YouTube partnerprogramma biedt kansen voor Nederlands talent

Vorig artikel Volgend artikel
YouTube partnerprogramma biedt kansen voor Nederlands talent

YouTube organiseert vandaag in Amsterdam de ‘Becoming YouTube Stars’-roadshow. Deze roadshow moet een nieuwe generatie van Nederlandse makers van internetcontent aanmoedigen om deel te nemen aan het YouTube-partnerprogramma. Door originele video’s naar het gratis YouTube-platform te uploaden kunnen deelnemers een nieuw publiek bereiken, entertainen, informeren en tegelijkertijd geld verdienen met hun talent. De roadshow wordt georganiseerd in samenwerking met de Nederlandse Film en Televisie Academie. Producenten, regisseurs, scenarioschrijvers, artiesten en video- en mediaprofessionals worden voorgelicht hoe ze als YouTube-partner pakkende video’s kunnen maken en een grote schare volgers kunnen opbouwen.

Nederland kent een actieve en groeiende gemeenschap van deelnemers aan het YouTube-partnerprogramma. De huidige YouTube-partners variëren van dansers en make-upartiesten tot stand-up comedians, koks en muzikanten.

In Nederland is tussen 2009 en 2010 sprake geweest van:
* een stijging van 50 procent van het aantal YouTube-uploads
* een stijging van 125 procent van het aantal keren dat YouTube video’s zijn bekeken
* een achtvoudige stijging van het aantal YouTube-partners die meer dan 10.000 Amerikaanse dollar per jaar verdienen
* een stijging van 421 procent van de advertentieomzet die aan YouTube-partners wordt uitgekeerd
* een budgettoename van 269 procent dat de grootste 100 adverteerders uitgeven op YouTube

Honderden YouTube-partners in de VS weten een enorme schare volgers te trekken en verdienen daarmee meer dan een miljoen Amerikaanse dollar per jaar. De roadshow is bedoeld om Nederlandse YouTube-partners te stimuleren om net als hun Amerikaanse collega’s een nieuw publiek te bereiken en zo de volgende YouTube-sterren met een miljoenenomzet te worden.

Om de carrière van nieuwe Nederlandse internetsterren te versnellen, introduceert YouTube ook YouTube NextUp in Nederland. Dit programma geeft de carrière van Nederlandse YouTube-partners een impuls door hen te voorzien van mogelijkheden op het gebied van technische ondersteuning, promotie en training. Maximaal 25 Europese deelnemers maken een kans op een prijs van 20.000 euro, die ze in hun YouTube-content kunnen investeren. Daarnaast mogen ze deelnemen aan het ‘Creator Camp’, een stoomcursus op het gebied van verlichting, geluid en productietechnieken. De inschrijving voor deelname aan het YouTube NextUp-programma gaat eind mei van start.

Sara Mormino, hoofd YouTube Online Content Partnerships voor de regio EMEA: "Met het YouTube-partnerprogramma investeren wij in de Nederlandse cultuur en lokaal talent. Nederlandse makers van content krijgen de beschikking over een gratis platform waarmee ze een nieuw publiek kunnen bereiken, entertainen en informeren. YouTube biedt partners een niveau van creatieve vrijheid dat ze op geen enkel ander distributieplatform zullen aantreffen: geen muggenziftende producenten, geen baas die voortdurend op zijn horloge wijst en geen directieleden die je de wet voorschrijven."

"Door de advertentieomzet met onze partners te delen hopen we nog meer Nederlands talent van financiële steun te voorzien. Iedereen, van meester-chefs en stand-up comedians in de dop tot getalenteerde dansers en begaafde sprekers, kan door zijn video naar YouTube te uploaden, een nieuw publiek bereiken en zo geld verdienen. Met de introductie van NextUp stellen we een aantal Nederlandse partners in staat om nog professioneler werk af te leveren."

Meer content

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies