De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Vincent Hoenderop heeft goed gescoord met het gemeenste koffiezetapparaat dat we ooit gezien hebben. Het apparaat kijkt namelijk naar waar je vandaan komt door je postcode te vragen en afhankelijk van een aantal factoren zoals het gemiddelde inkomen, opleidingsniveau en niveau van criminaliteit daar bepaalt het hoe je koffie gemaakt wordt. Slechte score? Dan krijg je een hele slappe bak, helaas.
Het is bedoeld als waarschuwing voor data-discriminatie, een onderwerp dat de gemoederen al een tijdje bezig houdt, zeker in de context van bijvoorbeeld het electronisch patiëntendossier waar mensen bang zijn om meer zorgpremie te moeten gaan betalen als uit hun data blijkt dat ze niet heel erg hun best doen om gezond te blijven. De demonstratie op de Dutch Design Week was al succesvol, zoals je kunt zien:
Louche Apparaten
De expositie ‘Louche Apparaten’ van SETUP, waar het koffiezetapparaat onderdeel van was ging in zijn geheel over het onderwerp datadiscriminatie. In de tentoonstelling onderzocht SETUP de ethische vragen die opkomen als apparaten beginnen met het meten en beoordelen van ons gedrag. Hoenderop’s machine was zo’n succes dat het een Icarus Award heeft gewonnen, dus vermoedelijk zullen nog een hoop mensen een slechte kop koffie gaan krijgen met al die extra exposure.
De HKU-student zal er vermoedelijk erg blij mee zijn, want niet alleen mag het apparaat tentoon gesteld worden, hij krijgt ook nog eens duizend euro voor het idee. In ieder geval genoeg om een niet-discriminerend koffiezetapparaat mee te kopen, dus dat scheelt.
[Afbeelding © Vincent Hoenderop]
Verder lezen over Big Data
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Technology14.09.2022
Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat
Events09.09.2022
Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo
Marketing05.09.2022
Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo
Marketing23.08.2022