Technologiesite Ars Technica verdiende 15.000 dollar aan Mac OS X Lion review

Vorig artikel Volgend artikel
Technologiesite Ars Technica verdiende 15.000 dollar aan Mac OS X Lion review

Technologiesite Ars Technica verdiende maar liefst $ 15.000 via een review over het recent gelanceerde Mac OS X Lion door deze ook als Amazon e-boek te verkopen. Het resultaat biedt nieuwe perspectieven voor nieuwssites die ondanks hun bezoekersaantallen worstelen met inkomsten. Sommige krantensites als 'The Times' plaatsen hun artikels achter een 'betaalmuur', doch blijkt dit voorlopig geen groots succes te zijn.

Verstandige zet

De technologiesite schreef naar aanleiding van de lancering een uitgebreide productbespreking van zowat 27.300 woorden verspreid over negentien webpagina’s. Deze bespreking review was gratis te lezen op de website, maar werd tegelijkertijd ook als Amazon e-boek voor de Kindle aangeboden ($ 4,99). Eerder dit jaar verkocht de website al een bundel artikels over de hackersgroep Anonymous als e-boek ($ 1,99) die 1000 over de toonbank ging.

-1274.jpg

Overweldigend succes

De productbespreking leverde in de eerste 24 uur na publicatie maar liefst 3 miljoen paginaweergaves op, terwijl er in diezelfde tijd 3000 Amazon Kindle e-books werden verkocht. In een interview met de blog Niemanlab.org verklaart Ars Technica-oprichter Ken Fisher dat hij het succes van Amazon's one-click experience (dat impulsieve aankopen vergemakkelijkt) onderschatte: “I was surprised by how many people told us they read the review online and they just wanted their own copy to go back to. Or they just bought it as a tip-jar kind of thing”

Nieuw verdienmodel?

Deze nieuwe methode opent ongetwijfeld mogelijkheden voor online media. Online consumenten staan vaak huiverig tegenover het betalen voor nieuws- of productbesprekingen, enerzijds omdat ze niet bij één site willen blijven, anderzijds omdat de inhoud simpelweg elders gewoon gratis is. Volgens Fisher leent het Amazon royalty model zich ertoe om inkomsten factor 10 hoger te maken dan wanneer de prijs pakweg 99 dollar cent zou zijn. 

Meer content

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies