Entertainment06.05.2022

Fans startten crowdfunding voor Mol en Plooij


UPDATE: Crowdfunding gestopt, donateurs krijgen geld terug

UPDATE 6 mei 07u10: Het was een nobel idee. Een fanatieke fan van Olav Mol en Jack Plooij die een crowdfunding actie startte om de twee Formule 1 commentatoren de mogelijkheid te bieden hun verslag en interviews – tegenwoordig voor Grand Prix Radio en de samenvattingen bij Ziggo Sport – weer live vanaf de circuits te kunnen maken. Daarvoor zou minimaal 300.000 euro nodig zijn. Het was Olav Mol zelf die de verhalen over dat bedrag de wereld in hielp.

Accreditatie niet te koop, crowdfunding gestopt

Gisteren kwam het bericht dat de crowdfundingactie stopgezet is en dat iedereen die gedoneerd heeft, ruim 700 donateurs hadden al meer dan 7000 euro ingezameld, zijn of haar geld terugkrijgt. De reden dat de inzamelingsactie gestopt is heeft niets te maken met het al dan niet kunnen halen van de target. Het blijkt namelijk dat een (pers)accreditatie waarmee journalisten en verslaggevers op de Formule 1 circuits, tijdens trainingen, kwalificaties en races, hun werk op locatie kunnen doen, niet te koop zijn.

“Perstoegang tot de circuits is niet te koop. Dat is een zaak van de zendgemachtigden en niet van individuele verslaggevers of mediabedrijven. Toegang tot de circuits is dus ook niet gekoppeld aan enig geldbedrag”, aldus een verklaring van Steunactie, het platform waar de crowdfunding actie voor de twee F1-commentatoren gestart was.

Met andere woorden: de 300.000 euro die Olav Mol noemde waren puur een afspiegeling van de kosten die gepaard gaan met een jaartje reizen en werken als F1-verslaggever en pitreporter op locatie. In de persverklaring zeggen zowel Mol als Plooij dat ze de gang van zaken rondom de crowdfunding betreuren maar dat ze de actie wel waardeerden.

Oorspronkelijke bericht

Nog altijd kunnen heel veel Formule 1 fans het maar moeilijk verkroppen dat de mastodonten onder de F1 commentatoren, Olav Mol en Jack Plooij, ‘aan de kant geschoven zijn’. De nieuwe zendgemachtigde, Viaplay, vond het tijd voor nieuw bloed. Daar mag je van alles van vinden, maar het is hoe dan ook hun goed recht om eigen plannen te ontvouwen.

Dat hebben Mol en Plooij inmiddels ook gedaan. Fans kunnen de twee heren tijdens Formule 1 weekenden volgen via de online radiozender F1Radio die ze zelf hebben opgezet. Als je die zender samen met de beelden van Viaplay of F1 TV Pro beluisert en bekijkt, dan is het net alsof er niets veranderd is. Ok, de twee mannen zijn niet meer te zien en ook niet meer lijfelijk aanwezig op de circuits, maar dat is een detail.

3 ton voor een jaartje op de grid

Een detail dat Mol en Plooij zelf niet in de laatste plaats graag anders zouden willen zien. De twee heren steken dan ook niet onder stoelen of banken dat ze graag weer op de grid zouden willen rondlopen. Commentaar, en interviews, op locatie is toch heel wat anders dan – zoals Eurosport commentatoren dat vaak moeten doen – in een hokje, ver weg van de actie, naar een paar schermen kijken terwijl je commentaar geeft.

Echter, zo liet Olav Mol onlangs weten, voor een jaartje op de grid, met accreditatie, de reizen, het verblijf etc, hebben de mannen minimaal 3 ton nodig. Dat geld hebben ze niet. Dus dacht een fan ‘Daar kunnen we wel wat aan doen’. Hij startte twee dagen geleden een crowdfunding actie om de benodigde 300.000 euro bij elkaar te harken. Inmiddels (stand op 3 mei rond 11u00) zijn al meer dan 360 donaties binnen en staat de euroteller op zo’n 5300 euro. Mocht de actie in dit tempo – zo’n 3.000 euro per dag – doorlopen, dan is het streefbedrag over ruim drie maanden, rond de zomerstop van het F1-seizoen, binnen. We zullen zien.

Aanwezigheid op de grid vs. weerzien op tv

Het zou voor de fans van Mol en Plooij natuurlijk geweldig zijn als de twee heren weer live aanwezig kunnen zijn bij de F1-races. Echter, dat betekent natuurlijk nog niet dat ze dan ook weer live in beeld te zien zullen zijn. Bij Ziggo misschien – waar ze nog wel steeds de samenvattingen en analyses doen – maar vooralsnog hebben ze nog geen overeenkomst met een zender of aanbieder die de live uitzendrechten van de F1 heeft. Op Viaplay hoeven ze niet te rekenen, nog los van het feit of ze dat zelf wel zouden willen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Crowdfunding

Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter

Kickstarter komt met een functie die de concurrent al 10 jaar heeft: de mogelijkheid om nadat een campagne is afgelopen nog geld te geven voor een project.

Startups17.04.2024

Je kunt nu ongelimiteerd geld binnenharken op Kickstarter

​Dit zijn de risico’s van een product kopen op Kickstarter

Er staan geweldige uitvindingen op Kickstarter en vaak jeuken onze handen om deze allemaal van fondsen te voorzien om deze droom waar te maken. En natuurlijk omdat we het product als eerste willen. Echter blijken die pro...

Online02.08.2022

​Dit zijn de risico’s van een product kopen op Kickstarter

Crowdfunding moet 1 miljoen opleveren voor gouden tip in zaak Tanja Groen

Van Tanja Groen, de studente die in de zomer van 1993 in de buurt van Maastricht verdween, ontbreekt sindsdien elk spoor. De afgelopen jaren – de laatste keer enkele dagen geleden nog – is op veel plaatsen in en buit...

Nieuws23.06.2021

Crowdfunding moet 1 miljoen opleveren voor gouden tip in zaak Tanja Groen

Documentaire ‘Kinderen van Ruinerwold’ brengt succesvolle crowdfundingactie op gang

Een paar jaar geleden was de Drentse plaats Ruinerworld wereldnieuws. In een afgelegen boerderij werden een vader en 5 kinderen ontdekt, die daar in het geheim een leven leidden. Documentairemaakster Jessica Villerius ma...

Nieuws19.04.2021

Documentaire ‘Kinderen van Ruinerwold’ brengt succesvolle crowdfundingactie op gang

​Startup InvestID introduceert een interactief dashboard

InvestID lanceert als eerste partij in Europa een interactief dashboard voor investeerders. Zij introduceren dit op basis van een automatische koppeling met de grootbanken (PSD2). Alle investeringen en uitbetalingen die...

DC Business04.02.2021

​Startup InvestID introduceert een interactief dashboard

voor investeerders
Postmysteries zijn de escape rooms voor thuis

Escape rooms zijn al jaren mateloos populair en inmiddels in zo'n beetje elke Nederlandse plaats te vinden. Van redelijk eenvoudig ingerichte puzzelkamers tot in de details uitgewerkte rooms, je bent wel even bezig om ze...

Entertainment03.12.2019

Postmysteries zijn de escape rooms voor thuis

Succesvolle crowdfunding van opvolger XS4ALL

KPN maakte eerder dit jaar bekend te gaan stoppen met de andere merken, zodat het zich volledig kan focussen op het KPN-merk. Dat zou dan ook het einde van XS4ALL betekenen. En daar waren klanten niet blij mee. Een onlin...

Nieuws05.11.2019

Succesvolle crowdfunding van opvolger XS4ALL

Nieuwe provider komt eraan!
Deze inklapbare fietshelm is een crowdfunding-succes (in de VS)

De Park & Diamond fietshelm is een tof ding. Het is een fietshelm die er uit ziet als een baseballcap, comfortabel zit, inklapbaar is en toch aan alle veiligheidseisen voldoet. Het gooit op dit moment hele hoge ogen op c...

Technology27.09.2018

Deze inklapbare fietshelm is een crowdfunding-succes (in de VS)

Maar waarom niet hier?