Advertising06.11.2013

Tweet, Chat, Like & Drive: Social media en het verkeer gaan niet samen


tweet-chat-like-drive-social-media-en-he.jpg
tweet-chat-like-drive-social-media-en-he.jpg

Iedereen doet het wel eens: de mail lezen, een berichtje versturen of de laatste tweets checken tijdens het autorijden. We weten dat het niet mag, want een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is levensgevaarlijk. Maar hoe maak je dit duidelijk?

Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat angstwekkende boodschappen onvoldoende werken. Daarom laten we mensen op een veilige manier aan den lijve ondervinden dat appen, facebooken, tweeten, en tegelijk rijden feitelijk onmogelijk is. In een game waarbij de speler al rijdend ervaart wat er gebeurt als je je aandacht verdeelt.

De game maakt deel uit van de publiekscampagne Aandacht in het verkeer, op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Nick van Gaalen, Campagne Manager Rijksoverheid: “We tonen mensen, in een veilige omgeving, dat het niet mogelijk is om aandacht te schenken aan social media en het verkeer.

Uitleg van de game
Tweet, Chat, Like and Drive speel je tegen je vrienden. Net als in het echte leven ben je sociaal met elkaar. Je verbindt je telefoon met je computer en stuurt elkaar berichten terwijl je op je computer je auto op de weg probeert te houden.

Je leidt elkaar dus af door berichten naar elkaar te sturen, die als obstakel op de weg verschijnen. Zo ervaar je op een speelse manier hoe riskant het is wat we dagelijks in de auto aan het doen zijn.

Maak het je tegenstander extra moeilijk door een Social Overload op diegene af te sturen. Dat is een enorme berg van social media berichten, die je alleen vanaf een parkeerplaats kunt versturen. Daar kun je namelijk wel je volle aandacht aan je bericht besteden. De Social Overload brengt je tegenstander dan ook gegarandeerd op achterstand en is een mooie beloning voor veilig gedrag. Want goed gebruik van social media ‘doe je op een P’.

Door technologie op een relevante manier toe te passen, kun je gamen met je smartphone en computer tegelijk. Zo kunnen automobilisten beter dan ooit zelf ervaren hoe moeilijk het is autorijden en social media te combineren. En dat zonder echt risico, want de game kan niet achter het stuur van de auto worden gespeeld.

Boodschap
Na de nodige crashes kom je dan eindelijk over de finish. In de eindscore krijgen de spelers op een gameachtige wijze te zien hoeveel berichten ze tijdens de game hebben verstuurd, hoeveel seconden ze op hun smartphone hebben gekeken en hoeveel interacties ze ermee hebben gehad. Deze game kent geen echte winnaars, want elke speler vertoont hoe dan ook gevaarlijk weggedrag. In de eindscore wordt dan ook je personal score direct gekoppeld aan keiharde feiten uit de werkelijkheid. Zoals: als je bij een gemiddelde snelheid van 120 km/u 3 seconden met je telefoon bezig bent, mis je 100 meter van de weg; in jouw geval zijn dat dus x meters, dat zijn wel x voetbalvelden. Tenslotte sluiten we af met de boodschap dat social media en verkeer niet samengaan. 

Verder lezen over Campagne

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief
Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne

De Waddeneilanden zijn een plek waar je absoluut een keer geweest moet zijn. Het staat met stip op 1 in de Bucketlist van dingen die je gezien en gedaan moet hebben in eigen land. Je kan er écht het gevoel hebben op vak...

Online14.02.2023

Bizar nieuws dat echt waar is: Waddenvereniging voert slim campagne