BMW gaat testen met in-car-advertising

Vorig artikel Volgend artikel
BMW gaat testen met in-car-advertising

Autofabrikant BMW wil in het infotainment-systeem iDrive een reclame-functie gaan integreren. Hetgeen ervoor moet zorgen dat bestuurders gepersonaliseerde advertenties krijgen te zien. Voor de ontwikkeling van het reclameplatform is BMW een samenwerking aangegaan met SAP, een internationale softwareproducent.

De technologie moet van de actuele locatie van de auto en de consumptie-geschiedenis van de bestuurder gerichte reclames aanbieden. De Duitse fabrikant benadrukt wel dat het aanbod alleen wordt geactiveerd indien de autobestuurder akkoord is gegaan met het ontvangen van commerciële voorstellen.

"Het voertuig zal aan de bestuurder voorstellen aanbieden die gelinkt zijn aan de actuele context, de geschiedenis van de chauffeur en relevante aanbiedingen langsheen het gevolgde traject,” aldus Jörg Preissinger, Project Manager Research & Technology bij BMW Group. Onder meer zouden de boodschappen kunnen verwijzen naar de aanwezigheid van een vestiging van een restaurantketen langs de geplande route van de autobestuurder. Ook zou de chauffeur attent kunnen worden gemaakt op de aanwezigheid van winkelcentra of speciale aanbiedingen. Maar de kan ook zelf aangeven welke berichten zijn interesse hebben.

Het project zit nog wel in een testfase. Het systeem moet volgens BMW beschouwd worden als een virtuele marktplaats van de toekomst, waarbij op basis van localisatie aanbiedingen en diensten worden aangeboden die relevant zijn voor een specifieke route en eindbestemming.

Er wordt aan toegevoegd dat het systeem bij het naderen van de eindbestemming ook real-time parkeerinformatie - onder meer op het gebied van beschikbare plaatsen en tarieven - zal kunnen aanbieden. Niet iedereen is echter enthousiast over initiatieven die het dashboard van de auto tot een reclame-paneel omvormen. De eerste generatie van iDrive werd door BMW 13 jaar geleden al geïntroduceerd.

Meer content

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies