepassing van Full LED technologie bij zowel de kop- en achterlichten (en in de als rivierstenen afgeronde buitenspiegels) krijgt de auto een nog strakker uiterlijk.

koplamp

Veiligheid:

Peugeot heeft veel gedaan om deze 308 nog veilger te maken en levert daar o.a. het optionele Pack Sécurité voor drie systemen omvat die gebruikmaken van een radar aan de voorzijde van de auto:

• De actieve cruise control: een cruise control en snelheidsbegrenzer met uitgebreidere functionaliteiten.

• De waarschuwing bij kans op aanrijding: door middel van visuele en geluidssignalen wordt de bestuurder aangespoord te remmen om een aanrijding te voorkomen.

secure

• Het automatische noodremsysteem: als een aanrijding dreigt, remt de auto automatisch om de aanrijding te voorkomen of de effecten ervan te beperken. Voor het comfort en de veiligheid van alle inzittenden is de Nieuwe Peugeot 308 standaard of optioneel voorzien van de volgende uitrusting: dodehoekbewaking, elektrische handrem, achteruitrijcamera waarvan de beelden worden weergegeven op een groot kleurenscherm, keyless entry and start.  

Internet connectiviteit:

In de nieuwe 308 kun je optioneel gebruik maken van internetdiensten, de Peugeot Connect Apps, waaronder een nieuwe applicatie: Coyote. Dankzij deze dienst met inmiddels meer dan 2 miljoen gebruikers in Europa wordt je als bestuurder in realtime geattendeerd op risicozones.

coyote

Met een speciale applicatie op je smartphone kan informatie over de auto (lokalisering, kilometerstand, verbruik, branden van verklikkerlampjes enz.) worden weergegeven. Deze app komt in het voorjaar van 2014 beschikbaar. Door deze gegevens te gebruiken kunnen praktische diensten worden aangeboden, zoals routebegeleiding naar de plaats waar de auto zich bevindt, waarschuwingen met betrekking tot het onderhoud van de auto, statistieken over trajecten enz. Deze gegevens worden ook doorgegeven aan je persoonlijke MyPeugeot pagina.

Deze smartphone-app "Scan my Peugeot" is weer gekoppeld aan het digitale instructieboekje en gebruikt beeldherkenningstechnieken zodat je onmiddellijk uitleg over de werking van een systeem of de betekenis van het onderwerp kan krijgen.

Modellen en motor: De nieuwe Peugeot 308 staat vanaf eind oktober in de showroom in Nederland en is dan leverbaar met twee benzinemotoren, 82 en 125 Pk en twee dieselmotoren met 92 en 115 Pk. De door ons geteste 155 Pk benzine uitvoering komt pas in de loop van 2014 op de markt. Wie van wat sportiever rijden houdt raden we echt aan te wachten op deze uitvoering.  

Vanaf het voorjaar van 2014 is de nieuwe 308 ook leverbaar met de nieuwe e-HDI 120 pk motor met Blue HDI-technologie. Deze motor voldoet nu al aan de Euro 6 emmissienormen en heeft een voor dit segment record lage CO2-uitstoot (82 g/km, oftewel een brandstofverbruik van 3,1 l/100 km) en automatische transmissies met zes versnellingen van de nieuwste generatie. Daarmee valt een aantal versies die met deze motor zijn uitgerust zelfs in de14% fiscale bijtelling waardoor de 308 het wel goed zal gaan doen in de zakelijke markt. En daarmee kan deze nieuwe Peugeot zomaar de leaebak van het jaar worden.

Onze conclusie:

De nieuwe Peugeot 308 is gewoon een heel prettige auto, geschikt voor een groot publiek. De wagen is modern, zeer goed afgewerkt en rijdt voortreffelijk. Door de gunstige prijs en voor de modellen met een lage CO2-uitstoot zal de 308 het ook goed gaan doen in de Lease. Dat de wagen een grote concurrent wordt voor de Volkswagen Golf lijkt nu al vast te staan. Je zult wel moeten wennen aan de bediening! Meer foto's zijn te vinden op Facebook.

308 voor

308 achter 

Op de redactie wachten we ondertussen gewoon op de Peugeot 308 R ook al roepen ze bij Peugeot dat het echt niet meer dan een concept is. Jaja dat geloven we onmiddelijk ... 

peugeot-308R
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies