YouTube als vervanger voor TV commercials?

Vorig artikel Volgend artikel

Met interesse volgde ik de recente Wehkamp commercial op de homepage van YouTube. Kosten: 10.000 Euro per 24 uur. Een commercial op TV kan zo 300.000 Euro kosten dus je zou in principe 30 dagen op de homepage van YouTube kunnen staan. En er komen inmiddels zo'n 4,5 miljoen unieke Nederlandse bezoekers op YouTube. Er is dus voldoende bereik. Het mooie is ook nog dat je direct het resultaat ziet van je commercial: je kan meten en je kan interactie oproepen. De video commercial kan langer zijn en er kunnen ook nog video's worden toegevoegd. Wat wil je nog meer zou je zeggen.

Dus ik ging toch eens kijken wat de actie van Wehkamp had gedaan. 8006 views sinds 11 april. Oeps. De interactie blijft steken op zeer negatieve uitlatingen/reacties. Da's niet zo best. Toch jammer. Dat betekent echter volgens mij helemaal niet dat het niet kan werken. De commercial was een echte TV commercial, de stem is inderdaad best irritant en ja er komen ook gerelateerde video's die niet zo handig zijn naar boven.

Dus ging ik eens nog een aantal andere acties bekijken.....    

Een absolute succescase is en blijft Esmee Denters, het Nederlandse meisje dat vorig jaar werd ontdekt door Justin Timberlake via YouTube. Nu ze commercieel en contractueel vastgelegd is, blijft ze nog steeds enorm populair op YouTube met miljoenen views per video en dat werkt enorm goed voor haar eigen CD promotie. Dat is natuurlijk geen TV commercial maar wellicht ligt daar wel een deel van de oplossing.

Wat me opvalt is dat ze zich blijft gedragen als een YouTube'er: recht kijkend in de webcam en ze blijft covers maken van bekende artiesten. Een YouTube commercial zou in ieder geval totaal anders gemaakt moeten worden, veel persoonlijker en oprechter. Iets dat merken nog niet echt gewend zijn.

Je zou ook verwachten dat meer mogelijkheid bieden tot interactie kan helpen. Ik zag dan ook een aantal campagnes die vragen om het insturen en samenstellen van filmpjes. Dat lijkt echter niet echt te werken. Het vergt een redelijke investering om zoiets op te zetten en de reacties zijn vaak minimaal. Case 1 is Toyota, lees hier over de slechte resultaten en case 2 is Purple Proof met maar liefst 5 inzendingen. Momenteel loopt er ook 1 op de homepage van YouTube ter promotie van een film

Maar ja dat is eigenlijk ook niet echt een interactie te noemen en je vraagt gewoon teveel aan mensen. Toen las ik op DC dat de Rolling Stones een eigen YouTube kanaal zijn opgestart. En daar vind je toch een betere vorm van interactie. Je mag Mick en Keith per video een vraag stellen en als ie leuk genoeg is dan gaan ze die beantwoorden. Dat is iets dat fans absoluut een trigger geeft om actie te ondernemen. De Rolling Stones bouwen zo een online fanbase op die ze kunnen oproepen naar hun tour te komen of hun platen te kopen.

Conclusie die je hier uit zou kunnen trekken is dat een commercial op YouTube zeker geen kopie van een TV commercial zou moeten zijn, dat het erg dicht bij de wijze waarop YouTube wordt gebruikt moet blijven en dat er echt iets in zit dat de deelnemer een uniek gevoel van interactie geeft. Pionieren en proberen dus. Ik vind het goed van Wehkamp dat ze het als eerste hebben geprobeerd en ik hoop dat er velen zullen volgen met talloze experimenten.

Iedereen die zelf cases heeft of een aanvullende/andere mening zie ik graag bij de reacties verschijnen.

Erik Liet

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies