Na Apple is Google aan de beurt voor machtsmisbruik betaalsystemen

Na Apple is Google aan de beurt voor machtsmisbruik betaalsystemen

ACM start vooronderzoek na klacht van Tinder's moederbedrijf

Vorig artikel Volgend artikel

De ‘ruzie’ tussen Nederlandse datingapps en de Autoriteit Consument & Markt aan de ene zijde, en Apple aan de andere, is al vele maanden in het nieuws en kreeg deze week weer een nieuw hoofdstuk. Apple zou ontwikkelaars van apps niet voldoende vrijheid geven bij de keuze voor een ander betaalsysteem dan dat van Apple zelf. Welnu, het lijkt erop dat Google haar borst nu ook nat mag maken. Naar aanleiding van een klacht van Match Group, het moederbedrijf van Tinder, start de ACM een vooronderzoek naar de ‘betaalsysteem-praktijken’ van Google in haar Play Store, zo meldt de NOS.

Verplicht gebruik Google betaalsysteem

De klacht die Tinder heeft ingediend, lijkt verdacht veel op die van de andere datingapps versus Apple. Volgens Match Group zou namelijk ook Google het aanbieden van andere betaalsystemen dan dat van Google zelf verbieden. Daarnaast, en daarmee lijkt de policy van Google als twee druppels water op die van Apple, zouden de dating-apps van Google ook niet mogen verwijzen naar andere (externe) betaalopties.

Die twee klachten worden nu door de ACM onderzocht. Daaruit moet dan naar voren komen of ze gegrond zijn. Mocht dat het geval blijken, dan mag Google haar borst nat maken. Daar weet Apple inmiddels alles van. Niet dat de twee tech-giganten zich heel erg druk maken over de hoogte van de (Nederlandse) boetes op dit gebied, maar het kan natuurlijk wel voor jurisprudentie zorgen waardoor ook de markt- en consumentenwaakhonden van andere landen zich gaan melden.

GooglePay
Ook Google verplicht app ontwikkelaars tot het gebruik van maar één betaaloptie: die van Google.

Google: 'als onze regels je niet bevallen, dan ga je toch ergens anders heen'

Inmiddels heeft Google naar aanleiding van de berichtgeving ook al een korte reactie gegeven. Zij stellen dat Match Group er ook voor kan kiezen om haar apps bij andere verkoopkanalen aan te bieden als het beleid van Google ze niet bevalt. Bij Google betalen ze 15 procent commissie.

Met andere woorden: ‘Als onze regels je niet bevallen, dan bied je je diensten en producten toch ergens anders aan.’ Nogal een arrogante reactie, als je het mij vraagt, die beter bij Apple past dan Google, maar dit ter zijde. Bovendien, Google weet zelf ook verdomd goed dat de Play Store voor ontwikkelaars en aanbieders van Android apps het enige kanaal is waar succes weliswaar niet gegarandeerd, maar wel het meest waarschijnlijk is.

Saillant detail: Spotify mag van Google wél andere betaalopties aanbieden en dat doet die aanbieder dan ook. Google zegt dat dit een experiment is en weet niet of, en zo ja wanneer, die optie ooit ook voor andere ontwikkelaars beschikbaar zal komen. Hoe dan ook, de ACM is er mee bezig. Wordt vervolgd.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...