Dit is het redactie account van Tech in Asia. De redactie is te bereiken via newsroom_asia@dutchcowboys.nl.
Luckin denkt voor het einde van het jaar meer winkels te hebben dan Starbucks. Ondanks dat Chinezen voornamelijk thee drinken, is het een Chinese koffieketen gelukt om de concurrentie aan te gaan met het machtige Starbucks, mede door slim gebruikt te maken van tech in de bedrijfsvoering.
Luckin
Luckin is bepaald geen Starbucks-kloon. Niet alleen de koffie is anders, maar eigenlijk het hele product. Starbucks verkoopt muffins en broodjes, bij Luckin kan je terecht voor koude Sichuan-noedels. Luckin is ook goedkoper, mede door de vele coupons die worden uitgedeeld. Er zijn nauwelijk zitplaatsen en cash betalingen worden niet geaccepteerd, afrekenen gaat digitaal.
Het grootste onderscheid is echter dat het Luckin gebruik maakt van een app om koffie te verkopen en te bezorgen. Jonge Chinezen maken er gretig gebruik van, die zijn het gewend om hun leven te organiseren met hun smartphone en hun voedsel bezorgd te krijgen.
2.400 winkels
In minder dan twee jaar heeft Luckin al bijna 2.400 winkels geopend en er zijn plannen voor zo’n 2.500 additionele locaties. Ter vergelijking: Starbucks heeft in 20 jaar China ongeveer 3.700 locaties opgezet. Luckin wil nu voor het einde van het jaar de grootste koffieketen in China zijn.
En dat lijkt te lukken, mede doordat Luckin sneller kan uitbreiden dan Starbucks omdat ze een stuk minder kieskeurig zijn qua locatie. Een gemiddelde Luckin-locatie bestaat eigenlijk alleen uit een counter, puur bedoeld voor het snelle afhalen of bezorgen.
Luckin’s status als “tech-savvy” wordt onderstreept door de samenwerking met SenseTime, een expert op het gebied van gezichtsherkenning. Je mocca latte wordt nu bereid door alleen je gezicht te laten zien.
Starbucks
Starbucks reageert door nu ook koffiebezorging aan te bieden. Men doet dat met de hulp van Alibaba en hun verschillende bezorgpartners, zoals Ele.me en de ons welbekende Hema.
China herbergt praktisch ongelimiteerd potentieel voor zowel Starbucks als Luckin. Chinezen drinken vooralsnog slechts 6.2 kopjes koffie per jaar, vergeleken met 388 kopjes voor Amerikanen.
Verder lezen over China
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentVerder lezen over Starbucks
Coffee corner18.01.2022
We Proudly Serve Starbucks brengt de toekomst van ‘Self-Serve’ koffie naar Nederland
Coffee corner02.10.2019
Deze man bezocht meer dan 15.000 Starbucks locaties
En hij is nog lang niet klaarEntertainment06.05.2019
Beste viral van 2019: Starbucks koffiecup in Game of Thrones
In scène gezet, viraaltje of blunder?Nieuws07.09.2018
Starbucks opent eerste vestiging in Italië
Nieuws12.12.2016
Nederland derde belastingparadijs ter wereld volgens Oxfam Novib
Coffee corner16.03.2016
Starbucks komt met een nieuwe koffie
Coffee corner11.12.2015
Bloedende of schattige ijsberen op de koekjes van Starbucks?
Nieuws01.09.2015