Wi-Fi, het lelijk eendje van de Telecom Industrie?

Vorig artikel Volgend artikel
Wi-Fi, het lelijk eendje van de Telecom Industrie?

Al meer dan 7 jaar houd ik me intensief bezig met het fenomeen Wi-Fi. In 2007 kocht onze onderneming Picopoint, een extreem innovatief bedrijf op het gebied van Wi-Fi. Picopoint was in 2002 opgericht door Wi-Fi enthousiastelingen die vanaf het prille begin de ontwikkelingen rondom draadloze IP verbindingen hadden gevolgd. Het idee achter Picopoint was simpel: Op het moment dat mobiele data de overhand zou krijgen over mobiele spraak, moest er een andere technologie komen dan de huidige, op GSM gebaseerde technologie, en deze technologie moet dan logischerwijs direct aansluiten op Internet, oftewel het IP protocol.

Als mobiele data inderdaad zo een vlucht zou nemen, dan moesten er nieuwe manieren worden bedacht om die grote hoeveelheden data weg te werken op een manier waarbij de consument geen last zou hebben van ondoorzichtige roaming tarieven, en waarbij men altijd, veilig, mobiel, zowel thuis als onderweg een hoge snelheidsverbinding met het Internet moet hebben tegen vaste kosten.

Picopoint was eigenlijk veel te vroeg met hun technologie. Al in 2004 werden er door Picopoint duizenden Hot Spots ge-exploiteert, en waren er Internet roaming verbindingen tussen ettelijke grote telecom bedrijven. Het probleem was alleen dat in 2004 men mobiel Internet alleen gebruikte in Lap-tops, en niet met telefoons, dus de markt was klein, de technologie rondom de hardware was nog niet volledig uitontwikkeld, en de beschikbaarheid van Glasvezel, om data direct naar Internet te transporteren, was nog niet breed aanwezig.

Verder was er een veel groter, onzichtbaar probleem. De traditionele telecommaatschappijen zagen niets in WiFi. Begrijpelijk, natuurlijk. De meeste Telecommers hadden net zeer grote bedragen neergeteld voor 3G en 4G licenties, en die investeringen moesten zich terug betalen. Verder is het makkelijker om geld te verdienen als je zelf een monopolie hebt op een frequentie, dan wanneer je geld moet verdienen op een frequentie spectrum dat in principe vrij is. (Iedereen mag uitzenden op het Wi-Fi spectrum).

Heel vaak krijgen wij de vraag of Wi-Fi het nu wel echt gaat worden als het gaat om het aanbieden van draadloze verbindingen die een hoge snelheid garanderen. Is Wi-Fi wellicht niet meer dan een dingetje wat je thuis hebt, en wellicht op de camping, maar dat je, wil je echt overal kunnen Internetten, je toch verplicht bent om een abonnement te nemen van een telecom provider waarbij je de beschikking hebt over 3G en 4G? De vraag is eigenlijk al niet goed. Wi-Fi is het al helemaal! Ga maar na: Elke tablet of smart-phone heeft standaard Wi-Fi aan boord, als een draadloos apparaat een draadloze verbinding zoekt, dan zal deze altijd als eerste zoeken naar een goed Wi-Fi signaal, dit geldt voor echt alle apparaten! Wi-Fi is als enige echt een mondiale standaard, of je nu Hong Kong verbinding probeert te maken of in Moermansk, Wi-Fi is Wi-Fi... 

De vragen die eigenlijk gesteld moeten worden liggen vaak niet zo voor de hand: Hoe kunnen Wi-Fi netwerken op een dusdanige manier worden geïntegreerd in andere draadloze netwerken zoals 3G en 4G op zo een manier dat de klant niet eens in de gaten heeft of hij nu Wi-Fi gebruikt of 3G/4G? Hoe kan een exploitant van een Wi-Fi Netwerk op een economische manier een goede "gratis" dienst aanbieden? Hoe kan een Telecom maatschappij geld verdienen als Wi-Fi netwerken, die geen eigendom zijn van deze Telecom maatschappij, gekoppeld worden aan haar eigen 3G en 4G netwerken?

Bij Picopoint houden we ons al vele jaren bezig met dit vraagstuk. Het vergt een gehele andere manier van kijken naar het hele mobiele landschap, waarbij we niet meer moeten denken in termen van of-of, maar veel meer in termen van en-en.. Bedenk wel, onze telefoons heten niet voor niets "smart" Phone. Laat onze telefoon het lekker uitzoeken welke technologie het gebruikt om verbinding te maken met Internet, zolang de telefoon maar de snelste connectie kiest. Als gebruiker wil je tenslotte maar 1 ding, en dat is het Internet op kunnen zonder er over hoeven na te denken..

Waarom zou een ondernemer dan publieke Wi-Fi aanbieden in zijn winkel, restaurant, camping, station, trein, bus, taxi, hotel of stadion? Een goed draadloos Wi-Fi netwerk kost toch een hoop geld om aan te leggen, en om te exploiteren. We merken dat deze netwerken voor de exploitant zeer waardevolle marketing informatie kunnen opleveren. Een retailer kan bijvoorbeeld veel beter zien op welk tijdstip van de dag het druk is in zijn winkel, hij kan zien op welke specifieke plaatsen het druk is in de winkel, hij kan zien hoe vaak klanten terugkomen in zijn winkel en hij kan zelfs op maat gemaakte reclame sturen naar de telefoon van klanten die op dat moment in de winkel zijn.

Uiteraard moet de Telecom maatschappij ook voordelen zien in Wi-Fi. Die zijn er wel degelijk... Stel je voor dat je een abonnement kunt kopen van bijvoorbeeld KPN of Vodafone, waarbij je echt onbeperkt kan Internetten, waar ook in Nederland, voor een veel kleiner bedrag dan nu het geval is. Voor KPN en Vodafone zijn dit best risicovolle abonnementen, zeker als dit soort abonnementhouders veel, en langdurig gebruik maken van 3G/4G.. De kosten voor het verwerken van 1MB data over dit soort netwerken ligt een factor 10 hoger dan 1 MB data verwerken over Wi-Fi.

Wat er dan moet gebeuren, is dat alle losse Wi-Fi netwerken eenduidig worden gekoppeld aan de grote 3G en 4G netwerken van de Telecom maatschappijen, zodat een Smartphone direct, via de authenticatie op de SIM in de telefoon, zelf direct Wi-Fi kiest, en daarmee het 3G/4G netwerk ontlast, wat direct een kostenbesparing oplevert voor de Telecom maatschappij. Als de Telecom maatschappij dan ook nog eens een kleine vergoeding per MB betaalt aan de exploitant van het Wi-Fi netwerk waarop de abonnementhouder op dat moment zit, dan ontstaat er een win-win situatie.

Bij Picopoint zien we bovenstaand idee van convergentie van heterogene communicatie netwerken steeds meer opgang vinden bij de telecom maatschappijen. We zien dat Ziggo en UPC aan het experimenteren zijn, ook T-Mobile en Vodafone denken serieus na over dit soort mogelijkheden. Het is hooguit een kwestie van tijd, en dan hoeven we nooit meer in te loggen bij afzonderlijke Wi-Fi netwerken, en bepaalt onze eigen telefoon wel de snelste en voordeligste route naar het Internet.

Ik ben er van overtuigd dat, waar Wi-Fi ooit het lelijke eendje was van de draadloze communicatie, het zal uitgroeien tot de prachtige zwaan die het nu al is voor zeer veel mensen.

Herman Vissia

Dr. Herman Vissia is DGA van het software ontwikkelbedrijf Byelex en doet al jaren onderzoek naar geautomatiseerde beslissingsondersteunings-systemen en...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies