Advertentie inkomsten weer gedaald

Vorig artikel Volgend artikel

Uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat de netto mediabestedingen in Nederland weer gedaald zijn. Werd er over het heel 2012 een daling van 4,7% gemeten, in het eerste half jaar van 2013 namen de inkomsten uit reclame af met 5,5%. Alleen bij mediabestedingen aan internet en bioscoop namen toe, internet met 5,8% en bioscoop met maar liefst 27,2%. De grootste daling zat bij print: een afname van iets meer dan 17%. De totale netto mediabestedingen waren in het eerste half jaar 2013 1,74 miljard euro. 

Deze cijfers zijn beduidend slechter dan die uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012. Toen waren de netto mediabestedingen over het eerste half jaar 2012 met 1,2% gedaald en kwam het totaalbedrag een netto mediabestedingen nog uit op 1,93 miljard euro.

Advertentie inkomsten weer gedaald

De aanhoudende slechte economische omstandigheden worden als belangrijkste reden voor de daling gegeven. De focus van veel bedrijven ligt op kostenreductie waardoor er minder geld werd vrijgemaakt voor mediabestedingen.

Natuurlijk is de daling in netto mediabestedingen ook aan de recessie te danken, en televisie en radio  merken dit direct, maar we zien al langer dat de reclamegelden steeds meer richting internet gaan ten koste van print. Met name door search is geld te verdienen, zo heeft ook Google weer ervaren in de laatste kwartaalcijfers. De optimalisatie voor search en handig adverteren, zorgen dat de inhoud van je advertentie past bij de content die een gebruikers van een zoekmachine wil vinden, maakt dat er echt wel geld te verdienen valt met investeringen in nieuwe media.

Meer content

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies