Shigeru Miyamoto: ‘we hebben HD onderschat’

Vorig artikel Volgend artikel

De Wii U trok het afgelopen half jaar voornamelijk stof. Dit kwam niet alleen door een gebrek aan third party developers. Nintendo stelde stelde een flink aantal titels, waaronder Pikin 3 en The Wonderful 101, drie tot twaalf maanden uit. Hoofd ontwerper Shigeru Miyamoto verwijdt echter niet de controller, maar een ander element: De HD-graphics.

Shigeru Miyamoto: ‘we hebben HD onderschat’

,,Ik zou u graag willen uitleggen dat we misschien de omvang van deze overgang hebben onderschat”, zo sprak Miyamoto op typisch Japanse wijze de aandeelhouders toe. Het maken van HD graphics blijkt moeilijker dan gedacht, zo gaf de befaamde ontwerper toe. ,,We hebben twee keer zoveel mankracht nodig dan eerst.”

Dit verklaart grotendeels waarom Nintendo games als The Wonderful  101 en Pikmin 3 nog steeds niet heeft uitgebracht. Miyamoto meldt dat ze alleen al met ‘polishen’ al langer bezig zijn dan gepland. Het vermoeden bestond al dat de spellen nog niet aan het strenge keurmerk  voldeden. Veel mensen wezen echter naar de controller waar geen enkele developer zich raad mee lijkt te weten. Weinigen gaven HD de schuld.

Nintendo zegt echter al een oplossing te hebben om de ontwikkeling van HD beter te stroomlijnen. Miyamoto zegt dat The Nintendo Web Framework het werk aanzienlijk zal vergemakkelijken.  Het pakket dat het bedrijf op de Game Developers Conference van dit jaar had aangekondigd, maakt gebruikt van open web technieken, zoals HTML5 en Javascript en Unity.

Het lijkt ook duidelijk waarom Nintendo – in tegenstelling tot andere grote developers -  geen mensen ontslaat. Nintendo president Satoru Iwata legde uit dat door ontslagrondes de kwaliteit van het product achteruit gaat. Het kan eveneens komen doordat de spellenmaker zijn personeel hard nodig heeft. Overigens heeft het personeel, zo meldt Gamasutra, de afgelopen jaren wel aan salaris en bonussen moeten inleveren.

Als het Nintendo Web Framework een succes wordt, heeft de Japanse consolemaker in ieder geval één knoop in de Wii U ontwart. Dan rest hen nog de ingewikkeldere puzzels: Wat kunnen we met de controller en hoe krijgen we onze gamers en developers weer terug? Wie het weet mag het daar zeggen.

Meer content

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies