De rol van social media bij kaskrakers [Infographic]

Vorig artikel Volgend artikel
De rol van social media bij kaskrakers [Infographic]

De filmindustrie is eigenlijk altijd al sociaal ingesteld, ook voor de aanwezigheid van sociale netwerksites. Er worden films geproduceerd met allerlei soorten genres om iedereen te voorzien van zijn of haar favoriete film. Het is dan ook niet heel vreemd dat filmstudio's zich tegenwoordig steeds vaker richten op social media. Dit is inmiddels zo diep geworteld dat het eigenlijk als aparte laag kan gezien worden in de manier hoe films geproduceerd, gepromoot en geconsumeerd worden. 

De 'ouderwetse' vorm van marketing, zoals het promoten via televisie, kranten/tijdschriften en buitenadvertenties, wordt nauwelijks meer gebruikt om de populariteit van films te vergroten. Filmstudio's investeren steeds meer in virale campagnes die zich uitstrekken over de sociale netwerksites. Op deze manier proberen ze de kaartenverkoop een 'boost' te geven.

Consumenten zijn tegenwoordig de nieuwe filmcritici, mede dankzij de gereedschappen die ze hebben om films de hemel in te prijzen of ze juist volledig af te kraken. Facebook en Twitter worden intensief gebruikt om nieuwe films te ontdekken, kaartjes te kopen voor films. Daarnaast zijn sociale netwerksites een goede plek om te discussiëren over films met anderen.  

Nu de zomerse periode vol met kaskrakers weer voorbij is, heeft onderzoeksbureau Crowdtap onderzoek gedaan onder 500 mannen en vrouwen met de vraag of hun filmbelevenissen beïnvloed zijn en ook waardoor dit verandert. Uiteraard is er dieper ingegaan op de rol van sociale netwerksites in het meepraten en reageren over en op nieuwe films. Of ze nieuwe films hebben ontdekt via deze websites, staat ook centraal.

crowdtap-social-blockbusters 

Nichal Joosse

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies